اگر در مرحله پیش دیابت کاهش وزن داشته باشید و ورزش کنید، دیابتی نخواهید شد

در را به روی دیابت ببندید

بیماری دیابت، موذی‌تر از آن است که متوجه ابتلا به آن بشوید. یعنی در بسیاری موارد بدون آن که انتظارش را داشته باشید گرفتارت می‌کند و از سیستم عروقی گرفته تا سیستم عصبی، کلیوی، بینایی، دندان‌ها و اندام تحتانی را درگیر می‌کند. متاسفانه آمار ابتلا به دیابت نوع دو در کشور ما بالاست و ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود. جالب آن که بیشتر موارد ابتلا به این بیماری نیز از ۳۰ سالگی به بعد دیده می‌شود. به همین دلیل دکتر فرزانه شکیبافر، متخصص تغذیه بر لزوم چکاپ سالانه قند خون در افراد بالای ۳۰ سال با هدف پیشگیری از عوارض جدی دیابت تاکید می‌کند و معتقد است که دیابت در مراحل اولیه ابتلا با تغییر سبک زندگی به‌طور کامل قابل درمان است. ما نیز به این بهانه پای صحبت‌های وی نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۳۹

این روزها با افزایش آگاهی از طریق رسانه‌ها، بویژه در فضای مجازی، بسیاری از مردم می‌دانند چاقی، اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی، چربی و فشارخون بالا، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و عدم فعالیت بدنی از عوامل خطر ابتلا به دیابت، جدای از بحث ارثی بودن این بیماری هستند، اما نکته مهم بهره‌گیری از راهکارهای تغذیه‌ای و تحرکی برای پیشگیری از دیابت است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌توجهند.

دیابت نوع 2‌؛ شایع و موذی
دیابت سه نوع یک، دو و دیابت حاملگی می‌شود که 90 درصد افراد مبتلا، درگیر دیابت نوع دو هستند که ارتباط مستقیمی با چاقی، اضافه‌وزن و کنترل نکردن به موقع دارد، اما به میزان بسیار زیادی قابل پیشگیری است.
عوامل خطر دیابت نوع دو، شامل سابقه خانوادگی و ابتلای اقوام درجه یک به دیابت نوع دو ، سبک زندگی غلط یعنی کم‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن، چربی و فشار خون بالا و بدنیا آوردن نوزاد بالای چهار کیلو می‌شود. متاسفانه مردم به اشتباه تصور می‌کنند خانمی که فرزند بالای چهار کیلو به دنیا آورده، سالم است. در حالی‌که این دسته از خانم‌ها در سال‌های بعدی در خطر ابتلا به دیابت هستند. بعلاوه که ابتلا به دیابت بارداری نیز نشان از خطر ابتلا به دیابت نوع دو دارد.

دیابت قابل پیشگیری است
کسانی که عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارند از بالای 30 سالگی، سالانه باید آزمایش قند خون بدهند. اگر قندشان در محدوده طبیعی بود تا سال بعد نیاز به آزمایش مجدد ندارند. اگر در مرحله پیش دیابت باشند باید اقدامات پیشگیری را شروع کنند. این دسته افراد باید توجه داشته باشند که چاقی و اضافه وزن دیابت می‌آورد، بویژه اگر سابقه خانوادگی دارند باید 150 دقیقه در هفته ورزش کنند (روزی نیم ساعت یا پنج ساعت در هفته پیاده‌روی کنند.) بی‌شک، سرعت پیاده‌روی در این افراد باید با میزان ضربان قلب تنظیم شود. از سرعت کم، پیاده‌روی را شروع و بتدریج با کسب آمادگی بیشتر، سرعت راه رفتن‌شان را بیشتر کنند. همچنین رژیم غذایی این دسته افراد باید اصلاح شود یعنی حجم کربوهیدرات (نان و غلات) کم و حجم سبزیجات اضافه شود و نیز از مصرف فست‌فود و روغن‌ها کاسته شود.

آژیر خطر زندگی قندی !
معمولا دیابت نشانه‌هایی مثل پر‌خوری، پر‌نوشی و افزایش وزن دارد، ولی مهم‌ترین علامت دیابت بی‌علامتی است و متأسفانه زمانی فرد متوجه بیماری می‌شود که سال‌ها از آن گذشته و به طور مثال برای جراحی قلب مراجعه کرده و مشخص شده گرفتار دیابت است. توجه داشته باشید که در مرحله پیش دیابت، فرد نه سالم است و نه دیابتی. (قند خون ناشتا 70 تا 99 طبیعی، 99 تا 125 مرحله پیش دیابت است) در چنین شرایطی اگر فرد، کاهش وزن داشته باشد و ورزش کند به سلامتی برمی‌گردد و به این ترتیب، دیابتی شدن را شاید برای همیشه به تاخیر ‌اندازد. آنهایی که دیابتی هستند باید مر اجعه منظم به پزشک و هر سه ماه یکبار، آزمایش قند خون بدهند‌. بعلاوه باید باورهای غلط تغذیه‌ای در مورد دیابت را کنار بگذارند‌. همچنین فرد دیابتی باید آموزش ببیند‌. بی‌شک با آموزش صحیح مردم می‌توان آمار ابتلا به دیابت را کاهش داد.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها