سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زایمان سال گذشته کل تعداد مجوزهای قانونی صادر شده برای سقط جنین، 7000 مورد بوده و این موارد به صورت قطعی مربوط به احتمال آسیب به مادر یا نوزاد بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۶۴

به گزارش جام‌جم، ایرج حریرچی افزود: سقط جنین غیرقانونی در کشور به روش‌های مختلف انجام می‌شود و هیچ آمار مستند و قطعی در این رابطه وجود ندارد و براساس تخمین‌های مختلف که رسمی نیستند می‌توان گفت، حدود ۲۰۰ هزار سقط اتفاق می‌افتد. در کشور ۸۰ میلیونی حتی در یک زیرزمین نیز ممکن است این کار انجام شود. اما احتمال سقط جنین در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها صفر است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که در بسته‌های موجود طرح تحول سلامت، هیچ‌گونه کوتاهی رخ نخواهد داد، عنوان کرد: البته درباره بیمه سلامت نگرانی‌هایی وجود دارد، زیرا براساس قانون برنامه ششم توسعه، بودجه این سازمان باید بر اساس سرانه حق بیمه محاسبه شود.
وی درباره جمعیت تحت پوشش طرح پزشکی خانواده، توضیح داد: تصور برخی افراد از پزشک خانواده، مدل اجرا شده در فارس و مازندران است. در حال حاضر ۲۳ میلیون روستایی تحت پوشش پزشک خانواده هستند. همه روستاها براساس جمعیت، پزشک خانواده مستقر دارند یا به صورت اقماری به آنها خدمت رسانی می‌شود. دو استان فارس و مازندران نیز تحت پوشش پزشک خانواده هستند. در حاشیه شهرها هم نظام ارجاع و سطح بندی دو لایه اجرا شده است. در حال حاضر، تقریبا تمام حاشیه نشین‌های شهرها که حدود ده میلیون نفر هستند، مراقب سلامت دارند و این مراقبان، افراد را به پزشک خانواده ارجاع می‌دهند. مراقبان سلامت، کارشناسان آموزش دیده‌ای از رشته‌های مختلف هستند.‌
حریرچی تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای ۵۰ تا صد هزار نفری نیز با حضور پزشکان بیشتر، سیستمی مشابه حاشیه شهرها فراهم شده است. مدل نهایی ما برای اجرای پزشک خانواده، همان مدل اجرای ۱۲ گام پزشکی خانواده است و یک مدل واحد برای سراسر کشور وجود دارد و برخی از مناطق در کشور مراحل بیشتری را طی کرده‌اند، اما امکان دارد در برخی مناطق در مورد اجرای پزشک خانواده تغییراتی مناسب با جمعیت داده شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص برخورد با متخلفان حوزه طب سنتی، گفت: برخوردی که با همکاری قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در دو سال اخیر انجام شده، درگذشته سابقه نداشته است. با افرادی که مدعی طب سنتی هستند و مجوزهای لازم را ندارند، حداکثر برخورد صورت می‌گیرد و در برخی موارد حتی برای پلمب کردن یک محل با مقامات عالی رتبه استانی و شهری صحبت کردیم. صداوسیما نیز در این زمینه با ما همکاری خوبی کرده است.
وی افزود: برخوردهای قانونی لازم مثل پلمب و معرفی به مراجع قضایی در این زمینه انجام می‌شود. براساس بررسی‌های ما، متوسط نسخه افراد مدعی طب سنتی مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است، در حالی که در کشورهای دیگر این نوع از طب‌های مکمل برای کاهش هزینه‌ها است.
گاهی فرد می‌گوید ویزیت رایگان است و مبلغی دریافت نمی‌کند، اما در مجاورت آنها داروهایی گیاهی تجویز شده توسط همان فرد را چند صد هزار تومان به فروش می‌رسانند. گاهی اوقات ویزیت افراد به شرط خرید کردن مواد و داروهای گیاهی است. گاهی نیز برخی افراد متخلف با بیماران قرارداد می‌بستند که ما بیماری شما را درمان می‌کنیم که همگی این موارد تخلف است و باید برخورد قانونی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها