دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

جنبش دانشجویی مطالبه‌گران حقوق کارگران هفت‌تپه از دولت

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

پیگیری مطالبه کارگران هفت‌تپه وظیفه تشکل‌های دانشجویی است/ عدالت‌خواهی جدا از مبانی فکری کاریکاتوری می‌شود

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگر عدالت‌خواهی را از مبانی فکری آن جدا کنید، شکل کاریکاتوری، عوام‌فریبانه و کاسب‌کارانه به خودش می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۱۶
پیگیری مطالبه کارگران هفت‌تپه وظیفه تشکل‌های دانشجویی است/ عدالت‌خواهی جدا از مبانی فکری کاریکاتوری می‌شود

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص مطالبه گری جریان دانشجویی بابیان اینکه جریان دانشجویی در تعریف مترادف آرمان‌خواهی است خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی در آرمان‌خواهی هم به دنبال پیگیری آرمان‌های عمومی است و آرمان‌های عمومی هم همان آرمان‌هایی هستند که عموم مردم بدون هیچ قید و شرطی آنها را قبول دارند.

مرادی ادامه داد: در بین همه آرمان‌های عمومی مانند استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت و غیره آن چیزی که امروز به نظر می‌رسد از اولویت بیشتری برخوردار است موضوع عدالت است.

وی فقر، فساد و تبعیض را از مظاهر بی‌عدالتی دانست خاطرنشان کرد: این مظاهر مصادیق خیلی زیادی در طول دوران مختلف با شدت و ضعف داشته است و در برخی از دوره‌ها این مظاهر بیشتر و در برخی از دوره‌ها کمتر بوده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بابیان اینکه متأسفانه از حدود سال 1393 به بعد به‌واسطه سوءتدبیر در مدیریت فضای اقتصاد یک رکود بسیار سنگین در تولید کشور به وجود آمد. وی خاطرنشان کرد: این سوءتدبیر که در آمارهای رسمی هم کاملاً قابل‌مشاهده بود و موجب شد بخش‌های مولد اقتصاد مانند مسکن، صنعت و معدن، رشد صفر یا زیر صفر را تجربه کند یکی از علت‌هایی ضربه کاری بود که به تولید زده شد.

وی بابیان اینکه طبیعتاً در فضای رکود و توقف تولید، بیکاری و بحران‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند اظهار کرد: موضوع دیگری که به این شرایط دامن زد اجرای غلط و کاریکاتوری سیاست‌های اصل 44 بود که موجب شد برخی از کارخانه‌ها، مجموعه‌های بزرگ و کلیدی صنعتی کشور مانند هپکو اراک، آذرآب و همین مجموعه کارخانه‌ها هفت‌تپه، به افراد ناصالحی واگذار شود.

مرادی ادامه داد: متأسفانه در واگذاری‌ها فقط امکان بهره‌برداری از آن‌ها واگذار نشده، بلکه عموماً مالکیت‌ها هم به کسانی که قدرت مدیریت نداشتند واگذارشده‌ که با سودجویی و فرصت‌طلبی وارد چنین معامله‌ای شده بودند و بعضاً دوباره از امکانات دولتی مانند وام یا موارد دیگر سوءاستفاده کردند.

وی بابیان اینکه آخرین نمونه این واگذاری‌ها همین اتفاقات هفت‌تپه است که گرفتاری و مشکلاتی را برای کارگران آنجا در پی داشته است اظهار کرد: در شرایطی که در این ماجرا درخواست کارگران و سوءتدبیر مجموعه‌های دولتی مشخص است؛ اما تشکل‌های متعهد و انقلابی کشور باید نسبت به این مسئله حساس باشند و مشکل واقعی که مردم‌دارند را در راستای وظایف و ذات جریانات دانشجویی پیگیری کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تأکید براینکه مخاطب مستقیم این مطالبه گری خود دولت است اظهار کرد: مجموعه‌های دولتی با سوءتدبیر و با ناتوانی خود موجب شده‌اند بخش بزرگی از مردم کم‌توان و ضعیف جامعه در این شرایط اقتصادی دچار مشکل شود و به همین دلیل این مجموعه‌ها باید مخاطب مطالبه گری‌ها باشند.

وی تأکید کرد: در شرایطی که ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم نباید مجموعه‌های دولتی اجازه دهند عده‌ای تروریست اقتصادی این‌گونه با آرامش مردم و معیشت مردم بازی کنند.

مرادی با اشاره به اینکه کل مطالبات کارگران و کل چیزی که از حقوق و مزایای آن‌ها باقیمانده کمتر از برخی از وام‌های چند هزار یا چند ده‌هزار میلیاردی ریالی است که مجموعه‌های دولتی به‌جاهای مختلف پرداخت می‌کنند اظهار کرد: دولت موظف است همان‌گونه که باید امنیت جانی مردم را حفظ کند، به دنبال تأمین امنیت اقتصادی و آرامش روانی مردم هم باشد.

وی با تأکید براینکه اصلاً قابل‌پذیرش نیست که دولت اجازه دهد یک عده تروریست اقتصاد مکان‌های حساس اقتصادی کشور را تصرف کنند خاطرنشان کرد: همان‌طور که وقتی کسی بخواهد ناامنی جانی ایجاد کند می‌رود مراکز حساس و جاهای شلوغ و کلیدی را هدف قرار می‌دهد در بحث اقتصادی هم همین‌گونه است و در شرایطی که شما درگیر جنگ اقتصادی هستید نباید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراکز اقتصادی خود را در اختیار شخصی قرار دهید که با سودجوئی و فرصت‌طلبی این‌گونه آرامش روانی مردم را هدف قرار می‌دهد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص عدالت‌خواهی دانشجوی یک نکته‌ای وجود دارد و آن‌هم این است که اگر عدالت‌خواهی را از مبانی فکری آن جدا کنید، شکل کاریکاتوری، عوام‌فریبانه و کاسب‌کارانه به خودش می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که یکی از اشکالاتی که همیشه به جریان اصلاح‌طلب وارد می‌کردیم این بود که می‌گفتیم در مورد مسئله آزادی کاسب‌کارانه برخورد می‌کنید اکنون هم نباید به سمت عدالت‌خواهی کاسب‌کارانه حرکت کنیم و مدام باید به خود یادآوری کنیم که عدالت‌خواهی باید تومان با عقلانیت و معنویت باشد.

مرادی بابیان اینکه عقلانیت در تشخیص مصادیق، یعنی بفهمیم مصادیق درست عدالت‌خواهی واقعاً چگونه است خاطرنشان کرد: گاهی از مواقع در تشخیص مصادیق دچار اشتباه می‌شویم یعنی جایی فکر می‌کنیم داریم عدالت‌خواهی می‌کنیم ولی در حقیقت داریم ضد عدالت رفتار می‌کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: عدالت‌خواهی باید کاملاً در چارچوب‌های قانونی و ساختارهای قانونی کشور پیگیری شود و هرجایی که این ساختارها خدشه‌دار شود اصولاً خودش ضد عدالت است یعنی طبیعتاً ساختارشکنی غیرمتعارف خودش یک نوع ضربه زدن به عدالت محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها