نگاهی تحلیلی به چرایی افزایش اعتراضات نمایندگان به مسؤولان دولتی

آیا فاصله گرفتن از دولت محبوبیت‌آور است؟

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی که به تقدیم لایحه بودجه سال 98 از سوی رئیس‌جمهور به مجلس اختصاص داشت، با حاشیه‌های فراوانی همراه بود از جمله اعتراض جمعی از نماینده‌های استان خوزستان در ارتباط با موضوع آب.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۷۳

اعتراضات نمایندگان به رئیس‌جمهور و رسانه‌ای کردن این اعتراضات در جلسه‌ای که به صورت مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد در حالی بود که رئیس‌جمهور چنین فضایی را قبلا کمتر تجربه کرده بود. معمولا فضای مجلس در زمان حضور رئیس‌جمهور به این شکل است که رئیس‌جمهور با استقبال جمعی از نمایندگان وارد بهارستان شده و در مدتی که در صحن علنی حضور دارد نمایندگان اگر مطلبی داشته باشند کنار صندلی رئیس‌جمهور می‌آیند و بحثشان را مطرح می‌کنند. نهایتا هم رئیس‌جمهور با بدرقه نمایندگان جلسه را ترک می‌کند. البته ممکن است در طول حضور رئیس‌جمهور در بهارستان، نماینده‌ای هم به‌صورت موردی، انتقادی از رئیس‌جمهور داشته باشد و آن را با دو دو گفتن در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور بیان کند (مشابه آنچه در جلسه سوال از رئیس‌جمهور در هنگام ارائه آمار اشتغال از سوی روحانی صورت گرفت) اما این‌که از ابتدای حضور رئیس‌جمهور در مجلس تا زمانی که رئیس‌جمهور جلسه را ترک کند اعتراضات ادامه داشته باشد و نمایندگان در کنار تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور به نشانه اعتراض تجمع کنند و حتی در میان سخنرانی او بالای جایگاه سخنرانی بروند و یا با فریادهای خود سخنرانی او را قطع کنند کم‌سابقه است.

سیاسی شدن موضوع آب
اعتراض اصلی نمایندگان همانطور که اعلام شد، موضوع آب بود اما نحوه اعتراض کم‌سابقه نمایندگان از ابعاد مختلف قابل تحلیل است. بخشی از این مساله به اهمیت موضوع آب در کشور ما بر می‌گردد.
عبدا... ناصری، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به جام‌جم می‌گوید: مساله آب ضمن این‌که یک بحران جدی در کشور ما است، به یک موضوع سیاسی نیز تبدیل شده و معترضین را در چند استان به خیابان کشانده و هزینه‌هایی پرداخت شده بنابراین وقتی صحبت از آب می‌شود نگرانی‌هایی به وجود می‌آید.
ناصری همچنین به نزدیک بودن دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال آینده برگزار می‌شود اشاره کرده و می‌افزاید: در استان‌هایی مثل یزد، اصفهان و سمنان که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند حتما یکی از معیارهای شاخص و بزرگ انتخابات آینده مجلس، عملکرد نمایندگان در این حوزه خواهد بود و نمایندگان این مناطق تلاش می‌کنند اقدامی در این زمینه انجام دهند.
همچنین نگاه برخی نمایندگان مبنی براینکه حق حوزه انتخابیه‌شان به نفع یک حوزه انتخابیه دیگر تضییع شده بر این مساله سایه افکنده است.
هدایت‌ا... خادمــــــــــــی، نماینده ایذه و باغملک در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: برخی صنایع آب‌بر مثل پتروشیمی یا فولاد در استان‌هایی مثل اصفهان تاسیس شده و حال برای تامین آب آن، اقدام به احداث خطوط لوله در مناطقی از خاک خوزستان کرده‌اند و این در حالی است که ما در این استان برای تامین آب شرب روزانه هم دچار مشکل هستیم.

فاصله با دولت
اعتراض به برخی عملکردهای دولت، محدود به مجلس و نمایندگان خوزستان نیست و تقریبا از همان ماه‌های ابتدایی دولت دوازدهم به دنبال نابسامانی‌ها در اوضاع اقتصادی، حتی حامیان دولت و اصلاح‌طلبانی که در انتخابات دوازدهم از روحانی حمایت کردند به انتقاد از دولت روی آوردند. تا جایی که حتی چند روز قبل بگو مگوی مجازی میان برخی اصلاح‌طلبان و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص عملکرد دولت روی داد.
این بگو مگو با مصاحبه حجاریان آغاز شد و با اظهارنظر واعظی مبنی بر این‌که روحانی در انتخابات ائتلافی با اصلاح‌طلبان نداشته ادامه یافت و در نهایت محمدعلی ابطحی، یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب در توئیتر نوشت: آقای واعظی گفته ما با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶. یعنی رای مال خود آقای روحانی بوده و نه به خاطر حمایت اصلاح‌طلب‌ها.
به نمک‌نشناسی کاری ندارم ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلا همه رای مال خود آقای روحانی بوده. همه افتخارات دولت و رئیسش هم مال خودتان. قبول؟
یکی از گمانه‌های تحلیلی جدی این است که عده‌ای در فضای سیاسی اعم از مجلس و گروه‌های سیاسی و حتی ریزش‌های دولت (از جمله برخی وزرایی که از دولت رفتند مانند عباس آخوندی) به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به عملکرد مجموعه دولت در نابه‌سامانی‌های اخیر اقتصادی و از طرفی ارائه برخی اخبار غیررسمی از وضعیت نامناسب دولت از منظر پایگاه اجتماعی، باید فاصله خود را با قوه مجریه و رأس آن حفظ کنند و از این فاصله‌گیری به‌زعم خود همراه جو غالب جامعه شوند.

رئیس‌جمهور وقت بیشتری بگذارد
البته انباشته شدن برخی انتقادها را نیز نمی‌توان در نحوه انتقاد نمایندگان در جلسه روز سه‌شنبه بی‌تاثیر دانست.
هدایت‌ا... خادمی، نماینده ایذه و باغملک که یکی از نمایندگان اعتراض‌کننده به رئیس‌جمهور بود دلیل واکنش نشان دادن نمایندگان معترض خوزستان به روحانی در مجلس را ناشی از این دانست که نمایندگان این استان بارها از رئیس‌جمهور درخواست ملاقات کردند اما با گذشت دو سال هنوز امکانی برای برگزاری جلسه و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فراهم نشده و در چنین شرایطی بود که نمایندگان اعتراض خود را به این صورت اعلام کردند.
محمد قمی، نماینده پاکدشت هم با بیان این‌که نحوه و نوع اعتراض برخی نمایندگان استان خوزستان به حسن روحانی رئیس‌جمهور هنگام ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی پسندیده نبود خاطرنشان کرد: یکی از اشکالاتی که به رئیس‌جمهور وارد است، وقت ندادن به نمایندگان برای برگزاری جلسه و گفت‌وگو است. به هر حال نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند و اگر هم کاری با رئیس‌جمهور دارند شخصی نیست بلکه برای حل مشکلات مردم است. بنابراین رئیس‌جمهور باید برای شنیدن درد دل نمایندگان و حل مشکلات آنها حتما وقت بگذارد تا اشکالات برطرف شود. از سوی دیگر اگر هم ملاقاتی صورت بگیرد و وعده‌هایی داده شود متاسفانه رئیس جمهور به گفته‌هایش عمل نمی‌کند.
وی یکی از دلایل اعتراض نمایندگان را ناشی از نبود برنامه ریزی دقیق بودجه برای استان‌ها دانست و گفت: مسلم است که بودجه براساس ضرورت تقسیم نمی‌شود و بودجه بندی بیشتر ناشی از اعمال فشار است و این کار غلطی است و از این رو برخی استان‌ها با مشکلاتی از جهت تامین بودجه‌ها مواجهند.

سه‌شنبه پرماجرا

در جلسه روز سه‌شنبه، پس از ورود رئیس جمهور به صحن علنی تعداد زیادی از نمایندگان استان‌های خوزستان و اصفهان، اطراف رئیس‌جمهور جمع شدند و اعتراضات خود را به او آغاز کردند؛ بالاخره با وساطت اعضای هیات رئیسه مجلس، رئیس‌جمهور توانست از میان نمایندگان معترض خارج شده و در جایگاه سخنرانی قرار گیرد اما همزمان با آغاز سخنرانی روحانی، تعدادی از نمایندگان خوزستان در اعتراض به تصمیم اخیر رئیس‌جمهور در خصوص آب اصفهان وسط صحن تجمع کردند و به ردیف ایستادند. بالاخره پس از حدود نیم ساعت با رایزنی‌های اعضای هیات رئیسه، تعدادی از نمایندگان خوزستان به تحصن خود پایان دادند اما یکی دو نماینده همچنان در آنجا حضور داشتند و نهایتا یکی از نمایندگان به جایگاه سخنرانی رفت و با خطاب قرار دادن روحانی خواستار حل مشکل آب شد. بالاخره اعضای هیات رئیسه با کمک تعدادی از نمایندگان و معاون پارلمانی رئیس جمهور توانستند نمایندگان معترض خوزستان را آرام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها