رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

پیش از انقلاب جز در موارد خاص، مقطع کارشناسی ارشد نداشتیم

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: یک زمانی ما اصلا ما این جرأت و ظرفیت را نمی‌دیدیم که در رشته‌های بسیاری دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۲۶
پیش از انقلاب جز در موارد خاص، مقطع کارشناسی ارشد نداشتیم

سیدحسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص دستاوردهای علمی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: به ادغان غربی‌ها که همه پایگاه‌های استنادی و رنکینگ‌های بین‌المللی را در اختیار دارند جمهوری اسلامی ایران در صحنه علمی و تحقیقات بین‌المللی وضعیت بسیار خوبی دارد و تقریبا در منطقه هم اول هستیم.

صدوق با بیان اینکه آنچه من از قبل انقلاب در خصوص وضعیت علمی کشور به خاطر می‌آورم اصلا قابل مقایسه با الان نیست خاطرنشان کرد: یک زمانی ما اصلا ما این جرأت و ظرفیت را نمی‌دیدیم که در رشته‌های بسیاری دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داشته باشیم و همین مساله موجب شده بود تا حتی فارغ التحصیلان کشور ترکیه هم در دانشگاه‌های ما استخدام شوند.

وی ادامه داد: در حالی که ترکیه فارغ‌التحصیلان دکتری داشت در دانشگاه‌های ما در بسیاری از رشته‌ها به جز موارد بسیار اندکی مانند ادبیات فارسی و غیره دانشجویان وارد تحصیلات تکمیلی نشده بودند، در حالی که ما الان در اغلب رشته‌ها فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری را تربیت می‌کنیم و آنقدر تعداد قابل توجهی هستند که دیگر کار برای آنها نداریم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: امروز در حالی بسیاری از مدرسین و اساتید دانشگاه‌های کشور در داخل تحصیل کرده‌اند که قبل از انقلاب به ندرت پیدا می‌شد که کسی در داخل تحصیل کرده باشد و عملا می‌توان گفت چنین چیزی در کشور نبود، در مورد رشته‌ ما مانند رشته ژئومورفولوژی که اصلا دکتری وجود نداشت و دکتری فقط به برخی از رشته‌های علوم انسانی محدود می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به لحاظ تعداد و کمیت مراکز آموزش عالی به حدود 3800 رسیده‌ است که کمتر از 200 تای این مراکز، دانشگاه‌های بزرگ و تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و همین موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر نیاز به نوعی آمایش برای پرداخت به کیفیت و محدود کردن کمیت داریم که این یکی از چالش‌های فعلی وزارت علوم است.

صدوق با تاکید براینکه دستاوردها علمی بعد از انقلاب بی‌نظیر است خاطر نشان کرد: مثلا در خصوص تعداد پزشکان تربیت شده در کشور کار فوق‌العاده‌ای با تراز بالا انجام می‌شود، در بسیاری از رشته‌ها جایگاه ایران کمتر از دانشگاه‌های معتبر نیست و همین مساله موجب شده تحصیل کرده‌های ما را در دنیا قبول داشته باشند و آنها را استخدام ‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تاریخچه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه آغاز به کار این دانشگاه در حدود صد سال پیش با دانشکده‌های معماری و علوم بانکی و تحت عنوان دانشگاه ملی بوده است خاطرنشان کرد: این دانشگاه در سال‌های اخیر به خصوص در حوزه علوم مهندسی و علوم پایه گسترش فوق‌العاده‌ای داشته و تحصیل‌کردگان بسیار زیادی را برای کشور تربیت کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه ما به لحاظ تربیت دانش‌آموخته در رتبه سوم کشور هستیم خاطرنشان کرد: اولین دانشگاه در تربیت دانشجو دانشگاه تهران است و بعد دانشگاه تبریز با 100 نفر نسبت به دانشگاه شهید بهشتی رتبه دوم است و ما هم سومین دانشگاهی هستیم که بیشترین دانش‌آموختگان را به کشور تحویل داده‌ایم.

وی با تاکید براینکه آرزوی داریم دانش‌آموختگان ما بتوانند حداقل شغلی متناسب با منزلت خود پیدا کنند و در خدمت توسعه کشور باشند خاطرنشان کرد: ما اکنون 19 دانشکده، حدود 10 پژوهشکده و مراکز پژوهشی داریم که امیدواریم با تامین امکانات بتوانند بیشتر از قبل به کار بپردازند.

صدوق در پایان با تاکید بر اینکه عمده برنامه ما برای آینده هدفدار کردن طرح‌نامه‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری است خاطرنشان کرد: سالانه حدود 3500 پایانه و تز کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ما تهیه می‌شود که می‌خواهیم همانگونه که مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند در بیرون حامی داشته‌ باشند و به مسائل مملکت بپردازند که این یکی از ابعاد فوق‌العاده مهم کار است و از این جهت ارتباط صنعت و دانشگاه هم در کنار کارهایی که در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانش‌بنیانی که در دانشگاه فعال هستند تامین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها