وزیر آموزش و پرورش بعد از موافقت رهبری و در نامه‌های سه‌‌گانه به وزارت ارشاد، صنعت و سازمان صداوسیما به‌دنبال تنظیم وضعیت ناشران و موسسات کمک‌آموزشی است

کمک درسی‌ها در گوشه رینگ

احتمالا در جریان جو رسانه‌ای درباره کتاب‌های کنکور و کمک‌درسی و کمک‌آموزشی هستید که در چند وقت اخیر در رسانه‌ها راه افتاده بود. روز گذشته سیداحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با یک توییت دوباره تنور این موضوع را گرم کرد. الحق و الانصاف که توییت 280 کاراکتری آقای وزیر اطلاعات ذی‌قیمتی هم داشت. جناب بطحایی اعلام کرده بود که برای کاهش تب اضطراب دانش‌آموزان (شما بخوانید در راستای در افتادن با چرخه موسسات کنکور و کمک‎آموزشی) چند وقت قبل نامه‎‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و در آن نامه از ایشان درخواست کرده که فکری برای تبلیغات این موسسات و ناشران شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۸۴

حسب توییت آقای وزیر، ظاهرا رهبری هم به این درخواست توجه کافی را مبذول داشته و دستوراتی برای اجرای این خواسته وزیر آموزش و پرورش به مراکز مرتبط داده‌اند. آقای وزیر این را هم اعلام کرده که پیرو این همراهی، به وزرای ارشاد و صنعت و رئیس سازمان صدا و سیما هم نامه نوشته و خواستار توجه به نظرات وزارتخانه در امور مربوط به موسسات و ناشران کمک‌آموزشی شده است. رشته توییت خواندنی جناب بطحایی را در همین صفحه بخوانید. شاید مدیر انتشارات گاج تصورش را هم نمی‎‌کرد حرف‌هایی که در دیدار با بعضی مراجع می‌زند و بحث‌هایی که درباره تکلیف مشق شب و کتاب‌های کمک‌درسی بین‌شان رد و بدل می‌شود این قدر حاشیه‌ساز شود.
مصاحبه بعدی یکی از رسانه‌ها با آقای مدیر هم به حاشیه‌ها دامن زد. در پی این صحبت‌ها بیست‌‍‌‌‌وپنجم آذرماه هم همکارمان آذر مهاجر توی یکی از همین صفحات فرهنگی جام‌جم یک گزارش مبسوط رفت از این قضیه.
راستش را بخواهید ما برای تکمیل گزارش سراغ هر دو ناشری که در دیدار با مراجع قم حضور داشت رفتیم ولی آقایان مدیر ترجیح داد حرف نزنند و درخواست ما را برای گفت‌‌وگو پس زد. مهاجر هم بعد از این اتفاق رفت سراغ یکی از ادعاهایی که آقای مدیر در تنها مصاحبه خودش با رسانه‌ها اعلام کرده بود. این‌که کتاب‌های کمک‌آموزشی صرفا در مهرماه حجم زیادی از بازار را اشغال می‌کند و در سایر ایام سال عدد بالایی ندارد. آمار کتاب‌های کمک‌درسی و کمک‌آموزشی شخم زده و حتی آمارهای سالانه 95 و 96 هم استخراج شد. نتیجه روشن بود.
ستون مربوط به کتاب‌های کمک‌آموزشی و کمک‌درسی سر به فلک کشیده و از سایر گونه‌های کتاب‌ها جلو زده بود.

پاشیدن ارز ممنوع!
بین توییت‌های وزیر آموزش و پرورش، مهم‌ترین توییت به نامه‌ای بازمی‌گردد که بطحایی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته است. همان طور که التفات دارید و ما هم در جام‌جم بارها به آن پرداخته‌ایم، دولت برای آن‌که قدری از مشکلات و هزینه‌های ناشران و دست‌اندرکاران نشر کتاب را کم کند، برای واردات کاغذ به آنها ارزهایی با قیمت دولتی تحویل می‌دهد. این کار موجب می‌شود قیمت تمام‌شده کاغذ وارداتی کمتر شود. حالا بطحایی شمشیر را از رو بسته و خطاب به وزیر صنعت نوشته چه معنی دارد که شما به ناشران کمک‌آموزشی ارز دولتی بدهید. در ادامه هم پیشنهاد کرده به جای این کار بدون توجیه، آن را صرف دیگر حوزه‌هایی کنید که به آن نیاز دارند:‌ از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک‌درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوطه، صرف تامین سایر اقلام شود.

تایید مجوز ممنوع!
به غیر از گلوگاه اقتصادی و پولی، آقای وزیر سراغ گلوگاه قانونی قضیه هم رفته؛ یعنی جایی که برای ناشران و موسسات کمک‌آموزشی مجوز انتشار کتاب صادر می‌کند. جناب بطحایی اطلاع داده که علاوه بر نامه‌ای که برای رهبر انقلاب نوشته، نامه‌ای هم برای وزیر ارشاد نوشته و آن را در صندوق انداخته تا به مقصد ساختمان وزارت ارشاد در میدان بهارستان ارسال شود. طبق این نامه، وزیر آموزش و پرورش از وزیر ارشاد درخواست کرده با بازنگری در روند صدور مجوز برای چنین ناشرانی، نظر کارشناسان وزارت آموزش و پرورش هم برای این کار لحاظ شود. به عبارت ساده‌تر در حوزه کتاب‌های کمک‌آموزشی، کارشناسان اداره کتاب وزارت ارشاد در صورتی می‌توانند برای کتاب‌های کمک‌آموزشی مجوز صادر کنند که کارشناسان وزارت آموزش و پرورش هم با انتشار آن موافق باشند. یعنی این‌که دوباره ناشران کمک‌آموزشی باید شال و کلاه کنند و بروند پشت در اتاق وزیر بست بنشینند.

تبلیغات ممنوع!
یک گلوگاه مهم دیگر موسسات و ناشران کمک‌آموزشی هم تبلیغات آنهاست. بطحایی که انگار از گرفتن حال این موسسات حسابی کیفور است در این بخش هم دست روی این گلوگاه گذاشته و در نامه‎‌ای به دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما از این سازمان درخواست کرده که تبلیغات این موسسات و انتشاراتی هم بعد از تایید کارشناسان آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو و تلویزیون شود. با این احتساب و در صورتی که سه نهاد مزبور با تقاضای وزیر آموزش و پرورش موافقت کنند، باید منتظر ماند تا فتیله چرخه ناشران و موسسات کنکوری و کمک‌آموزشی در آینده نزدیک نه توسط جریان سرمایه و پول، بلکه توسط مدیریت حاکمیتی در وزارت آموزش و پرورش تنظیم شود. اتفاق مبارکی که می‌تواند سهم قابل توجهی در جو عجیب و غریب کمک‌درسی‌ها و کمک‌آموزشی‌های کشور باشد.

توییت نوشت

کالبدشکافی ضد حمله وزیر

حالا بعد از مروری بر وقایعی که طی این مدت اتفاق افتاده‌اند شاید بد نباشد رشته توییت آقای وزیر را هم تحلیل کنیم. منهای درخواستی که بطحایی از رهبر انقلاب داشته، سه توییت بعدی او سرنخ‌های جالبی از پایین کشیدن فتیله چرخه موسسات کمک آموزشی دارد. جوکار مدیر انتشارات گاج به روزنامه صبح‌نو گفته بود که پیش از دیدار با مراجع، درخواست دیدار با وزیر آموزش و پرورش را هم داشته‎‌اند که گویا آقای وزیر روی خوش به آنها نشان نداده و یکی از معاونانش را روانه دیدار با ناشران کمک‌آموزشی کرده. حالا هم انگار که وزیر آموزش و پرورش دست گذاشته روی گلوگاه‌هایی که می‎‌توانند تنفس این ناشران و موسسات را کند کنند. در ادامه توییت‌های جنجالی وزیر را با هم تفسیر می‌کنیم.

محمدصادق علیزاده
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها