سراغ نویسنده‌ای رفتیم که فرمانده سپاه قدس برای کتابش تقریظ نوشته است

امضای حاج قاسم برای بچه‌های سیستان و بلوچستان

خبرش خیلی یک‌هویی منتشر شد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و یک چهره کاملا خفن بین‌المللی و نظامی که حالا خیلی‌ها او را در دنیا می‌شناسند برای یک کتاب تقریظ نوشته است. فی‌الفور افتادیم دنبال این‌که کتاب و ناشر مزبور را بشناسیم و سر از کارش در‌بیاوریم. «گردان 409» را یک ناشر گمنام منتشر کرده بود: «انتشارات مطیع». رد و نشانی هم از جناب ناشر نبود. به زحمت صفحه اینستاگرامش را پیدا کردیم و از آنجا به کانال تلگرامی 54نفره‌اش رسیدیم و در نهایت هم بعد از کلی بالا و پایین رفتن در کانال، شماره‌ای یافتیم و از طریق ناشر هم رسیدیم به عبدالرضا مزاری، نویسنده کتاب! تلفن همراه با پیش‌شماره «0915». اول فکر کردیم باید برای خراسان باشد، اما فهمیدیم نویسنده مورد نظر ما اهل زابل است و سیستان و بلوچستانی. مشروح گفت‌وگوی ما را با مزاری بخوانید؛ کسی که در دوران جنگ، نیروی قاسم سلیمانی بوده.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۱۶

چطور کتاب را چاپ کردی؟

تامین هزینههای اقتصادی برای چاپ اول «گردان409» کاملا با خودم بود. به چند جا پیشنهاد کردیم، ولی بودجه نداشتند. برای همین چاپ آن چند سال به تعویق افتاد و حدود چهار سال معطل ماند. البته من هم خیلی نمیتوانم انتقاد کنم چون بعضا میگفتند ما بودجه کارمندان خودمان را هم نداریم. در نهایت به دلیل اهمیتی که کار داشت، خودم دست به کار شدم. مبلغی قرض کردم و مبلغی هم یکی از دوستانم داد. حدود 37 میلیون تومان هم هزینه چاپ کتاب شد. برای پرداخت هزینه چاپ هم من با ناشر توافق کردم که آن را به صورت قرضی چاپ کند تا به مرور کتاب را بفروشم و پولش را بدهم. بعد از این چاپ بود که آرام آرام بعضیها پای کار آمدند و هرکدام هزینه چاپ تعدادی را بهعهده گرفتند. البته این را هم بگویم که خیلی از اینها هنوز تسویه نکردهاند، ولی کتاب را پسندیدند.

چطور شد قاسم سلیمانی تقریظ نوشت؟

شهریور امسال کتاب را برای سردار سلیمانی فرستادیم و ایشان مهرماه برای ما تقریظ نوشتند و ارسال کردند. از مظلومیتهای کتاب یکی هم این بود که رونمایی نشد. به چند جا پیشنهاد داده بودیم، اما در نهایت بعد از وعدههای فراوان به جایی نرسید. درنهایت دوستان ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از دیدن تقریظ سردار سلیمانی پیشنهاد دادند یک چاپ برای آنها زده شود و بعد هم خودشان گفتند یک مراسم رونمایی میگذاریم و در نهایت این کار در دوم دی برگزار شد. البته در خلال هفته کتاب در سیستان و بلوچستان یک رونمایی برای آن گرفته بودند که آن موقع مقدمه سردار سلیمانی ارائه نشده بود. اما این کار در چاپ جدید ارائه شده است.

«گردان 409» چه دارد؟

سال 65 مجروح شدم و در ادامه در عملیات کربلای 5 و والفجر 10 به صورت رزمی شرکت نداشتم. به تبلیغات گردان رفتم. یک دوربین هم تهیه کردم و در عملیات عکاسی و تصویربرداری میکردم. جالب اینکه این کارم در عملیات بعضا با انتقاد رزمندگان مواجه میشد. به هر حال کاری بود که در آن اوضاع و احوال عادی نبود. به هر ترتیب این کار را در دو عملیات کربلای 5 و والفجر 10 انجام دادم. در همین راستا چهار پنج سال قبل کتاب «خاطرات خاکی» را آماده کردم که حاوی 140 قطعه عکس بود و به صورت 5000نسخهای بهصورت «آلبوم ـ خاطره» چاپ شد. این سبک، یک سبک جدید است. البته کار اضافهای که کردهام اینکه به تناسب هر عکس یک خاطره به آن الصاق کردهام. عین همین کار را در کتاب «گردان 409» هم انجام دادهام. کتاب دیگری هم دارم که آماده چاپ است. 20 دستخط از شهدایی است که بعضا شهدای معروفی هم هستند از لشکر41 ثارا... که در زمان جنگ فرماندهی آن را قاسم سلیمانی بر عهده داشت. اسمش «20 دستخط زرین» است که اگر چاپ شود آن هم یک کار اسنادی است.

شما نیروی حاجقاسم بودید؟

لشکر 41 ثارا... شامل نیروهایی از سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان میشد. گردان 409 جمعی لشکر 41 بود و از بچههای سیستان و بلوچستان تشکیل شده بود. این گردان ماموریتهای سختی هم از سر گذرانده بود. در این کتاب چند تصویر از خود حاجقاسم هم هست. از شهید میرحسینی هم تصاویری هست که قائممقام لشکر بودند. این شهید قدری هم مهجور واقع شده. خیلی از کسانی که در حد قائممقام لشکر بودهاند جزو شهدای کشوری محسوب میشوند، اما بچههای سیستان و بلوچستان چون بلندگویی ندارند ایشان هم خیلی معرفی نشده است.

چرا «آلبوم ـ خاطره»؟

نسل جوان ما الان حوصله زیادی ندارد. به دلیل سر و کلهای که با فضای مجازی زده حوصله متن را ندارد. به همین دلیل سعی کردم با یک رویکرد مینیمالیستی که به فضای مجازی هم شبیه باشد روایت خودم را از قبل، حین و بعد از عملیات انجام دهم.

مزاری الان چه میکند؟

الان قم هستم. بعد از اینکه به علوم حوزوی روی آوردم به قم نقل مکان کردم. الان هم در این شهر ساکن هستم. هم مشغول درس حوزوی هستم و هم موسسه فرهنگی دارم.

سلیمانی چه نوشت؟

سلام و برکات خداوند بر خطه شهیدپرور مقاوم و پر از معنویت، ولایی و بسیار شجاع سیستان

بارها متحیرانه تماشاگر شجاعت و معنویت آنان بودم، گردان 409 و بنیانگذار بسیار پرافتخار و ارزشمند آن شخصیتی دائم قابل افتخاری همچون، شهید مخلص میرحسینی عزیز که خود به تنهایی تداعیکننده یک لشکر بود، یل بزرگ سیستانی که همه جوانان کرمانی، سیستان و بلوچستانی و هرمزگانی را در مدرسه خود مشق عشق و ایثار داد و همه به او تأسی میکردند و در سختیها به او پناه میبردند. مرد زخمدارِ زخمی تمام نبردها آخرین فردی که از صحنه آتش خارج میشد، آن هم با تن چند چاک جراحت.

سیستان افتخار دارد و به یل و رستم حقیقی حسینی، همچون «محب» که محب خدا و راه اولیاء و ائمه معصومین(ع) بود، «محب فارسی» تداعیکننده سلمان فارسی با همان پاکی و صلابت.

سیستان افتخار داشتن عالیها، غزنویها، میرزاییها، هراتیها، دولتی مقدمها و آزادگان سرافرازی همچون عبدالرضای عزیز و در نهایت «شیخ شهید مجاهد شهید مزاری» را دارد.

رحمت و برکات خداوند بر شهدای این خطه ارزشمند و این دژ مدافع ایران و اسلام، و درود و غفران خداوند نثار پدران و مادرانی که در خانههای محقر خود چنین شیردلانِ باغیرتی را تربیت کردند، و سلام و تهنیت به همسران صبور و فرزندان یادگاران آن مردان روزهای آزمونهای سخت.

این آلبوم با نوشتههای ارزشمندش بسیار گرانبهاست، انشاءا... با اقدامات دیگر و قلم متعهدان سیستانی این نشان کمنظیر به ایران اسلامی و جهان اسلام شناسانده شود.

محمدصادق علیزاده

فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها