توسعه‌طلبی امارات و دست‌اندازی و چشم دوختن آن به داشته‌های دیگران موضوع تازه‌ای نیست؛ از ادعا درباره جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی گرفته تا تصاحب سقطری یمن و تصرف بنادر سومالی.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۰۴

اخیرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یکی از شخصیت‌های اماراتی، جزیره سقطری یمن را اماراتی می‌داند و به مردم آن وعده‌هایی می‌دهد. این فیلم موج شدیدی از انتقاد کاربران یمنی توییتر را به دنبال داشت.
حمد المطروشی، مورخ اماراتی در عجمان امارات میزبان تعدادی از افراد سرشناس جزیره سقطری بود. وی در این ضیافت گفت که اهالی سقطری استحقاق دریافت تابعیت اماراتی را بدون درخواست از سوی خود دارند. استدلال المطروشی این بود که دوسوم اهالی امارت عجمان در امارات ریشه‌شان به سقطری یمن بازمی‌گردد و از حیث تاریخی اماراتی‌ها با اهالی سقطری پیوند دارند.
پیشتر انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات در توییتی تلاش کرد اشغال جزیره سقطری از سوی نظامیان اماراتی را توجیه کند. او نوشت: برخی قصد دارند حضور نظامیان اماراتی در سقطری را اختلاف میان عربستان و امارات معنی کنند، در حالی که ما روابط تاریخی با سقطری و ساکنان آن داریم و کمک‌های ما تنها برای امنیت بیشتر، آموزش و معیشت بهتر آنهاست. وزیر اماراتی در حالی از روابط تاریخی با سقطری سخن به میان آورده که تاریخ تشکیل امارات به کمتر از 50 سال می‌رسد.
تاج السر عثمان، اندیشمند سودانی در صفحه توییتر خود با تمسخر ادعای قرقاش درخصوص داشتن مناسبات تاریخی امارات با سقطری، نوشت: در کتاب‌های تاریخی درباره این موضوع جست‌و‌جو کردم تا مدرکی درباره اماراتی بودن سقطری پیدا کنم، اما واژه‌ای به نام امارات پیدا نکردم. در همین راستا، ناصر الخضر نویسنده یمنی در مقاله‌ای در یمن ویس نوشت: هیچ منطقه راهبردی در یمن نبوده، مگر این‌که امارات دستی بر آن انداخته است. ابوظبی که شیفته اشغال یمن است، اصلا تاریخ نخوانده است. وی خطاب به اماراتی‌ها افزود: کسانی که تاریخ نخوانده‌اند، از مالکیت اصلی ابوظبی بی‌اطلاع هستند، اما بهتر است بدانید که به لحاظ تاریخی این منطقه امتداد ربع‌الخالی و متعلق به یمن است.
روزنامه ایندیپندنت انگلیس در این باره نوشت: اشغال جزیره سقطری در کنار تشکیل شورای انتقالی جنوب گامی در جهت تاسیس مکانی است که اماراتی‌ها آن را «امارت هشتم» خود می‌خوانند. این روزنامه درباره اشغال جزیره سقطری یمن به دست امارات و پشت پرده آن نوشت: جزیره سقطری زیستگاه زیباترین و ناشناخته‌ترین درخت جهان است که به «خون دوبرادر»، «خون سیاوشان» و «خون اژدها» معروف است.امارات در تلاش است تا جزیره سقطری را به پایگاه دائمی نظامی خود و همزمان به گردشگاهی تفریحی تبدیل کند، اما از سرقت درختان گرانبهای آن نیز نمی‌گذرد. این‌گونه درختان را یونسکو بخشی از میراث جهانی می‌داند. این جزیره همچنین محلی استراتژیک به ویژه در مسیر انتقال محموله‌های نفتی به شمار می‌رود و در گذشته نیز یکی از ایستگاه‌های جاده ابریشم بوده است. همچنین می‌تواند سلطه امارات را بر بندرهای دریای سرخ تسهیل کند. گفته می‌شود مسؤولان اماراتی خانه به خانه این جزیره را گشته‌اند و ضمن آمارگیری از نفوس ساکن در آن به توزیع پول برای همکاری ساکنان با اشغالگران اماراتی اقدام کرده‌اند.
با این حال روزنامه آلمانی فیلت در مطلبی نوشت: امارات کشوری بدون تاریخ است. ساکنان اصلی آن از 12درصد کل جمعیت این کشور فراتر نمی‌رود. سایر جمعیت آن، از کشورهای جنوب آسیا و اروپا هستند. امارات نه‌تنها نیروی کار خارجی وارد می‌کند، بلکه آثار فرهنگی و نمایشگاه‌های آن نیز وارداتی هستند که گردشگران جهان را به سمت خود جلب می‌کنند.
منبع: العالم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها