گزارشی از یک پویانمایی درباره امیرکبیر که از شبکه کودک روی آنتن رفت

یکی بود، یکی نبود یک امیرکبیری بود...

19 دی سالروز امیرکبیر است؛ کسی که شهیدش می‌خوانند و پس از گذشت حدود 160 سال از کشته شدنش همچنان یاد خدمات او به مام میهن را گرامی می‌دارند. در روزهای پایانی هفته گذشته شبکه‌های مختلف صدا و سیما برنامه‌هایی را درباره این بزرگمرد روی آنتن فرستادند که از جمله آنها دو فیلم سینمایی بود. در اقدامی جالب کانال‌ پویای شبکه کودک نیز به این جرگه پیوست و در زادروز میرزاتقی خان، در برنامه تو هدیه خدایی، در مورد شخصیت او و اقدامات مثبتش یک پویانمایی پخش کرد. جام‌جم نگاهی به این اتفاق انداخته و با محمد سرشار، مدیر شبکه پویا نیز در این باره گفت‌وگو کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹۰

محمد سرشار چه نوشت؟
محمد سرشار، مدیر شبکه پویا که از آن دست مدیران فعال در اینستاگرام است، روز پخش این پویانمایی در صحه شخصی‌اش نوشت: «میرزا محمدتقی‌خان امیرکبیر (19 دی 1186 - 20 دی 1230) یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های دوره قاجار است که در عرض سه سال توانست اقدامات بزرگی را برای اصلاح اوضاع اسفناک ایران انجام دهد. از مبارزه با فتنه «محمدعلی باب» گرفته تا تلاش برای کاهش جهالت مردم و کوتاه کردن دست بیگانگان و حرکت به سمت تولید ملی. حتی در سال گذشته، رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور آقای حسن روحانی و هیات دولت، اشاره‌ای به این شخصیت الهام‌بخش داشتند و با تأکید بر گذشت سریع زمان و لزوم بهره‌گیری هرچه بیشتر و صحیح از لحاظ دوران چهارساله مسؤولیت، فرمودند: «این مدت برای انجام کارهای اساسی، زمان کمی نیست همچنان که امیرکبیر در دوران سه ‌ساله‌ صدارت خود، کارهای مهمی کرد که اکنون کشور به فعالیت‌هایی از آن جنس نیاز دارد.»

تو هدیه خدایی
مجموعه برنامه تو هدیه خدایی که مدت‌هاست از شبکه پویا پخش می‌شود،‌ به تبریک تولد خردسالان با نمایش عکس آنان اختصاص دارد. بخشی به این برنامه اضافه شده است که در آن به میلاد برخی از شخصیت‌های سیاسی،‌ فرهنگی، هنری و... کشور هم اشاره می‌شود. امیرکبیر یکی از این اشخاص است که به صورت ویژه و با زمان بیشتری به آن پرداخته شد. مدیر شبکه پویا به جام‌جم می‌گوید این بخش از شهریور 1397، به برنامه افزوده شده است و به معرفی یکی از مشاهیر متولد آن روز اختصاص دارد. تاکنون مجموعه کوتاه پویانمایی یکی بود یکی نبود به شخصیت‌های دیگری که متولد دی ماه هستند پرداخته است. شهید شاهرخ ضرغام در یکم دی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در پنجم دی، شهید خلبان مصطفی اردستانی در 11 دی و شهید خلبان جواد فکوری در 17 دی از این دست هستند.
سرشار درباره ادامه این روند بیان می‌کند: در فصل جدید برنامه تو هدیه خدایی که از ابتدای دی ماه 1397 پخش می‌شود؛ قطعات پویانمایی یکی بود یکی نبود به این برنامه موفق اضافه شده است که تلاش می‌کند در سه دقیقه، به زبانی خردسالانه، داستان کوتاه و جدابی را از زندگی چهره‌ای که در آن روز متولد شده، بیان کند. بنابراین از دی ماه، هر روز در یک دقیقه، به یکی از مشاهیر متولد آن روز اشاره می‌شود و در برخی روزها، یک قطعه پویانمایی سه‌دقیقه‌ای نیز به برنامه افزوده می‌گردد که توضیحات بیشتری درباره متولد آن روز به خردسالان می‌دهد.

تاریخ به زبان خردسالان
مخاطبان شبکه تلویزیونی پویا خردسالان زیر هفت سال هستند که از ساعت 8 تا 14 می‌توانند بیننده این شبکه باشند. گفتن از تاریخ در چنین شبکه‌ای با این مختصات سنی کاری دشوار و دور از ذهن است و به راحتی می‌توان از زیر بار آن شانه خالی کرد.
مدیر شبکه پویا اما به لزوم چنین کاری معتقد است و می‌گوید: در همه دنیا، برای شکل‌دهی به هویت فرزندشان اقدامات متعددی صورت می‌گیرد که یکی از آنها، تقویت هویت تاریخی و هویت ملی است. بیان تاریخ به زبان ساده، معرفی شخصیت‌های تاریخ‌ساز و شناساندن جغرافیای ملی و منطقه‌ای از جمله این اقدامات است.
شبکه کودک هم به تناسب مخاطب زیر شش سال کانال پویا و مخاطب شش تا 12 سال کانال نهال، برنامه‌سازی برای تربیت انقلابی بچه‌ها را در دستور کار دارد و تاکنون برنامه‌های متعددی را با این رویکرد تولید کرده است.

آی قصه، قصه، قصه

در پویانمایی یکی بود یکی نبود به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسین الفت‌پور، قصه پسر آشپز قائم‌مقام فراهانی که از مطبخ به صدارت رسید، این‌گونه تعریف شده است:
«یکی بود، یکی نبود. غیر از خدای مهربون هیچ‌کس نبود. در زمان‌های قدیم در یکی از روستاهای شهر اراک، پسری با پدر و مادرش زندگی می‌کرد که اسمش میرزا محمدتقی بود. پدر محمدتقی آشپز آقای قائم‌مقام بود و محمد تقی هم مسؤول بردن غذای پسرهای آقای قائم‌مقام بود. یه روز آقای قائم‌مقام خواست از پسراش سوال کنه تا ببینه از آقای معلم چقدر درس یاد گرفتن. هرچی سوال کرد، دید بچه‌هاش بلد نیستن جواب بدن اما به جاش محمدتقی همه سوالا رو بلد بود و جواب می‌داد. آقای قائم‌مقام ازش پرسید: محمدتقی جان شما کجا درس خوندی پسرم؟ محمدتقی جواب داد: هیچ جا آقا! بابای ما پول نداره ما رو بفرسته مدرسه. به خاطر همین من هر روز وقتی غذای بچه‌های شما رو میارم براشون، پشت در میمونم و از آقای معلم چیز یاد می‌گیرم. آقای قائم‌مقام خیلی از محمدتقی خوشش اومد و گفت: بارک‌ا...! تو پسر باهوش و زحمتکشی هستی. ازین به بعد تو هم اجازه داری بیای سر کلاس درس و باسواد بشی. بعد از اون خیلی خوب درس خوند و آدم دانشمندی شد. محمدتقی حالا دیگه برای خودش مردی شده بود. مردم بهش می‌گفتن امیرکبیر. امیرکبیر مردم رو خیلی دوست داشت و سعی می‌کرد کارهایی بکنه که دل مردم شاد و لبشون خندون بشه. اون برای بچه‌ها کتابخونه و مدرسه ساخت و اسمش رو گذاشت دارالفنون. برای کشورمون ایران یک ارتش با کلی سرباز درست کرد و با دزدا و آدم‌های زورگو دعوا کرد و اون‌ها رو ادب کرد. امیرکبیر از آدمای دروغگو خیلی بدش می‌اومد و خیلی ناراحت می‌شد وقتی می‌دید بعضیا مردم رو گول می‌زنن. یکی از اون آدمای دروغگو اسمش علی محمد باب بود که مردم رو گول می‌زد.
امیرکبیر باب رو هم دستگیر و مجازات کرد. اون موقع‌ها شاه‌های کشور ما خیلی بی‌عرضه بودن. برای همین خارجی‌ها هر چیزی که مردم ما نیاز داشتن رو به قیمت بالایی بهشون می‌فروختن. امیرکبیر از مردم خواست که چیزهایی رو که نیاز دارن خودشون بسازن تا خارجی‌ها دمشون رو بزارن رو کولشون و برن. شهید میرزا محمدتقی امیرکبیر، مایه افتخار ما ایرانی‌هاست و کارهایی که انجام داد همیشه به یادمون می‌مونه. 19دی‌ماه سالروز تولد این مرد بزرگ، امیرکبیر است. روحش شاد و یادش گرامی.»

عموقناد یا امیرکبیر؟

یکی از نکات جالب این پویانمایی شباهت چهره امیرکبیر با مجید قناد، معروف به عموقناد، مجری برنامه کودک است. موضوعی که برخی کاربران اینستاگرام نیز در ذیل پست سرشار به آن اشاره کرده‌اند.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها