عنصر ید یکی از مواد معدنی بسیار ضروری و مهم برای بدن است که به‌منظور عملکرد صحیح غده تیروئید و تولید هورمون‌هایی نظیر تیروکسین و... مورد نیاز است. در صورت کمبود عنصر ید، هورمون‌های دخیل در سوخت و ساز بدن به میزان کافی تولید نمی‌شوند که این موضوع منجر به بروز اختلالات و حتی بیماری گواتر می‌شود. علائم کمبود ید عمدتا شامل خستگی و ضعف، افزایش غیرطبیعی وزن، حساس شدن در برابر سرما، بزرگ شدن غده تیروئید و حتی افسردگی است.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۹۷

نیاز به عنصر ید در دوران بارداری مادران به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری به‌مراتب بیشتر از سایر دوران است. لذا باید ید مورد‌نیاز بدن مادران باردار از طریق تغذیه صحیح تامین شود. کمبود ید در دوران بارداری موجب آسیب مغزی و اختلالات عصبی نوزادان شده و حتی در مواردی عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان را به‌دنبال دارد. از طرف دیگر کمبود ید حین بارداری ممکن است در مواردی منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.
اغذیه دریایی مهم‌ترین منبع تامین ید مورد نیاز بدن به‌شمار می‌رود که مهم‌ترین آنها شامل ماهیان دریایی، میگو و جلبک دریایی است. البته برخی از انواع دیگر مواد غذایی نظیر شیر، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و... نیز از جمله منابع حاوی ید به‌شمار می‌رود. باید توجه شود که میزان ید در ماهیان پرورشی به مراتب کمتر از ماهیان دریایی است. مادران باردار ترجیحا باید حداقل هفته‌ای یک‌بار اغذیه دریایی مصرف کنند تا ید مورد نیاز بدن آنها تامین شود. البته شاید مصرف منظم اغذیه دریایی برای برخی به‌دلیل محدودیت‌های اقتصادی میسر نباشد و عده‌ای نیز به اغذیه دریایی آلرژی داشته و حتی ذائقه بعضی از افراد با اغذیه دریایی سازگار نیست؛ در چنین شرایطی استفاده از نمک‌های ید‌دار تصفیه‌شده منبع مناسبی برای تامین ید مورد نیاز بدن است.
گفتنی است خانواده کلم‌ها نظیر گل‌کلم، کلم بروکلی و... حاوی ترکیبات گواتروژن است و اگر به صورت خام مصرف شود مانع جذب کافی ید می‌شود؛ لذا در دوران بارداری اکیدا باید مصرف انواع کلم خام یا ترشی‌های خانگی حاوی گل‌کلم به حداقل میزان کاهش یابد. اما کلم‌های پخته شده هیچ‌گونه خطری نداشته و حتی مصرف کلم بروکلی پخته شده در دوران بارداری بسیار مفید است.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها