گرچه سعد حریری، نخست‌وزیر معرفی شده لبنان قول داده بود روز جمعه دولت جدیدش را معرفی کند، اما این امر تحقق پیدا نکرده و تشکیل دولت جدید لبنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بعد از آن‌که تقسیم وزارتخانه‌ها بین احزاب مهم کشور صورت گرفت، مشکل مسیحیان پیش آمد و بعد از این‌که تقسیم قدرت بین مسیحیان نیز به سرانجام رسید، مشکل سنی‌ها پیش آمد. در این میان برخی ناظران دخالت‌های خارجی ازجمله کارشکنی‌های محور سعودی را عامل اصلی تشکیل نشدن دولت جدید در لبنان توصیف می‌کنند و از سوی دیگر سعد حریری نیز با فرافکنی، سیاست‌های حزب‌ا... را مانع تشکیل دولت جدید معرفی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۶۲

روزنامه مصری الیوم روز گذشته در گزارشی نوشت: تلاش‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور با موانع جدیدی روبه‌رو شده است. به گزارش این روزنامه، لبنان که از رکود اقتصادی رنج می‌برد، نیاز شدیدی به دولتی دارد که بتواند اصلاحات اقتصادی را در این کشور انجام دهد. اما مدت‌ها از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور می‌گذرد و گروه‌های سیاسی همچنان بر سر پست‌های وزارتی اختلاف دارند. این اتفاق کاسه صبر مردم را لبریز کرده است به طوری که هفته گذشته بخشی از مردم لبنان با تاسی به اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه، تظاهراتی را برگزار کردند. آنها قول داده‌اند اگر دولت به‌زودی تشکیل نشود، بار دیگر به خیابان‌ها ریخته و نسبت به وضعیت موجود در کشور اعتراض خواهند کرد.
اخیرا بعد از تلاش‌های زیادی که برای حل مشکل وزیر سنی در دولت جدید انجام شد، به نظر می‌رسید به‌زودی دولت سعد حریری تشکیل خواهد شد. شخص او نیز روز جمعه گذشته در یک اظهارنظر گفت: «امیدواریم دولت امروز تشکیل شود و توزیع کرسی‌های دولت براساس نظام سیاسی و توازن طایفه‌ای صورت می‌گیرد.» با این حال روز شنبه اعلام شد شخصی که به عنوان وزیر سنی معرفی شده بود، مورد پذیرش گروه‌ها قرار نگرفته و بار دیگر اختلافات بین احزاب را دامن زده است.
اختلافات درباره وزیر سنی زمانی آشکار شد که گروهی از نمایندگان سنی هم‌پیمان حزب‌ا... تأکید کردند دستیابی به یک پست وزارتی حق آنهاست، اما حریری با درخواستشان مخالفت می‌کرد. بعد از مدتی رایزنی، به موجب یک راهکار میانه قرار شد شش وزیر سنی هم‌پیمان حزب‌ا... هر کدام یک نفر را تعیین و به میشل عون، رئیس‌جمهور معرفی کنند تا او از بین آنها یکی را انتخاب کند. به این ترتیب میشل عون نیز جواد عدرا، نامزد سنی را انتخاب و معرفی کرد، اما بلافاصله نمایندگان گفتند وی را قبول ندارند. زیرا جواد عدرا اعلام کرده بود مایل نیست خود را نماینده جمع شش نفره سنی‌های مستقل معرفی کرده و می‌خواهد به‌عنوان سهمیه رئیس‌جمهور معرفی شود. به این ترتیب جواد عدرا به فراکسیون جبران باسیل پیوسته و فراکسیون این حزب در پارلمان وزن بیشتری پیدا می‌کرد.
همین مساله موجب شد سعد حریری نیز با توقف مذاکرات از معرفی فهرست نهایی دولت خود انصراف دهد.
اختلافات درباره چگونگی توزیع دقیق پست‌های وزارتی نیز همچنان به قوت خود باقی است. هم‌اکنون هفت ماه از ماموریت سعد حریری برای تشکیل کابینه لبنان به پایان می‌رسد، در این میان برخی وزارت‌ها همچنان میان احزاب مختلف پاس کاری می‌شود و برخی نام‌ها از سوی نیروهای سیاسی مقبول نیستند. جریان ملی آزاد به جنبش امل پیشنهاد داده در قبال وزارت محیط زیست، وزارت اطلاع رسانی را معاوضه کند. جنبش امل اما این خواسته را رد و اعلام کرده حاضر است آن را با وزارت فرهنگ عوض کند؛ وزارت فرهنگی که به حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع داده شده و او می الشدیاق را برای این پست در نظر گرفته و حاضر نیست کوتاه بیاید.از طرف دیگر باسیل به حزب‌ا... پیشنهاد داده وزارت راه و ترابری را از هم‌پیمان خود یعنی المرده به ریاست سلیمان فرنجیه بگیرد و به آنها وزارت مهاجران را بدهد. حزب‌ا... هم گفته که حاضر است وزارت صنعت را که تاکنون داشته باز هم حفظ کند ولی وزارت ورزش و جوانان را بدهد ولی با سهم هم‌پیمان خود کاری نداشته باشد. مجموع این تحولات موجب سردرگمی مردم لبنان و تشکیل نشدن دولت جدید در این کشور شده است.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها