کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

انقلاب ایران فاجعه‌ای بزرگ برای آمریکایی‌ها که هنوز نپذیرفته‌اند

دکتر دندان‌پزشک در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛

پیشرفت شاخه‌ای در دندانپزشکی ایران

رشته دندانپزشکی یکی از زیرشاخه‌های بسیار مهم حوزه پزشکی است. اما بر اساس مطالعات گسترده پزشکی و پیش‌بینی از میزان سلامت جهان در آینده و پیشرفت‌هایی که علم پزشکی در آینده تجربه خواهد کرد تحولی عظیم در رابطه با حوزه دندانپزشکی به وجود خواهد آمد. اما این تحول چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۳۱۸۳
پیشرفت شاخه‌ای در دندانپزشکی ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از پیش‌بینی‌های پزشکی براین اساس استوار است که علم پزشکی آن‌چنان پیشرفت خواهد کرد و بهداشت در رابطه با بهداشت و دهان و دندان آن‌چنان ارتقا پیدا می‌کند که دندان‌پزشکی کم‌کم از یک‌رشته مجزا به یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی عمومی تبدیل خواهد شد. البته این پیش‌بینی برای آینده است و دندانپزشکی هنوز شاخه‌ای پرمخاطب و مجزا برای دانشجویان است. گذشته از این موضوع که تحصیل در رشته دندانپزشکی اکنون در ایران در هر دو دانشگاه‌های دولتی و آزاد امکان‌پذیر است و یا اینکه دندان‌پزشکان چقدر درآمد دارد باید به دستاوردهای این حوزه پس از انقلاب توجه بیشتری داشت.

***

عمر دندانپزشکی در ایران چندان طولانی نیست. یعنی وقتی درباره دندانپزشکی به‌صورت جدی صحبت می‌کنیم باید دهه 20 شمسی به بعد را در نظر بگیریم. پس‌ازآن دندانپزشکی در ایران معنایی نداشت. اگر هم بود به‌صورت محدود. درواقع زمانی که درمان دردهای مربوط به دندان درنهایت به تلاش برای کندن دندان پوسیده با نخ و انبردست ختم می‌شد هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که دندانپزشکی دارای شاخه‌های گسترده‌ای از ایمپلنت و بیلیچینگ تا لامینت شود.

بر اساس گزارش‌های مختلف در سال 1300 فقط سه دندان‌پزشک در ایران وجود داشت که هر سه خارجی بودند. یکی اهل لهستان، دیگری سوئیسی و دیگری از ترکیه.

اما اکنون اوضاع فرق می‌کند. بر اساس یک ارزیابی تقریبی 23 هزار دندان‌پزشک در ایران مشغول به کار هستند.

علاوه بر حوزه دندانپزشکی خود پیشرفته زیادی کرده و حالا زیرشاخه‌های متعددی دارد.

دکتر شهریار جنتی زاده جراح و دندان‌پزشک در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان داشت: تحولاتی که در رابطه با دندانپزشکی رخ‌داده آن‌قدر وسیع و جامع است که باید در رابطه با هر یک از این تحولات به‌صورت جداگانه صحبت کرد.

وی افزود: دندانپزشکی شاخه‌ای محدود بود اما اکنون شاهد این هستیم که پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و علم روز دنیا به این رشته واردشده است. نیاز جوامع به بهبود شرایط درمانی، پیشرفت در زمینه بهداشت و دهان و دندان و استفاده از فناوری دنیا باعث شد تا حوزه دندانپزشکی ایران نیز به‌سرعت تحت تأثیر قرار بگیرد و دایره گسترده‌تری از علم و شاخه‌های جدید کشف شود.

این پزشک متخصص بیان کرد: در رابطه با دندانپزشکی دو موضوع اصلی وجود دارد، یکی بحث درمانی است و دیگری بحث زیبایی. در رابطه با هر یک از این سرفصل‌ها و پیشرفت‌هایش بحث‌های کلان و جامعی وجود دارد. در بحث درمانی تا عمق مناطق محروم پیش رفتیم و سعی براین شده است نحوه خدمات‌رسانی برای عموم یکسان باشد. هنوز در این یکسان‌سازی موفق نبوده‌ایم و باید تلاش بیشتری انجام بدهیم.

وی یادآور شد: در بحث زیبایی نیز دستاوردهای ما متعدد است. حداقل در منطقه جغرافیایی که قرار داریم نسبت به کشورهای هم‌جوار و هم منطقه جلوتر هستیم. خدمات زیبایی که خود دارای شاخه‌های متعددی است در ایران بسیار پیشرفت کرده است. حتی درزمینهٔ تجهیزات دندانپزشکی نیز ما پیشرفت‌های متعددی را شاهد بودیم. تجهیزاتی که در برخی از کلینیک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد کمیاب و با فناوری بالا هستند.

این دندان‌پزشک خاطرنشان کرد: ما هرچقدر هم پیشرفت کنیم نیاز به تلاش بیشتری در راستای توسعه علم دندانپزشکی و بهبود امکانات و تجهیزات آن داریم ضمن اینکه این را باید مدنظر داشته باشیم که مهم‌ترین مسئله این است که خدمات دندانپزشکی هرسال نسبت به سال گذشته راحت‌تر و بهتر در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها