با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کشور می‌توان به وضوح تشکیل تدریجی ابرهای سنگین و پربار گردشگری و ریزش باران اقتصادی پربرکت را بر پهنه خاک پهناور ایران مشاهده کرد که این اتفاق مبارک حاصل برنامه‌ریزی مسؤولان بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجهات داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۱۱۸۵۳۸۴

یکی از شایسته‌ترین این اقدامات ( از بعد توجه خارجی) توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWITO) انجام گرفت که قرار گرفتن ایران در نقشه نقاط امن گردشگری دنیا بود؛ اتفاقی که باعث برگشت اعتبارِ از دست رفته ایران در بازار جهانی صنعت سودآور گردشگری و در بین گردشگران دنیا بود. این امر باعث شد نگاه طرفداران تاریخ کهن و طبیعت ایران زمین، دوباره معطوف ایران شود و با این اتفاق مهم در دنیا بسترهای رونق گردشگری در ایران جانی دوباره بگیرد .
گذشته از مورد فوق در بعد برنامه‌ریزی داخلی نیز دو‌اتفاق خوب افتاد. اول اقدام مشترک وزارت کشور، وزارت خارجه، پلیس مهاجرت و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط درخصوص عدم درج مهر ورودی در گذرنامه گردشگران خارجی (به‌خاطر تحریم‌های اخیر آمریکا) که در صورت تداوم یافتن این طرح می‌توان بر افزایش آمار گردشگران ورودی امیدوار بود.
دومین اقدام مثبت داخلی، نصب و راه‌اندازی سامانه صدور روادید در داخل فرودگاه‌های کشور است که این طرح هم با استقبال خوب مسافران و گردشگران خارجی روبه‌رو شده است. موارد مذکور بالا همه حکایت از آن دارد که زمینه تحقق رونق اقتصادی از قِبَل صنعت گردشگری در ایران مهیا و بستر ورود به این بازار فراهم شده است.

حال چه کنیم؟
حال با توجه به سه اقدام و اتفاق بزرگ رخ داده شده در حیطه جهانی و ملی برای نیل به اهداف بلندمدت دولت در برنامه توسعه گردشگری، پیشنهادهایی مطرح می‌شود تا نیل به این هدف ملی سریع‌تر محقق شود. نخست این‌که ضروری به نظر می‌رسد تمام ارکان جامعه میزبان به جهت پذیرش گردشگر آماده و بسترسازی شود که با هدف تحقق این مهم، ضروری است برنامه‌های حمایت گردشگری و توسعه پایدار و آموزش آن به عموم مردم الزامی و اجرایی شود، چراکه آموزش جامعه میزبان (کشورهای گردشگرپذیر) از عوامل بسیار مهم جذب مسافر یا گردشگر است. در جامعه گردشگرپذیر یا میزبان، آموزش برخورد شایسته با جامعه مهمان توسط تیم حرفه‌ای و آموزش‌دیده تخصصی از جمله مواردی است که باعث رضایت خاطر مسافران و به دنبال آن افزایش ورود گردشگران خواهد شد.
در این رویکرد و با داشتن برنامه مناسب و با توجه به مقتضیات موجود جغرافیایی هر اقلیم و منابع طبیعی و انسانی موجود در هر منطقه، می‌توان به توزیع مکانی یکسان گردشگری در جای‌جای پهنه پهناور خاک ایران زمین اقدام کرد.
پیامد این برنامه‌ریزی می‌تواند در کنار سه موقعیت فراهم شده مذکور، نقطه عطفی در شروع تحولات عظیم اقتصادی در صنعت نوپای گردشگری در ایران باشد.
درنهایت این‌که باتوجه به همه موارد بررسی شده در موقعیت تازه ایران در نقشه گردشگری جهانی، ضرورت اجرای سیاست‌های جدید جذب گردشگر در سطح ملی و منطقه‌ای به عنوان یک فرصت و چالش پیش رو فراهم شده و بنابراین توصیه می‌شود از طرح‌های صنعتی و عمرانی و زیرساختی حوزه گردشگری در همه سطوح و نهادها حمایت به عمل آید، زیرا آمار جهانی منتشر شده در صنعت گردشگری حکایت از آن دارد توزیع عادلانه هرم گردشگری در واحد سطح در اقصی نقاط کشورهای دنیا باعث ایجاد بیش از صد شغل مختلف در دنیا و رونق آن می‌شود؛ مشاغلی چون هتلداری، حمل ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی خدمات غذایی در عرصه رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و... پوشاک و سوغات و صنایع دستی، مراکز خدمات فرهنگی و ورزشی چون سینماها و خدمات درمانی که جامعه آماری بزرگی را شامل می‌شود که می‌تواند به رونق بازار و کسب و کار مردم، اشتغال‌زایی و حذف بیکاری و ایجاد حس اعتمادبه نفس در مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی منتج شده و آینده‌ای روشن را پیش روی جامعه و کشورمان قرار دهد.

مرتضی خاکسار

کارشناس ارشد گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها