کمردرد مانند خسته‌شدن یا غصه‌دار شدن، رویدادی عادی و اجتناب‌ناپذیر در زندگی اکثر افراد است. اسکن و ام‌آر‌آی به‌ندرت مورد نیاز است و تنها در 5 درصد کمردردها موردی قابل توجه و تأثیرگذار در درمان آنها یافت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۲۰

در واقع مطالعات نشان داده 50 درصد افراد سالمی که کمردرد ندارند هم در ام‌آر‌آی دیسک تحت فشار، 90 درصد آرتروز یا دیسک آب از دست داده، 30 درصد دیسک بیرون زده و 40 درصد التهاب و تورم در سطوح مفصلی و مهره‌ها دارند. فراموش نکنید این افراد هیچ دردی ندارند.
یک نظریه جالب هم در مورد کمردرد وجود دارد. این نظریه بیان می‌کند کمردرد به علت دررفتگی یا خارج شدن یکی از ساختارهای ستون فقرات از جای خود ایجاد نمی‌شود که قرار باشد با یک حرکت که در اصطلاح عامیانه قولنج شکستن گفته می‌شود سر جای خودش برود، اگر چه در بسیاری موارد با این کار درد بیمار کاهش می‌یابد، ولی موقتی است.
این کاهش درد موقت به علت ترس بیمار، کشش ناگهانی عضلات و اثر تسکینی این حرکت سریع است و ارتباطی با اصلاح ساختاری ستون فقرات ندارد. حتی در بسیاری از افرادی که در ستون فقرات و لگنشان غیر‌قرینگی وجود دارد، اطمینانی وجود ندارد که این غیر‌قرینگی عامل کمردردشان باشد.
یادمان باشد استراحت مطلق، مفید نبوده و استراحت بهتر است نسبی باشد. در سه چهار روز اول کمردرد و در مرحله حاد مثل هر آسیب دیگری بهتر است استراحت تجویز شده و از فعالیت‌هایی که درد بیمار را تشدید می‌کند پرهیز شود.
مطالعات نشان می‌دهد برگشت محتاطانه و تدریجی به فعالیت‌های شغلی و تفریحی می‌تواند در بهبود کمردرد بسیار مؤثر باشد و استراحت مطلق طولانی‌مدت می‌تواند بازگشت به کار را طولانی‌تر کرده و درد و ناتوانی فرد را بیشتر کند. باید توجه داشت درد شدیدتر به منزله تخریب و آسیب بیشتر در ستون فقرات کمری نیست. میزان درد به عواملی همچون ترس، وضعیت روحی و روانی، سابقه و دفعات بروز کمردرد و آمادگی جسمانی افراد بستگی دارد. بیماری که برای کمردرد به فیزیوتراپی مراجعه می‌کند باید همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد و همه ابعاد روحی، روانی، عملکردی و جسمانی او بررسی شود. در بسیاری موارد فیزیوتراپیست با یک اصلاح و تغییر ساده در الگوی زندگی بیمار می‌تواند کمردرد او را درمان کند.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها