دیابت معمولا خود را با کاهش وزن بی‌علت، احساس خستگی مفرط و دفع ادرار بیش از حد نرمال نشان می‌دهد اما گاهی این علائم آغاز بیماری دیابت نیست بلکه با بوی خاصی در دهان بروز می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۹۰

حدود 90 درصد تمام موارد دیابت، نوع 2 هستند و زمانی رخ می‌دهند که پانکراس به میزان کافی انسولین ترشح نمی‌کند یا بدن نسبت به انسولین واکنشی نشان نمی‌دهد. از معمول‌ترین علائم دیابت، زخم‌ها یا بریدگی‌هایی روی بدن که مدت طولانی بهبود نمی‌یابند، تاری دید و خستگی زیاد است. اما اگر تنفس بدبویی دارید هم ممکن است در معرض ابتلا به قند خون بالا باشید. بالا بودن میزان قند خون، مقدار گلوکز را در بزاق بیماران افزایش می‌دهد که محیط را برای فعالیت باکتری‌های داخل دهان فراهم می‌کند. رشد باکتری‌ها باعث بد بو شدن دهان و حتی شکل‌گیری پلاک‌های دندانی می‌شود. البته رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان‌ها شایع‌ترین عامل بروز بوی بد دهان است، اما به دلیل ارتباط آن با دیابت، بهتر است در صورت مشاهده این علامت حتما برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این بو، بوی کتونی می‌دهد؛ بویی شبیه وقتی که سیر یا پیاز خورده‌اید و در حالتی رخ می‌دهد که بدن به جای گلوکز، چربی‌های بدن را می‌سوزاند و در این شرایط، انسولین خون بشدت کاهش می‌یابد.
مبتلایان به دیابت با جلوگیری از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و نیز رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند این بو را کمتر کنند. این بوی دهان، ممکن است یک علامت اولیه برای بیماری دیابت باشد، بنابراین مراجعه اولیه بیماران به پزشک اهمیت بالایی دارد که به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کند، چرا که تأخیر در تشخیص آن ممکن است عوارض قلبی به دنبال داشته باشد. افراد بالای 40 سال، افرادی که اضافه‌وزن دارند یا مبتلا به چاقی هستند و نیز افرادی که در خانواده درجه یک خود سابقه ابتلا به دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. به خاطر داشته باشید با رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم می‌توان احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داد.

ندا اظهری

مترجم

منبع: express.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها