شانزده روز از تعطیلی دولت آمریکا گذشت،اما دعواهای سیاسی به نتیجه نرسید

آمریکا در بن بست قلدری ترامپ

دعوای بین دولت دونالد ترامپ و مجلس نمایندگان آمریکا تازه شروع شده است. دعوایی که هنوز شروع نشده دولت را در آمریکا به مدت چهار هفته تعطیل کرده و میلیاردها خسارت به بار آورده است. این درحالی است که ترامپ با همان اخلاق کودکانه‌اش همچنان لجاجت به خرج داده و می‌گوید حاضر است برای سال‌ها دولت را تعطیل نگه دارد یا در صورت لزوم از اعلام وضعیت فوق‌العاده استفاده کند تا بتواند اهدافش را به‌خصوص در زمینه کشیدن دیوار حایل بین آمریکا و مکزیک محقق کند. در میان این کشمکش و دعواهای کودکانه است که برخی از مساله استیضاح ترامپ و برخی از عدم امکان چنین استیضاحی می‌گویند.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۴۴

تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا هم اکنون وارد شانزدهمین روز خود شده است، بدون این‌که هیچ نشانی از توافق بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای بازگشایی آن دیده شود. به گزارش بی.بی.سی، دونالد ترامپ می‌گوید برای تامین منابع مالی و مجرای قانونی ساخت دیوار مکزیک اگر لازم شود «وضعیت فوق‌العاده» اعلام خواهد کرد. در این صورت با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری خواهد توانست این دیوار حایل را طبق آن چیزی که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود بسازد. همزمان رهبران دموکرات‌ها در کنگره می‌گویند حاضرند لوایح بودجه را به تصویب رسانده و دولت را از این وضعیت نجات دهند، اما بحث درباره بودجه درخواستی برای احداث دیوار حایل باید به فرصتی دیگر موکول شود. روز جمعه نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا برای مذاکره با دونالد ترامپ به کاخ‌سفید رفتند، اما همچون جلسه روز چهارشنبه دست خالی بیرون آمدند. این درحالی بود که ترامپ در اظهارات خود نتایج این مذاکرات را خوب توصیف و درعین حال تهدید می‌کرد حاضر است دولت را برای سال‌های دیگر تعطیل کند. ترامپ به صراحت گفته است اگر بودجه احداث دیوار حایل تصویب نشود هیچ لایحه دیگری را امضا نخواهد کرد. این لجاجت کودکانه نه تنها نمایندگان، بلکه مردم آمریکا به‌خصوص هزاران کارمند تعطیل شده را کلافه کرده است.

مساله استیضاح
در این میان برخی نمایندگان جدید آمریکا خواستار استیضاح دونالد ترامپ هستند و می‌گویند دراین راه تا آخر پافشاری خواهند کرد. رشیده طالب، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا یکی از این افراد است. هرچند اظهارات اخیر او با واکنش‌هایی از سوی هم‌حزبی‌های دموکراتش مواجه شده است، زیرا آنها معتقدند برای طرح استیضاح ترامپ دست‌کم باید تا زمان پایان تحقیقات رابرت مولر، مسؤول پرونده تحقیقات دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا صبر کرد. به عبارتی تا زمانی که پرونده قضایی ترامپ بخصوص در مساله ارتباط با روسیه و حق‌السکوت دادن به دو زن روسپی کاملا آشکار شود. در همین زمینه نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا ضمن مخالفت با طرح استیضاح در وضعیت کنونی آن را گزینه‌ای تفرقه‌آمیز دانست. وی همچنین تاکید کرد استفاده یکی از قانونگذاران [طالب] از واژگانی در توصیف دونالد ترامپ بدتر از لحن صحبت کردن شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیست. طالب، پنجشنبه شب درطرح استیضاح ترامپ از یک لفظ توهین‌آمیز نیز استفاده کرده بود. او ترامپ را «بزرگ‌ترین قلدر زمان» توصیف کرد و گفت: «من از قلدرها خوشم نمی‌آید؛ من با قلدرها برخورد می‌کنم همان‌طور که آنها علیه ما کار می‌کنند و ترامپ هم باید بازی خودش را بکند.» نانسی پلوسی در یک اظهار نظر دیگر هشدار داد که نمایندگان باید بر وعده‌هایی که در آستانه انتخابات 6 نوامبر داده بودند، متمرکز شوند. در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: موضوع استیضاح ترامپ مورد حمایت عده‌ای از دموکرات‌هایی است که پلوسی را برای پیگیری جدی‌تر این مساله تحت فشار قرار داده‌اند. اما عملی شدن چنین خواسته‌ای فعلا بعید به نظر می‌رسد. حتی اگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز از طرح استیضاح حمایت کند، کسب دو سوم اکثریت آرا برای محکوم کردن ترامپ درسنای آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، به نظر غیرممکن می‌رسد.
در واکنش به این اظهارات، دونالد ترامپ در توییتی نوشت، موفقیت او در ریاست‌جمهوری تنها دلیلی است که دموکرات‌ها می‌خواهند «از دست او خلاص شوند» و تنها به دلیل «بیش از حد خوب بودن» عملکردش می‌خواهند او را از ریاست‌جمهوری کنار بگذارند. وی افزود: آنها تنها می‌خواهند من را استیضاح کنند، چون می‌دانند نمی‌توانند در ۲۰۲۰ پیروز شوند؛ به خاطر موفقیت بیش از حد من! ترامپ در ادامه توییتش خاطر نشان کرد: چطور شما رئیس‌جمهوری را که شاید در بزرگ‌ترین انتخابات تمام دوران‌ها پیروز شده، هیچ کار اشتباهی انجام نداده (عدم هرگونه تبانی با روسیه، این دموکرات‌ها بودند که تبانی کردند)، موفق‌ترین عملکرد را در دوساله نخست ریاست‌جمهوری نسبت به هر رئیس‌جمهوری داشته و محبوب‌ترین جمهوریخواه در تاریخ این حزب است، استیضاح می‌کنید؟

خسارت‌های یک تعطیلی
اکنون بیش از دو هفته است که دولت آمریکا تعطیل شده و ده‌ها هزار نفر از کارمندان دولت فدرال بی‌حقوق مانده‌اند. اختلاف ترامپ و دموکرات‌ها برسر تصویب یک بودجه پنج میلیارد دلاری برای احداث دیوار حایل بین مکزیک و آمریکاست، اما کارشناسان می‌گویند طی این روزهای تعطیلی دولت آمریکا چند برابر این بودجه را ضرر کرده است. در حال حاضر ۳۸۰ هزار کارمند دولتی که شغل آنها «غیرضروری» تشخیص داده شده، به مرخصی بدون حقوق رفته‌اند. ۴۲۰ هزار نفر دیگر هم هرچند کارشان ضروری است و مجبور به ادامه حضور در محل کار هستند، اما تا تکلیف بودجه روشن نشده و حکومت فعالیت خود را از سر نگرفته، حقوقی دریافت نمی‌کنند. از ۱۵ وزارتخانه دولت فدرال، ۹ وزارتخانه عملا نیمه‌تعطیل شده و بسیاری از ادارات دولتی هم خدمات‌رسانی به مردم را به بعد از بازگشایی حکومت موکول کرده‌اند.
این روزها اگر در واشنگتن کسی بخواهد ازدواج کند، دست‌کم برای ثبت رسمی ازدواج باید صبر کند تا دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به نتیجه برسد. طولانی‌ترین تعطیلی حکومت در آمریکا ۲۱ روز بوده، اما کارمندان دولت فدرال اکنون نگران هستند که ترامپ این رکورد را بشکند. هرچه این وضعیت طولانی‌تر شود، اوضاع مالی کارمندان دولت فدرال هم پیچیده‌تر می‌شود. ربکا مکلین، کارمندی که حالا دو هفته تمام است که در مرخصی اجباری بدون حقوق به سر می‌برد، به شبکه سی.ان.ان می‌گوید: هر روز درباره مقدار غذایی که در خانه دارم و این‌که آیا ماه آینده می‌توانم قبض‌هایم را بپردازم نگران هستم. یکی از بازرسان اداره پست آمریکا می‌گوید: «این [تعطیلی] اوضاع خانواده را خیلی سخت کرده. باید غذا تهیه کرده و نیازهای خانواده را برآورده کنم، کرایه خانه بدهم و تمام قبض‌هایی را بپردازم.
تعطیلی دولت بسیاری از مراکز تفریحی و پارک‌های ملی آمریکا را هم تعطیل کرده. آنهایی هم که باز مانده‌اند، کارمند کافی ندارند. در پارک طبیعی «جاشوا» در حومه لس‌آنجلس، آتش روشن شد، درخت بریده شد، زباله تلنبار شد و به دلیل بسته بودن توالت‌ها اوضاع خراب شد تا جایی که مسؤولان پارک اعلام کردند به دلیل «نگرانی از امنیت و سلامت» بازدیدکننده‌ها، تا اطلاع بعدی پارک تعطیل می‌شود. اغلب موزه‌ها، باغ وحش‌ها و گالری‌های هنری که از دولت فدرال بودجه می‌گیرند هم تعطیل شده‌اند. تعطیلی به «ناسا» هم رسیده و اکنون اغلب کارمندان آژانس فضایی آمریکا به مرخصی اجباری رفته‌اند. با ادامه بن‌بست تعطیلی دولت، کارمندان در توییتر «داستان‌های تعطیلی» (shutdownstories#) را هشتگ کرده‌اند و مشکلاتی را که این وضعیت برای آنها ایجاد کرده به اشتراک می‌گذارند.

رکورد تعطیلی

طولانی‌ترین تعطیلی حکومت در آمریکا ۲۱ روز بوده، اما کارمندان دولت فدرال اکنون نگران هستند که ترامپ این رکورد را بشکند. هرچه این وضعیت طولانی‌تر شود، اوضاع مالی کارمندان دولت فدرال هم پیچیده‌تر می‌شود

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها