کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

انقلاب ایران فاجعه‌ای بزرگ برای آمریکایی‌ها که هنوز نپذیرفته‌اند

فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اعزام به خارج برای ساده‌ترین بیماری‌های گوارشی؛ شیوه معمول قبل از انقلاب

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه وقتی بیماری را به خارج از کشور می‌فرستادیم باید هزینه‌ای را برای همراه او هم پرداخت می‌کردیم خاطرنشان کرد: بیماری که پیوند کبد می‌شد معمولا مجبور بود چند ماهی در لندن بماند که دولت باید هزینه بیمارستان، هتلینگ و همراه وی را پرداخت می‌کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۲۶
اعزام به خارج برای ساده‌ترین بیماری‌های گوارشی؛ شیوه معمول قبل از انقلاب

ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص دستاوردهای حوزه پزشکی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مجبور بودیم بسیاری از بیماران را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم که این مساله بار مالی شدیدی را به دولت وارد می‌کرد خاطرنشان کرد: در آن زمان‌ها در وزارتخانه مرکزی برای اعزام این بیماران ایجاد شد و همین مساله در زمان جنگ هم یکی از مهمترین مشکلات را در مورد بیمارنی که احتیاج به پیوند کبد داشتند ایجاد کرده بود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب افرادی که نیاز به پیوند کبد داشتند با هزینه گزاف به خارج از کشور و بخصوص انگلیس فرستاده می‌شدند خاطرنشان کرد: به یاد دارم یک بار بنیاد شهید از پرفسور ویلیام درخواست کرد به ایران بیاید تا از مریض‌ها و همچنین بیمارانی که در مرکز وی تحت پیوند کبد قرارگرفته بودند بازدید کند.

وی بابیان اینکه وقتی بیماری را به خارج از کشور می‌فرستادیم باید هزینه‌ای را برای همراه او هم پرداخت می‌کردیم خاطرنشان کرد: بیماری که پیوند کبد می‌شد معمولاً مجبور بود چند ماهی در لندن بماند که دولت باید هزینه بیمارستان، هتلینگ و همراه وی را پرداخت می‌کرد.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی ادامه داد: چون بعد از عمل هم مجبور بودیم این بیماران را به کشور انگلیس بفرستیم تا موردبررسی بعدی قرار بگیرند هزینه‌های دیگری هم به کشور تحمیل می‌شد که خوشبختانه با توجه به اینکه این امکان پیوند کبد در بیمارستان‌های کشور فراهم‌شده بود دیگر ضرورتی برای اعزام بیماران به خارج از کشور نبود.

وی با اشاره به رشد کشور در پیوند کبد بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: این رشد اول در بیمارستان نمازی شیراز کلید خورد و به بیمارستان امام خمینی گسترش پیدا کرد، در ادامه هم در مشهد و تبریز مقداری پیوند کبد انجام شد به‌طوری‌که به هزار پیوند کبد رسیدیم و بار مالی خیلی زیادی از درمان این بیماران برداشته شد.

ابراهیمی همچنین درمان بیماران هپاتیت را بخش دیگری از مشکلات کشور در قبل از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که قبل از انقلاب مجبور بودیم تمام داروهای اینترفرون موردنیاز بیماران هپاتیتی را از خارج از کشور وارد کنیم ولی بعد از انقلاب توانسیم این آمپول‌ها را در کشور باقیمت نازل‌تر تهیه کنیم.

وی بابیان اینکه البته پیشرفت‌های کشور تنها اختصاص به بیماری‌های کبد نداشت خاطرنشان کرد: در بیماری‌های گوارشی با توجه به پیشرفتی که در آموزش دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی (فِلوها) داشتیم خیلی از آنها توانستند آندوسکوپی پیشرفته را طی دوره خود آموزش ببینند و همین مسئله موجب شد درحالی‌که پیش‌ازاین در خیلی از جاهایی مجبور بودیم یک بیمار را برای آندوسکوپی به مرکز استان بفرستیم در شهرهای دورافتاده هم دیگر ضرورتی برای اعزام این بیماران به مرکز دیده نشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بابیان اینکه خوشبختانه فلوها یکی بعد از دیگری توانستند بار سنگین اعزام را بردارند خاطرنشان کرد: اکنون شاهد هستید که در خیلی از شهرهای کوچک آندوسکوپی، کولونوسکوپی و تشخیص تومور به‌راحتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از در بسیاری از اوقات وسایل تشخیصی بسیار محدودی در اختیار بود خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون اکثر آزمایش‌ها در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود و این موجب شده است که باز میزان اعزام به مرکز کمتر شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: درحالی‌که پیش‌ازاین مجبور بودیم خیلی از بیماران مانند بیماران IBD (بیماری التهابی روده) را برای دریافت داروهایی که کشور قادر به ساخت آنها نبود به خارج از کشور بفرستیم امروزه خیلی از داروهای بیولوژیکی که برای بیماری‌های گوارشی، پوستی و حتی بیماری‌های روماتولوژیک مصرف می‌شود در شرکت‌های دارویی داخل کشور تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه شرکت‌های دارویی داخل کشور توانسته‌اند بسیاری از داروهایی را که باقیمت گزاف از خارج می‌آوردیم در داخل تولید کنند خاطرنشان کرد: این موضوع بار سنگین هزینه ورود این داروها را کمتر کرده‌، موجب شده تا پزشکان با کاربرد این داروها آشناتر شوند و مریض‌ها هم از منتفع شوند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص پیشرفت کشور در حوزه وسایل مربوط به آندوسکوپی خاطرنشان کرد: در شرایطی که درگذشته توان تولید کپسول آندوسکوپی یا انتروسکوپی که بتواند روده باریک را ببیند در کشور وجود نداشت خوشبختانه امروزه در اغلب مراکز دانشگاهی این کپسول‌ها وجود دارد.

وی با تأکید بر پیشرفت زیاد کشور در آموزش‌ فلو‌های گوارش خاطرنشان کرد: بادانشی که این فلو‌ها پیداکرده‌اند هم نحوه آندوسکوپی بهتر شده و هم مانند گذشته هر بیماری که کوچک‌ترین مسئله گوارشی پیدا می‌کند به تهران اعزام نمی‌شد، با گسترش فلوها در شهرستان‌های مختلف مانند شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز، کرمان و غیره روزبه‌روز بر تعداد بیمارانی که از شهرستان‌ها به تهران اعزام می‌شود کاهش پیداکرده که همه این‌ها بعد از انقلاب اتفاق افتاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها