ادامه نقض مکرر حقوق روزنامه نگاران در آمریکا

قاضی آمریکایی با ادامه حبس مرضیه هاشمی موافقت کرد

یکی از قضات فدرال آمریکا با درخواست بازرسان این کشور مبنی بر ادامه نگهداری مرضیه هاشمی در زندان موافقت کرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۵۱
قاضی آمریکایی با ادامه حبس مرضیه هاشمی موافقت کرد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، یکی از قضات فدرال آمریکا با درخواست بازرسان این کشور مبنی بر ادامه نگهداری مرضیه هاشمی مجری این شبکه در زندان بدون اعلام اتهام ضد وی موافقت کرده است.

خبرنگار شبکه پرس تی وی در گزارشی افزود: مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس تی وی که در آمریکا بازداشت شده است، روز جمعه برای پاسخگویی به سؤالات قاضی به دادگاه منتقل شد. همچنین از اعضای نزدیک خانواده وی هم درخواست شده بود برای پاسخگویی به سؤالات به دادگاه بروند. پسران خانم هاشمی اعلام کردند به آنها و خانواده شان دستور داده شده است که درباره این موضوع با رسانه ها صحبت نکنند.

پاول ولف، وکیل حقوق بشر در آمریکا، هم در واکنش به بازداشت خانم مرضیه هاشمی در آمریکا گفت: «بسیار ناراحت کننده است که فردی برای مدت یک هفته بازداشت شده است بدون آن که به ارتکاب جرمی متهم باشد. تنها اتهام مطرح شده این است که وی درباره یک عمل مجرمانه اطلاعاتی دارد. این کاملا بی اساس است».

خبرنگار شبکه پرس تی در ادامه گزارش خود گفت: تنها موضوعی که به صراحت اعلام شده است این است که دادگاه اعلام کرده است مرضیه هاشمی به عنوان شاهد مطلع در پرونده تحقیقات فدرال بازداشت شده است. اما همچنان بسیاری از ابعاد بازداشت وی نامشخص و مبهم هستند. وی هنوز به ارتکاب اقدام مجرمانه متهم نشده است و مشخص هم نیست که وی چه ارتباطی به پرونده تحقیقات فدرال دارد. تاکنون اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا از پاسخگویی درباره علت بازداشت خانم هاشمی خودداری کرده اند.

پاول ولف گفت: فکر می کنم نمی توان به زودی اطلاعاتی درباره علت بازداشت خانم هاشمی دریافت کرد. زیرا روند بررسی پرونده وی یک روند بسته است. بررسی پرونده وی در چارچوب برنامه کاری دادگاه ذکر نمی شود. بنظر من به این زودی وی قادر نخواهد بود با کسی در این خصوص گفتگو کند و احتمالا بار دیگر به زندان بازگردانده خواهد شد.

خبرنگار شبکه پرس تی وی افزود: مرضیه هاشمی هر سال یک بار برای دیدار اعضای خانواده اش به آمریکا می رفت. وی اخیرا در تماس تلفنی با اعضای خانواده اش در آمریکا گفته بود که با بدرفتاری پلیس مواجه شده است و حتی نیروهای پلیس از وی درخواست کرده اند که حجاب خود را کنار بگذارد. بعد از بازداشت و زندانی شدن او، ماموران به درخواستش مبنی بر تامین غذای حلال برای وی خودداری کرده اند و در مقابل گوشت خوک به وی پیشنهاد کرده اند. تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره وضع سلامتی وی منتشر نشده است. ایران آزادی سریع و بدون شرط وی را خواستار شده و اعلام کرده است بازداشت وی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی است.

کمیته بین المللی حفافظت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک هم در بیانیه ای نگرانی خود را درباره مرضیه هاشمی و بازداشت وی اعلام و درخواست کرده است که وزارت دادگستری آمریکا علل بازداشت وی را به شکل علنی اعلام کند. این کمیته اعلام کرده است که مرضیه هاشمی به شکل عمدی به علت حرفه اش و مذهبش هدف قرار گرفته شده است. در بند نوزده بیانیه جهانی حقوق بشر هم اعلام شده است هر کسی از حق آزادی اندیشه و بیان برخوردار است. این حق شامل آزادی داشتن عقاید و دیدگاه ها بدون مداخله دیگران است. اما اکنون دولت آمریکا درخواست ها برای آزادی خانم مرضیه هاشمی را نمی پذیرد و همچنان به زندانی کردن وی بدون اعلام اتهامی مشخص ضد وی ادامه می دهد. این نشانه ای صریح است دال بر آنکه چگونه روزنامه نگاران ممکن هستند هدف اقدامات دولت آمریکا قرار بگیرند و این در تناقض با همه مقررات و قوانین بین المللی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها