سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شیر و لبنیات نخستین چیزی است که با گرانی از سبد غذایی حذف می‌شود و اکنون ۶۰ درصد استاندارد جهانی مصرف داریم.
کد خبر: ۱۱۷۹۴۹۳
شیر و لبنیات با گرانی از سبد غذایی حذف شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی وزارت بهداشت ایرج حریرچی، در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات ۱۷۵ کشور دنیا، اقدامات خوبی که طی ۱۵ سال گذشته توسط دولت‌ها برای کاهش تصادفات و مرگ و میر‌های آن انجام گرفته است ایران از نظر بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات از رتبه ۸ به جایگاه پنجاه و سوم دنیا رسیده است و این موفقیت باعث کاهش مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات شده است.

حریرچی گفت: تولید کنندگان تجهیزات پزشکی را الزام کرده ایم تا برای تولید محصولات استاندارد اروپا را هم اخذ کنند این کار باعث می‌شود محصولات داخلی ما با کیفیت جهانی تولید شوند.

وی افزود: ما اولین کشور منطقه هستیم که عضو شورای یکسان سازی استاندارد‌های دارو شده ایم، این نهاد ۱۶ عضو دائم و ۲۸ عضو ناظر دارد که عضویت در این نهاد باعث می‌شود راه صادرات داروهایمان را باز کنیم و کشور‌های دیگر با دارو‌های تولیدی ما آشنا می‌شوند.

حریرچی با اشاره به نحوه پرداخت مالیات پزشکان گفت: پزشکان دولتی بهترین پرداخت کنندگان مالیات هستند، ممکن است در بخش خصوصی تخلفاتی رخ دهد، اما اخیرا وزارت اقتصاد تفاهم نامه‌هایی با سازمان نظام پزشکی داشته است که قوانین تازه‌ای در نظر گرفته و تغییراتی در روش‌های پرداخت مالیات ایجاد شده است.

تحمیل هزینه به بیمار با انگیزه‌های مالی؛ کاری غیراخلاقی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سهامدار بودن پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی افزود: تقاضای القایی یعنی تحمیل هزینه به بیمار بدلیل انگیزه‌های مالی که این کار بطور کامل غیراخلاقی است.

حریرچی گفت: مثلا در سزارین وقتی می‌گوئیم چرا ۹۰ درصد زایمان‌ها در یک بیمارستان با سزارین انجام می‌شود، می‌گویند بیمار اورژانسی بوده، ولی بعد از بررسی مشاهده می‌کنیم بیمار وضع عادی داشته و نیاز به سزارین نداشته است.

وی افزود: این نوع جراحی‌ها برای دریافت هزینه بیشتر از بیمار صورت می‌گیرد، نوزادان سزارین در کشور ۲ هفته زودتر به دنیا می‌آیند که بخشی از رشد هوشی بچه‌ها در این زمان رخ می‌دهد.

حریرچی گفت: برخی از موارد که می‌گویند بیمار باید در icu بستری شود نیز متاسفانه القایی است و هر شب بستری چندین میلیون تومان برای بیمار در بخش‌های خصوصی هزینه به بار می‌آورد.

۳۵هزار میلیارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۵هزار میلیارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت است که از این مبلغ حدود ۲۲هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌هاست که حقوق حدود ۴۶۰هزار نفر، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و ... را در برمی‌گیرد.

حریرچی افزود: سازمان بیمه سلامت که از سال ۷۴ تاسیس شد، در بسیاری از سال‌ها بودجه آن به صورت خطی داده شده است، یعنی هرساله نسبت به سال قبل چند درصدی افزایش بودجه داشته است؛ اقدام مهمی که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند این است که بودجه سازمان بیمه سلامت را بر مبنای حق بیمه تنظیم کرده‌اند.

وی گفت:​ طبق قانون ما مکلفیم که هر فردی که در سازمان بیمه سلامت، بیمه است، حق بیمه برایش پرداخت شود، برای مثال برای کارکنان دولت یک بخش را دولت بخشی را دستگاه و مابقی را خودشان پرداخت می‌کنند، روش پرداخت برای کارکنان دولت صحیح‌ترین روش پرداخت است و طبق قانون باید ۷درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود.

حریرچی افزود: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال‌های گذشته به طوری محاسبه شده که در نتیجه آن، ما طی ۲۰ سال گذشته هر سال با کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت روبرو شدیم. برای جبران برخی سال‌ها از اوراق و برخی سال‌ها از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شده است. پیشنهاد ما این است یک بار برای همیشه این موضوع حل شود و بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود.

وی گفت: در زمان افزایش قیمت‌ها و تورم، سازمان تامین تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها باید نقش خود را در تأمین نیاز‌های مردم بیشتر کنند تا به مردم فشار مالی وارد نشود؛ بودجه وزارت بهداشت نیز مطابق رشد سایر سازمان‌ها بسته می‌شود.

حریرچی افزود: وزارت بهداشت نیز وزارتخانه خدماتی است و بعد از وزارت آموزش و پرورش دومین وزارتخانه بزرگ کشور است و تعداد کارکنان زیادی دارد، تقریبا هر رشد بودجه‌ای که برای این وزارتخانه تصویب می‌شود، تمام و یا عمده آن صرف افزایش حقوق کارکنان در سال آینده خواهد شد؛ زیرا همانند سایر کارکنان دولتی برنامه ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق را خواهیم داشت و بر همین اساس قسمت عمده‌ای از منابع به این بخش منتقل خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون برغم فشار‌هایی که بعد از اجرای طرح تحول در سال‌های اول داشتیم، تغییر عمده‌ای در بسته‌های خدمات نداشتیم، گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس مجبور به کاهش خدمات در بسته‌های خود نباشیم. پیش بینی‌های لازم نیز در این بخش انجام شده است.

حریرچی افزود: ​دو اقدام در این زمینه انجام شده است؛ یکی پیگیری برای افزایش مناسب بودجه متناسب با تعرفه و دیگری صرفه جویی‌هایی است که در داخل سازمان انجام می‌دهیم، با مجاهدت و ایثار مدیران و کارکنان بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع اجرای طرح تحول را با افزایش بهره وری و استفاده بهینه موجود تأمین می‌کنیم و تلاش می‌شود با حمایت دولت و مجلس، مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ماجرای تبلیغ داروی نالوکسان توسط یک بازیگز گفت: به کسانی که بیش مصرفی مواد مخدر دارند و درحال مرگ هستند و عوارض ‏خطرناکی دارند می‌گویند اوردُز کرده است، همچنین کسانی که مدت‌ها در زندان هستند و بعد از آزادی، مقدار قبلی مواد مخدر را ‏مصرف می‌کنند، بدنشان دچار اوردز می‌شود، وقتی این افراد به بیمارستان منتقل می‌شوند، از داروی نالوکسان استفاده می‌شود که ‏این ماده سر گیرنده مواد مخدر سلول‌ها قرار گرفته و این گیرنده‌ها را اشغال می‌کند و ماده مخدر نمی‌تواند به این گیرنده‌ها بچسبد که به ‏این موضوع آنتاگونیست می‌گویند، این موضوع باعث نجات فرد اوردوز شده می‌شود. ‏

حریرچی افزود: طبق قوانین فعلی ایران و برخی کشورها، نالوکسان فقط مصرف بیمارستانی دارد، البته در برخی کشور‌ها این دارو در ‏داروخانه‌ها یا خارج از بیمارستان در دسترس افرادی که اعتیاد شدید دارند قرار می‌گیرد، در برخی کشور‌ها این دارو به صورت ‏خوراکی و حتی به صورت اسپری بینی درست شده است، این دارو در برخی کشور‌ها به گروه‌های پرخطر که اعتیاد شدید دارند ارائه ‏می‌شود، عرضه این دارو در داروخانه‌های کشور، مستلزم آموزش‌هایی است، یعنی نمی‌شود داروی نالوکسان تزریقی را بدون آموزش ‏در اختیار افراد قرار داد. ‏

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت اگر شرایط فراهم و آموزش خوب ارائه شود، ‏می‌توان از نالوکسان استفاده کرد، حالا اگر یک معتاد معمولی این دارو را تزریق کند، فقط نئشگی فرد از بین می‌رود و البته ممکن ‏است عوارضی نیز داشته باشد، اما عوارض خیلی خطرناکی ندارد. ‏

معاون کل وزارت بهداشت افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است هنرمندانی که می‌خواهند کمکی در این زمینه انجام دهند، محتوای پیام ‏خود را با یک انجمن علمی بررسی کنند، زیرا محتوایی که گفته می‌شود خیلی مهم نیست و آنچه مردم از آن محتوا درک ‏می‌کنند اهمیت دارد، در این باره شکایتی از طرف وزارت بهداشت انجام نشده و احتمالا دادستانی این شکایت را انجام داده است. ‏

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها