گفت‌وگوی آدینه این هفته با نفیسه سادات موسوی، شاعر غواص‌ها

شعر برایم زنگ تفریح بود

اسم نفیسه سادات موسوی با عنوان «شاعر غواص‌ها» به‌خاطر شعری که برای 175 شهید غواص سروده‌ بود، سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۲۹

او متولد مردادماه سال 69، فرزند اول خانواده و مادر یک پسر نه ساله است. نفیسه سادات گرچه شاعر است، دوره دبیرستان ریاضی خوانده و در دانشگاه از رشته سخت و جذاب زبان و ادبیات چینی دانشگاه شهید بهشتی فارغالتحصیل شدهاست. او هماکنون دانشجوی زبان و ادبیات فارسی است. از موسوی درباره دوران کودکی و نوجوانیاش پرسیدیم. تمام آن دوران را در سه مساله خلاصه کرد: کتاب خواندن حریصانه، مدرسه عوض کردن (بخاطر شیطنت و تخطیهای کودکانه از قوانین مدرسه) و شطرنج. او میگوید در زمان مدرسه طوری عاشق انشاء نوشتن بوده که انشای هفتگی بیشتر بچههای فامیل را با کمال میل مینوشتهاست. «بینا» مجموعه 40 غزل عاشقانه اوست که در سال 96 انتشارات سوره مهر در سری «شعرهای معناگرا» به چاپ رساند.

موسوی از حاشیههای دوره شاعریاش میگوید: «خیلیها سعی میکنند شعر را به زندگی حقیقیام ربط دهند. مثلا شعری که از زبان همسر شهید منا گفته بودم باعث شد دو سه خبرگزاری خبر کذبی کار کنند که همسر من در فاجعه منا کشته شده و چند روزی خانواده دور و نزدیکمان به هول و ولا افتادند. برایشان بسیار سخت و دلهرهآور بود.»

کتاب

کتاب «دوزخ» نوشته دن براون که در ظاهر معمایی ـ هیجانی است، اما در بطن داستان اطلاعات مستند- تاریخی و ارجاعاتی دارد که خواننده را وادار میکند سری به گوگل بزند! از اماکن تاریخی سه شهر فلورانس، ونیز و استانبول نیز اطلاعات گردشگری دقیقی میدهد. گفتمان بین شرق و غرب را در قالب بررسی نمادهای شرقی و غربی از منظر علم نشانهشناسی و گفتمان بین اسلام و مسیحیت را از منظر نقاط اشتراک و وحدتی بیان میکند.

توضیحات تکمیلی

دوزخ کتابی رازآلود و هیجانی از نویسنده معروف دن براون است. این چهارمین کتاب از مجموعه کتابهای ماجراجوییهای پروفسور رابرت لانگدون میباشد که در سال 2013 به چاپ رسیدهاست. داستان این رمان هیجانانگیز در فلورانس ایتالیا اتفاق میافتد و رابرت لنگدون تنها کسی است که میتواند جهان را از یک تهدید بزرگ نجات دهد.

فیلم

«جزیره شاتر»، فیلمی است که بدون شک مخاطب را بهتزده و مدهوش به دیدن تیتراژ راهنمایی میکند. درحقیقت پایان فیلم، آغاز درگیری مخاطب با اثر محسوب میشود. 20 دقیقه پایانی کاملا شگفتآور است و تمام برداشتهای مخاطب از فیلم را نابود میکند! جالب اینجاست که در انتها مخاطب به هر نظریهای درباره چراهای فیلم برسد به تناقض برخورد میکند. تاکید میکنم هر نظریهای!

توضیحات تکمیلی

جزیره شاتر (Shutter Island)، فیلمی در ژانر نئو-نوآر و تریلر روانشناختی، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و محصول سال 2010 ایالات متحده آمریکا است. فیلمنامه این فیلم توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته دنیس لهان به رشته تحریر در آمدهاست. در این فیلم لئوناردو دیکاپریو همانند سه فیلم قبلی اسکورسیزی یعنی دار و دسته نیویورکیها، هوانورد و رفتگان در نقش اول حضور دارد. این فیلم جنبهای هیجانی- دلهرهآور و تاحدودی ترسناک دارد و جزء 250 فیلم برتر سایت imdb است.

پاتوق

بهارخواب خانهباغ پدربزرگم در دماوند که معمولا آخر هفتهها و تعطیلات را در آنجا سپری میکنیم. نفس کشیدن در هوایش، تماشای باغ کوچک از روی تختهای چوبی بهارخواب و داشتن یک لیوان چای داغ کنار دست، غزلخیز است برایم.

موسیقی

آلبوم فوق العاده «در دنیای تو ساعت چند است؟» از کریستف رضاعی. فقط یک بار گوش کنید و مشتری همیشهاش شوید!

توضیحات تکمیلی

«در دنیای تو ساعت چند است؟» آلبومی است از موسیقیهای متن فیلمی به همین نام به کارگردانی «صفی یزدانیان» با بازی «علی مصفا» و «لیلا حاتمی». آهنگسازی این اثر را «کریستف رضاعی» بر عهده داشته است. ترانههای آلبوم سروده «ماکان اشگواری» و «جهانگیر سرتیپپور» میباشند که «ماکان اشگواری» و «روزبه رخشا» در آن خوانندگی کردهاند. به گفته رضاعی، پیانو نقش اصلی را در سازبندی دارد و تمهای این ساز حکایت از رهایی شخصیتها دارند. سایر فیلمهای موفقی که وی کار آهنگسازی آنها را بر عهده داشته است عبارتند از: چه خوبه که برگشتی، سعادتآباد، چهلسالگی و کنعان. بدون شک موسیقی فیلم در دنیای تو ساعت چند است در این میان موفقترین اثر کریستف رضاعی بوده است.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها