6 سال از درگذشت حاج آقامجتبی تهرانی گذشت

کوه عرفان در صندلی جلوی پیکان

سه سال و 9 روز از تبعید امام روح‌ا... خمینی به ترکیه گذشته بود. سه سال و 9 روز قبل بود که کماندوهای مسلح اعزامی از تهران، شبانه به منزل آیت‌ا... ریخته و کت‌بسته او را به فرودگاه مهرآباد منتقل و با یک پرواز نظامی به ترکیه منتقل کرده بودند. خلبان آن پرواز بعدها در خاطرات خود با اشاره به حال و هوا و وضعیت عادی آیت‌ا... توضیح داده بود که بخش‌های مختلف کابین هواپیما را برای او توضیح و تشریح کرده است. حالا سه سال و 9 روز از آن شب گذشته بود و دوباره ماموران امنیتی به خانه و کتابخانه آیت‌ا... ریخته بودند تا آن را پلمب کنند. ظهر 22 آبان و روزهای سرد پاییز بود که اموال ایشان در خانه و کتابخانه‌اش ثبت و ضبط شد. نماینده آیت‌ا... هم برای امضای صورتجلسه اموال در محل حاضر بود. این برای اولین بار بود که نام «مجتبی کلهری‌تهرانی» ملقب به «مجتبی تهرانی» در میان اسناد ساواک ثبت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۷۱

در صورتجلسه ساواک آمده است: «ساعت 12 و 30 دقیقه بیست‌ودوم آبان با حضور امضاکنندگان زیر و آقای علی‌اکبر آزاد، نماینده دادسرای شهرستان قم، به کتابخانه ولیعصر واقع در خیابان حجتیه پلاک 56 رفته، آقای شیخ مجتبی تهرانی، ناظر و مسؤول فعلی کتابخانه در آنجا حضور داشته، تعداد هشت باب اتاق موجود در محل مزبور که فقط دو اتاق تو در تو در طبقه تحتانی مخزن کتاب بوده لاک و مُهر، کلیه اتاق‏ها تحویل نماینده ساواک گردید.» شیخ مجتبی آن روزها 30 سالگی خود را تجربه می‌کرد. او پیش از آن‌که آیت‌ا... خمینی به ترکیه و بعدها به نجف تبعید شود از شاگردان و نزدیکان آیت‌ا... بود و حتی با مصطفی خمینی فرزند ارشد آیت‌ا... هم رفاقت و ارتباطی صمیمی داشت.

کوچه پس‌کوچه‌های شلوغ بازار
شب‌های قدر که می‌شد کوچه پس‌کوچه‌های بازار پر می‌شد از جماعتی که از نقاط مختلف تهران خودشان را به مجلس احیای حاج آقا مجتبی می‌رساندند. مجالس احیا و فاطمیه حاج آقا مجتبی از مهم‌ترین مجالس تهران محسوب می‌شد. پیرمرد اما اهل تبلیغات و ویترین رسانه‌‍ای و سر و صدا نبود. خودش عقیده داشت شهرت از محرکات است و به اعلام خودش از ابتدای جوانی از این مساله طفره رفته بود. بعد از انقلاب هم سلوک پرهیزکارانه آیت‌ا... به گونه‌ای بود که خیلی‌ها شاید هنوز هم نمی‌دانستند که او از نزدیکان و حلقه اول امام خمینی(ره) محسوب می‌شد. با این حال 34 سال بعد از پیروزی انقلابی که استادش آن را رهبری کرده بود او هنوز همان‌جایی بود که 34 سال قبل بود؛ مسجدی در کوچه و پس‌کوچه‌های جنوب تهران. در همان زمان که در نزدیکی مسجدی که امامت جماعت و درس و بحثش را اداره می‌کرد و هر روز با پیکان ساده آبی رنگ مسیر را طی می‌کرد، خیلی‌ها مشغول دعوا و سهم‌خواهی‌ بودند.

هدف؛ شبکه مالی آیت‌ا... خمینی
هر قدر سر آیت‌ا... بعد از انقلاب گرم درس و بحث و بعضا جبهه و جنگ بود و از سیاست و مسؤولیت بجز دوره کوتاهی که در کمیته های انقلاب اسلامی مرحوم آیت ا... مهدوی کنی را همراهی می کرد، دوری می‌کرد، پیش از انقلاب اما همراه و کنار استادش روح‌ا... خمینی بود. آن قدر به آقا روح‌ا... نزدیک بود که به همین جرم، دستگاه حتی اجازه تشییع پیکر پدرش را هم به حاج آقامجتبی ندهد.
حاج آقا روح‌ا... از سال 47 شروع کرد به شهریه دادن به طلابی که در حوزه علمیه نجف تحصیل می‌کردند؛ دقیقا مثل مراجع دیگر! دستگاه به تکاپو افتاد تا شبکه جمع آوری و انتقال وجوهات شرعی آیت‌ا... را در ایران کشف و منهدم کند. با انهدام این شبکه، دستان مالی آیت‌ا... بریده می‌شد. هر قدر تلاش‌ها بیشتر می‌شد، نتیجه کمتر بود. در نهایت سال 53 بود که ساواک رد پای بخشی از ا ین شبکه را پیدا کرد.
آقامجتبی و برادرش آقا مرتضی دو نفر از هشت نفری بودند که شبکه پیچیده آیت‌ا... را در ایران مدیریت می‌کردند. او از سال 49 با توصیه امام خمینی به ایران آمده و در تهران ساکن شده و مسجد جامع بازار تهران را محل فعالیت‌هایش قرار داده بود. همین هم شد که پیگیری و مراقبت از آقامجتبی شدیدتر شد.
دیگر ساواک به یقین رسیده بود که مجتبی تهرانی نماینده خمینی در تهران است و بخشی از شبکه پیچیده او در قلب بازار تهران!

حاج آقامجتبی رفت اما شاگردان و درس هایش هستند
حالا هرچند شش سال از درگذشت حاج آقامجتبی می‌گذرد و مسجد جامع بازار در قلب پایتخت، صفای سابق را در شب‍های قدر و ایام فاطمیه و محرم ندارد اما عده‌ای از دوستداران و شاگران حاج آقامجتبی در موسسه مصابیح‌الهدی دور هم جمع شده‌اند و افکار و اندیشه‌های آن را مرحوم را نشر می‌دهند.
این موسسه تاکنون 43 عنوان کتاب از دیدگاه‌های آقا مجتبی را منتشر کرده است. احتمالا برایتان جالب باشد بدانید که در سال هایی مدیر این موسسه میثم مطیعی بوده است؛ همان مداح جوانی که در دو سه سال اخیر مداحی‌هایش در نماز عید فطر مسؤولان نظام در تهران خیلی در شبکه‌های اجتماعی هم دست به دست می‌شود. راستی تا یادمان نرفته پایگاه اطلاع‌رسانی حاج آقا مجتبی تهرانی به نشانی www.mojtabatherani.ir هم در دسترس است.

روابط نزدیک با امام و رهبری

با پیروزی انقلاب راه برای تصدی پست‌ها و مسؤولیت‌های حکومتی برای حاج آقامجتبی، یکی از نزدیک‌ترین شاگردان امام خمینی(ره) فراهم شده بود اما گویا او تکلیف دیگری برای خود می‌دید. همین هم بود که با اجازه امام، پیشنهاد برای ریاست دیوان عالی، عضویت در شورای نگهبان و ثبت‌نام در انتخابات خبرگان قانون اساسی را نپذیرفت و در همان مسجد جامع بازار به درس و بحث و تربیت نیروی انسانی پرداخت. او 34 سال بعد همان جایی بود که 34 سال قبل با پیروزی انقلاب بود. هرچند همراهی با رهبر انقلاب اسلامی در بعضی مواقع خاص مانند تعویض ضریح حرم رضوی در سال 79 یا دیدار خصوصی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با وی در پاییز 88، آن هم در منزل حاج آقامجتبی نشان می‌داد که نزدیک‌ترین شاگرد امام خمینی و استاد اخلاق برجسته پایتخت، روابط نزدیک و حسنه‌ای با رهبر انقلاب اسلامی دارد.

محمد صادق علیزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها