هر وقت غذای زیادی می‌خوریم یا بعد از خوردن غذا فعالیت نمی‌کنیم، مقدار تری‌گلیسیرید در خون بالا می‌رود. جالب این است که حتی غذاهایی که دارای کربوهیدرات یا همان نشاسته هستند نیز اگر بیش از نیاز مصرف شوند، به چربی از نوع تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شوند؛ بنابراین خوردن چای و شیرینی به خصوص بعد از غذا می‌تواند یکی از دلایل افزایش چربی خون از نوع تری‌گلیسیرید باشد.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۸۵

اگر چند ساعت بعد از خوردن یک وعده غذا دیگر سراغ خوردن غذای بعدی نرویم کم‌کم چربی خون مورد مصرف سلول‌ها قرار گرفته و از خون پاک می‌شود. به همین دلیل است که برای آزمایش تری‌گلیسیرید باید حدود 12 ساعت چربی مصرف نکنیم. لازم به یادآوری است که فقط اندازه‌گیری سطح تری‌گلیسیرید خون نیاز به چنین ناشتایی دارد، برای اندازه‌گیری قند خون 8 ساعت کافی است و برای بسیاری از آزمایش‌های دیگر هر زمانی از روز مناسب است. همان‌گونه که خوردن غذا به‌صورت مکرر یعنی با فاصله کمتر از 3 ساعت به‌عنوان ریزه‌خواری محسوب شده و بسیار مضر است، ناشتایی طولانی هم در بسیاری موارد ضرر دارد. به عنوان مثال خانم‌های باردار بهتر است بیش از 6 ساعت ناشتا نباشند و باید مرتب آب و مایعات بنوشند. در واقع ناشتایی‌های مکرر خانم‌های باردار برای آزمایش‌های دوران بارداری یکی از اشتباهات رایج است. برخلاف تری‌گلیسیرید که ماده غذایی سلول‌هاست، کلسترول به عنوان غذا مورد استفاده سلول‌ها قرار نمی‌گیرد. بر‌خلاف تبلیغات منفی بر ضد کلسترول این ماده یکی از ضروریات رژیم‌های غذایی است. کلسترول ماده اولیه تشکیل‌دهنده ویتامینD و صفراست. تعداد زیادی از هورمون‌های بدن مثل هورمون‌های جنسی و کورتیزول نیز از کلسترول منشأ می‌گیرند.
واقعیت این است که رژیم غذایی مناسب یعنی خوردن مواد غذایی به میزان کم و متنوع یعنی غذاهایی که شامل همه دسته‌های غذایی شامل کربوهیدرات مثل نان و برنج، پروتئین مثل گوشت، لبنیات، حبوبات و چربی‌ها، مایعات، فیبرها، ویتامین‌ها و املاح مثل کلسیم و آهن، بهترین راه فرار از افزایش چربی‌هاست.
تاکید اصلی من در این بحث بر روی مصرف کم و متنوع غذاست. برای مثال وقتی فعالیت بدنی شدید نداریم،لازم نیست در یک وعده یک بشقاب برنج بخوریم. این میزان خوردن برنج برای کسی که می‌خواهد یک ساعت شنا کند، مناسب است، ولی برای فردی که فعالیت شدید بدنی ندارد، خوردن این حجم کربوهیدرات موجب افزایش چربی می‌شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها