با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص مزاحم اینترنتی، طلاق غیابی و چک تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۴۷۳

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

مدتی است یک مزاحم اینترنتی به عکسهای خصوصی من دسترسی پیدا کرده و آنها را در فضای مجازی منتشر میکند. این کار او باعث لطمات روحی به من شده است. در صورتی که دستگیر شود، این کارش مجازات دارد؟

بر اساس ماده 16 قانون جرایم رایانهای، هرکس به وسیله سیستمهای رایانهای یا مخابراتی، صدا، تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. همچنین در تبصره این ماده آمده است چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

مدتی است شوهرم من و بچهها را رها کرده و به محلی نامعلوم رفته است. نمیدانم زنده است یا مرده. برای اینکه بخواهم طلاق غیابی بگیرم چکار باید انجام دهم؟

زمانی که مردی چهار سال تمام غایب و مفقودالاثر باشد همسر وی میتواند تقاضای طلاق کند. در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم شرع طلاق وی را جاری میکند.

همچنین در صورتی که زوج مهریه یا نفقه را هم پرداخت نکند یا دادخواست اعسار هم ندهد زندانی خواهد شد و زن میتواند حکم جلب او را بگیرد.

اگر چک را به حساب بگذاری، از حالت کیفری خارج میشود، درست است؟

براساس ماده 3 مکرر قانون صدور چک(الحاقیه 1382) پرداخت چک میتواند وعده دار باشد و چک دارای سر رسید (چک وعده دار) یا به عبارت دیگر چکی که برای تاریخ آینده صادر شده باشد، قابلیت پیگیری کیفری ندارد.

از آنجا که شما چک را برای نقد کردن به حسابتان گذاشتهاید، مفهوم آن این است که این چک، وعدهدار بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها