نقد و بررسی بازی Darksiders III

سوار سوم؛ مرکب لنگان

سال 2013، زمانی که شرکت THQ به دلیل مدیریت غلط شکست خورد و عناوین مطرحش مانند بچه‌هایی بدسرپرست از این دست به آن دست شدند، خیلی‌ها فاتحه آن عناوین را خواندند.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۴۳

سری Saints Row که با قسمت پنجمش، حال همه را گرفت، کاربران به قسمت سوم Darksiders امیدوار بودند که به نظر میآمد در دستان معتمدتر و حاذقتری قرار دارد. حاصل کار دستکم از Saints Row: Gat Outta Hell
بهتر است، اما قطعا وارث خوبی برای قسمت دوم این مجموعه نیست که از اکثر جهات، یک سر و گردن بالاتر از قسمت اول قرار داشت. البته نسخههای این قسمت، زیرنویس فارسی رسمی دارند که بهعنوان یک مترجم سینمایی، ترجمه آن را تایید میکنم. فراتر از آن فقط باید گفت: «حیف زیرنویس فارسی با این عنوان به صنعت گیم معرفی شد!»

شرح اقتباس

همانطور که میدانید، سری Darksiders اقتباسی آزاد از کتاب عهد جدید است و روی افسانه چهار سوار دوران مکاشفه مانور میدهد که پس از ورود به زمین با ایجاد آشوب و تخریب ساختار تمدن، شرایط را برای آخرالزمان مهیا میکنند. این روایت به تعابیر متعدد، تمثیلی است که به کیفیات زندگی بشر اشاره دارد. یعنی آن چهار سواری که به زمین ورود میکنند – جنگ، مرگ، قحطی و کشورگشایی – نماد گناهان بشر هستند. به عبارت بهتر، در سری Darksiders قهرمانی وجود ندارد و همه شخصیتهای اصلی تجسم آلودگیهایی هستند که به عنوان پیشدرآمد لازم برای آخرالزمان و قیامت معرفی میشوند.

و باز هم ذکر این نکته لازم است که سری دارک سایدرز، صرفا یک اثر فانتزی و سرگرمکننده است و پیام خاصی در ظاهر یا باطن آن نهفته نیست. حتی نام اقتباس یا برداشت هم نمیتوان بر آن نهاد، تنها اثری است الهام گرفته از متون که بارها در طول تاریخ معاصر مشاهده کردهایم چنین آثاری مانند یک میانجی برای مطالعه و تحقیق و آشتی مخاطب با این متون رفتار میکنند.

این بار با چه مواجهیم؟

از ابهامزدایی در رابطه با ذات این اثر که بگذریم، قسمت سوم سری فانتزی دارک سایدرز، پس از War و Death، این بار شخصیتی موسوم به Fury یا خشم را در کنترل بازیکن میگذارد. دشمنان در این قسمت از نسخههای قبلی قویترند، اما در تعداد پایینتر جلوی بازیکن قرار میگیرند. بهانه سازندگان هم این است که با این کار، نبردها ملموستر میشود.

داستان در جهانی باز روایت میشود که مانند گذشته، حسابی هوای گیمرهای اهل گشت و گذار را دارد. فیوری یا خشم، در طول روایت با معماها و موانع متعددی روبهرو میشود که برای حل بعضی از آنها باید از تازیانه خاص خود استفاده کند. بعضی از موانع با حالت بمبی آن از بین میروند و برخی دیگر با استفاده از حالت آتشین و... . سیستم صنعتگری (crafting) و ارتقا و توسعه سطح این قسمت، مشابه قسمت اول و متفاوت با قسمت دوم است.

به این شکل که فیوری از دشمنان و اشیا، روح جذب کرده و برای ارتقای خود و قابلیتهایش استفاده میکند.

فرزند بدسرپرست

دارک سایدرز 3 سرشار از ضد و نقیض است. کمبوهای تماشایی و هنرمندانه شخصیت اصلی، نشان از یک هک اند اسلش پر زد و خورد دارد، اما ماهیت ضعیف شخصیت اصلی و چالشهای دردسرساز رئیسهای زیادی نیرومند، بازیکن را از اتکا بر زد و خورد دور کرده و وادار میکند توجه خود را به جاخالی دادن معطوف کند.

فیوری، همانطور که گفته شد، به یک تازیانه تیغدار مجهز است. بهمرور، هم اسلحه جدید به دست میآورید و هم قابلیتهای بیشتری برای اسلحه که به تجربه بازیکن تنوع میبخشد.

ضربات به دو دکمه الصاق شدهاند. با یکی، ضربات اصلی و با دیگری، ضربات فرعی اجرا میشود. علاوه بر اینها، با مکثهای کوتاه بین زدن دکمهها، میتوان کمبوهای متنوعتری اجرا کرد. اما دردناک این است که این کمبوها، بیشتر برای مقابله با نیروهای ساده و متفرقه کاربرد دارند و در نبرد با رئیسها باید استراتژی احتیاط پی بگیرید که همین به سرکوب لذت حقیقی این اثر منجر میشود.

به اینها اضافه کنید دوربینی که هنوز هم مشکل دارد و شاید از قسمتهای قبلی هم بیشتر اذیت کند. محیط گیم آنچنان که باید، جذاب نیست و واقعا بازیکن را به گشت و گذار دعوت نمیکند.

پیشرفت شخصیت هم همان طور که گفته شد، بیش از قسمت دو – که تقریبا از هر لحاظ بهتر از قسمت اول بود – به قسمت اول شبیه است و به مراتب ضعیفتر از آن چیزی که انتظار میرفت.

مشکلات فنی به کنار، بعضی لحظات مبارزات تن به تن، واقعا دلنشین هستند، اما آن لحظات هم در سایه سکوبازیهای ضعیف و معماهایی که در قیاس با قسمت دوم رنگ میبازند، قرار دارد. خلاصه در این گرانی، اگر چند بازی درست و حسابی وطنی بخرید، بیشتر برد کردهاید.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها