آنفلوآنزا بیماری‌ای که با شروع فصل سرد سال در موردش زیاد می‌شنویم و هر چند سال یک بار انواع خاصی از آن به علت شیوع مرگ و میر بالا تیتر اول بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌شود. بیماری آنفلوآنزا بشدت مسری است و حتی افراد می‌توانند دو روز پیش از شروع علائم ناقل بیماری باشند، یعنی پیش از این‌که خود فرد متوجه ابتلایش به بیماری شود!
کد خبر: ۱۱۷۷۲۹۷

انتقال ویروس از طریق ذرات معلق ناشی از سرفه و عطسه و حتی از طریق دستان آلوده امکانپذیر است. این ویروس سیستم تنفسی بیمار را هدف قرار میدهد، ولی معمولا علائم آن در کل بدن ظاهر میشود مثلا سر درد، تب، لرز، بدن درد و اسهال علائمی است که همراه سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی و ... عارض میشود.

درمانهای معمول آنتیبیوتیکی که برای بیماریهای تنفسی و سرماخوردگیهای باکتریایی تجویز میگردد روی عوامل این بیماری موثر نبوده و از پیشروی آن جلوگیری نمی‌‌کند. درمان بیماری بیشتر به صورت حمایتی بوده و با مصرف مایعات گرم و استراحت کافی در منزل و استفاده از تب بر مانند استامینوفن و... است. مانند سایر بیماریها پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی در جامعه نقش ارزندهتری نسبت به درمان دارد.

افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، مانند بیماران کلیوی، دیابت، آسم و ... و دو سر طیف سنی یعنی افراد مسن و بالای 65 سال، کوکان زیر دو سال و خانمهای باردار، بیشترین افراد آسیبپذیر در برابر این بیماریاند میباشند و مرگ و میر براثر آنفلوآنزا در این افراد بسیار بیشتر از سایر افراد جامعه است.

واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض ریسک بالای بیماری به صورت سالانه قبل از شروع فصل سرد سال توصیه میشود، ولی نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید اطلاع کافی داشته باشیم:

1- واکسن آنفلوآنزا هر سال براساس نوع آنفلوآنزای شایع همان سال ساخته میشود که بیشترین همهگیری را دارد.

2- لزومی به تزریق واکسن برای همه افراد جامعه نیست و حتی ممکن است تعدادی از تزریق واکسن منع شوند، مثلا افرادی که حساسیت زیادی دارند.

3- تزریق واکسن به هیچ عنوان به معنای حفاظت فرد در برابر سرماخوردگی نیست و فقط فرد را از ابتلا به نوع شایع آنفوآلانزا در آن سال محافظت میکند.

4- حتما جهت تصمیمگیری برای تزریق واکسن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها