برگزیت حالا برای بریتانیایی‌ها یک واژه دوپهلو است. این می‌تواند برای آنها یک فرصت عالی تعبیر شود یا اینکه آنها را به این نتیجه برساند که این واژه برایشان به معنای تاوانی است که از رفراندوم سال 2016 آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۰۳
تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین ، پیش‌بینی‌های عمده حاکی از این است که بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه اروپا با مشکلات متعددی روبرو می‌شود و البته برخی از این مشکلات از هم‌اکنون آغازشده است. در رابطه با برخی از این مشکلات پیش‌بینی می‌شود، مشکلات بریتانیا سال این ده بسیار پررنگ‌تر خواهد شد.

تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را می‌توان در موارد متعددی دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی می‌تواند به شرح زیر باشد:

1-کاهش ارزش پوند

استعفای وزیر امور برکزیت یعنی دومینیک راب و استار مک وی وزیر کار و حقوق بازنشستگی موجب شد تا ارزش پوند سقوط کند. تا جایی که پوند در برابر دلار به قیمت 1.28 دلار معامله شد و در مقابل یورو نیز ارزش خود را از دست داد. پیش‌بینی می‌شود کاهش ارزش پوند در سال آتی نیز ادامه داشته باشد.

2-کاهش ارزش بورس اوراق بهادر

درست زمانی که پوند انگلستان در حال سقوط بود شاخص سهام نیز ماه گذشته سیر نزولی به خود گرفت و به‌شدت کاهش یافت. به‌این‌ترتیب که بسیاری از سهام‌داران اقدام به خارج کردن دارایی خود از بازار بهابازار اوراق بهادار کرده و به سمت بازارهای بهابازار دیگر مانند ایالات‌متحده آمریکا یا سایر کشورها سرازیر شده‌اند. سرمایه‌گذاری در بهابازار اوراق بهادار بریتانیا انگار دیگر عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

3- رشد تورم

آغاز زنجیره‌ای از اتفاقات اقتصادی در انگلستان باعث شد تا در ماه اکتبر، کاملاً غیرمنتظره نرخ تورم بریتانیا به 4/2 درصد رسیده و بسیاری را نگران کند. در این زمینه اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند تورم به 2.5 برسد. البته نرخ تورم، پیش‌بینی‌های تلخ‌تری برای مردم بریتانیا دارد به‌این‌ترتیب که این نرخ افزایش پیداکرده و فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد خواهد آورد.

4- سد راه صادرات خودرو

بطور کلی صادرات خودرو یکی از منابع درآمدی انگلستان است و صادرات خودرو به محدود کردن کسری تجاری بریتانیا در ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح در پنج سال کمک کرد.

بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود صادرات خودرو با اجرایی شدن برگزیت تحت تأثیر قرارگرفته و میزان آن به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. این در حالی است که صادرات خودرو در بریتانیا همواره با شرایط خوبی روبرو بوده است اما برگزیت به آن‌یک شوک اساسی وارد خواهد کرد.

5- افزایش نرخ بیکاری

بیکاری به‌طور غیرمنتظره در سپتامبر سال جاری نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و به 4.1 درصد رسید، آمار تکان‌دهنده دیگر حاکی از این است که تعداد کارگران اتحادیه اروپا در بریتانیا در سال گذشته 132 هزار نفر کاهش‌یافته است. افزایش نرخ بیکاری در سال آینده وارد مرحله دیگر و شدیدتری خواهد شد به‌این‌ترتیب که پیش‌بینی می‌شود نرخ کارگران بیکار شده در سال‌های 2019 و 2020 به یک بحران قابل‌توجه تبدیل شود.

6- کاهش تجارت خارجی

این مورد مبحث گسترده‌تری پشت سرخود دارد. خطر هرج‌ومرج و رکود اقتصادی در اقتصاد بریتانیا به‌گونه‌ای است که کاهش تجارت خارجی را به‌خصوص با اتحادیه اروپا رقم می‌زند. تاجران خارجی دیگر رغبتی بر روی سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف بریتانیا را ندارد و مقصد دیگری را برای خود و سرمایه‌اش برمی‌گزیند.

7- بی‌ثباتی بازار املاک

بر اساس آخرین گزارش از آمار رسمی بریتانیا، بازار مسکن بریتانیا از ماه سپتامبر سال گذشته به ضعیف‌ترین سطح از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ رسیده است. در میان املاک داران بی‌میلی شدیدی برای فروش املاک خود به وجود آمده است. پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در سراسر قلمرو پادشاهی بریتانیا به‌محض خروج از اتحادیه اروپا به شکل چشمگیر و بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

منبع: theguardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها