ایران و ونزوئلا هر دو به این دلیل از کاهش تولید اوپک معاف شدند که تحت تحریم هستند.لیبی هم به خاطر توقف طولانی مدت تولید نفتش از توافق کاهش تولید اوپک معاف شد .
کد خبر: ۱۱۷۹۲۰۶
لیبی، ایران و ونزوئلا از کاهش تولید اوپک معاف شدند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، هر چه می‌خواهید اسم آن را بگذارید، معافیت یا توزیع خاص... ایران، لیبی و ونزوئلا هر سه از کاهش تولید نفت طبق جدیدترین توافق اوپک خارج شدند. این توافق با کمک روسیه غیرعضو اوپک بسته شد .

دلایل اصلی پشت این معافیت‌ها شاید هرگز مشخص نشود ولی مطمئناً یک دلیل این است که ایران، لیبی و ونزوئلا هر سه روز های سختی در 2018 داشته اند و قرار است روزهای سخت تری در سال آینده داشته باشند .

ایران و ونزوئلا هر دو به این دلیل معاف شدند که تحت تحریم هستند. بنابراین درخواست کاهش تولید از آنها درخواست بزرگی است. لیبی هم بخاطر توقف طولانی مدت تولید از این توافق معاف شد .

ولی نیجریه با اینکه صنعت نفتی کاملا بی ثبات دارد، معافیتی دریافت نکرد .

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفت:« چون این سه عضو معافیت گرفتند، بقیه اعضا باید تولید خود را بیشتر کاهش دهند» .

اوپک موافقت کرده کلاً 800 هزار بشکه در روز تولیدش را کاهش دهد در حالی که سهم اعضای غیر اوپک مثل روسیه 400 هزار بشکه در روز است .

خط مبنای کاهش تولید، اکتبر 2018 است و مانند دور قبلی کاهش ها کمیته ای از اوپک مسئول نظارت است. فقط لیبی، ایران و ونزوئلا اجازه دارند بالاتر از مقدار اکتبر تولید داشته باشند .

این تمایز گذاشتن خیلی اهمیت دارد، چون ونزوئلا به تازگی یک قرارداد 5 میلیارد دلاری با روسیه امضا کرده که تولید نفت ونزوئلا را یک میلیون بشکه در روز بالا می برد ولی اگر باور کنیم که این کشور بحران زده آمریکای لاتین بتواند این مقدار نفت تولید کند .

شرایط ایران که باید تحت فشار تحریم‌های آمریکا باشد، به خاطر معافیت هایی که به هشت کشور خریدار نفت آن داده شده است بهتر از حد انتظار است. در نتیجه حداقل تا الان نشانه‌ای مبنی بر کاهش زیاد در تولید نفت به چشم نمی خورد. طبق اطلاعات اوپک، تولید ایران در ماه اکتبر 3.3 میلیون بشکه در روز بود.

تولید ایران در گذشته به 3.8 میلیون بشکه رسیده بود. بنابراین ظرفیت ایران این مقدار است البته تا زمانی که مشتری برای نفتش داشته باشد .

تولید ماه اکتبر عربستان سعودی بدون شک بسیار بالا بوده است، در واقع 10.630 میلیون بشکه در روز. وزیر نفت عربستان بدون اشاره به ارقام کاهش تولید برای افراد خاص گفت که میزان کاهش تولید عربستان 500 هزار بشکه در روز خواهد بود. بنابراین 10.1 میلیون بشکه برایش باقی می ماند که دقیقا میانگین تولید آنها در سه ماهه دوم 2018 است و بسیار بالاتر از تولیدشان در سه ماهه اول امسال .

کاهش تولید اوپک قرار است از اول ژانویه اجرایی شود. البته انتظار نمی‌رود فورا در همان یک روز صورت گیرد. مثلاً الکساندر نواک گفت که ماه‌ها طول می‌کشد روسیه به این مقدار کاهشی که قول داده برسد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها