بهترین نرم‌افزارهای مدیریت ایمیل روی رایانه

سازمان‌دهی ایمیل‌ها آسان می‌شود

از دید عده‌ای دوره استفاده از ‌نرم‌افزارهای دسکتاپی برای کار با ایمیل گذشته است، البته تا حدی حق دارند، سرویس‌های وب ایمیل در طول دهه اخیر پیشرفت زیادی کرده و ویژگی‌های بسیاری را در سبد خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۴۱۳۰

با تمام این اوصاف، هنوز دلایل مختلفی برای کار کردن با نرمافزارهای ایمیلی رایانه وجود دارد: مدیریت چند اکانت از سرویسهای متفاوت، پشتیبانیگیری مداوم از ایمیلها، دسترسی آفلاین و... دو نرمافزاری که معمولا بهعنوان گزینههای اصلی ایمیل روی دسکتاپ به ذهن میرسند، اَوتلوک مایکروسافت و پستباکس (Postbox) هستند که هیچکدام رایگان نیستند. در این مطلب بهترین نرمافزارهای ایمیلی رایگان برای رایانه را معرفی و بررسی کنیم.

مرغ توفان

این نرمافزار را میتوان در یک جمله معرفی کرد: ثاندربرد (Thunderbird) نسبت به اَوتلوک مثل فایرفاکس است نسبت به اینترنتاکسپلورر، از شرکت موزیلا در مقابل مایکروسافت! با اینکه توسعه ثاندربرد حدود شش سال قبل متوقف شد، ولی هنوز بهروزرسانیهای نگهداری
(Maintenance) برای آن ارائه میشود. بنابراین دیگر نمیتوان انتظار ویژگیهای جدید برای آن را داشت، اما ثاندربرد هنوز یک گزینه بسیار خوب برای استفاده روزمره است.

شاید گفتن این حرف کمی عجیب باشد، ولی ثاندربرد تنها برنامه متنباز برای کار با ایمیلهاست که به درد استفاده میخورد! گزینههای متنباز دیگری هم در این زمینه وجود دارد، اما پر از ایرادهای کاربری و اشکالات نرمافزاری هستند.

بنابراین اگر دنبال نرمافزاری کاملا رایگان و متنباز هستید که بدون نیاز به محیط وب بتوانید ایمیلهایتان را مدیریت کنید، ثاندربرد بهترین گزینه برای شماست. فیلترهای مختلف برای پیامها، پاسخ خودکار به ایمیلها و امکانات و ترفندهای دیگر را میتوانید در ثاندربرد پیدا کنید.

دانلود ثاندربرد برای ویندوز، مک یا لینوکس، از این آدرس امکانپذیر است:

mozilla.org/en-US/thunderbird

بازگشته با نام جدید

سال 2016، نرمافزاری به نام Nylas Mail به بازار عرضه شد که به نظر میآمد بقیه برنامههای ایمیلی را از گردونه کنار بزند، اما این هیجان دوام زیادی نداشت و اواسط سال بعد، تیم نرمافزاری آن اعلام کردند دیگر روی نایلس میل کار نخواهند کرد و سورس آن را هم برای استفاده عموم باز کردند.

ولی این پایان ماجرا نبود و یکی از افراد اصلی تیم، پروژه را دوباره راه انداخت و اینگونه بود که میلاسپرینگ (Mailspring) متولد شد. او همچنین قسمتهای داخلی زیادی از برنامه را هم بهبود داد تا همگامسازی سریعتر شود، نرمافزار مصرف رم کمتری داشته باشد، سرعت آن بالاتر رود و پیشرفتهای دیگر.

ثاندربرد ممکن است گزینه انتخابی کسانی باشد که اطمینان و قدرت ماندگار میخواهند، ولی میلاسپرینگ برنامهای است برای آنهایی که چیزی تازه، جذاب و هیجانانگیز نیاز دارند. میلاسپرینگ رایگان است، اما نسخه پرو هم دارد که برخی از ویژگیهای پیشرفتهتر مانند زمانبندی برای ارسال ایمیل در آینده یا پیگیری ایمیلها مخصوص آن نسخه است.

میلاسپرینگ را برای هر سه سیستمعامل رایانه میتوانید از سایتش، یعنی
getmailspring.com دریافت کنید.

باسابقه و کارا

سیلفید (Sylpheed) با این اسم عجیبش که بعید است تا به حال شنیده باشید، برنامهای با 17 سال سابقه است. با اینکه ظاهر آن در مقایسه با نرمافزارهای نوینتر، قدیمی به نظر میرسد، اما به هیچ عنوان نباید آن را بد دانست. در واقع، شاید برای آنهایی که با محیطهای قدیمیتر ایمیلها راحتتر بودند، این برنامه دقیقا همان چیزی باشد که میخواهند.

بهترین نکته در مورد سیلفید این است که میداند چه است؛ یک نرمافزار مدیریت ایمیل. بنابراین خودش را درگیر انواع و اقسام ویژگیهای اضافی و کماستفاده نمیکند. به جای این، سیلفید تمرکزش را روی سرعتعمل، کارایی بالا و ویژگیهای اساسی مانند جستوجو و فیلتر، رمزنگاری و قابلیت گسترش از طریق پلاگینها گذاشته است.

این نرمافزار ساده، سبک و کامل را میتوانید رایگان برای ویندوز، مک و لینوکس از سایت sylpheed.sraoss.jp دانلود کنید.

جذاب، ولی متفاوت

میلبرد (Mailbird) را میتوان تلاشی برای بهینهسازی تجربه برنامههای ایمیلی دسکتاپ دانست. اگر تا به حال هرگز از چنین برنامههایی استفاده نکردهاید، احتمالا از میلبرد خیلی خوشتان خواهد آمد. اگر از برنامههای دیگر به این برنامه میآیید، بستگی دارد! بعضی قسمتها برایتان آشناست، بعضی برایتان جذاب خواهد بود و حتما بخشهایی وجود دارد که اصلا نمیپسندید!

ولی در هر حال، میلبرد برنامهای است که به امتحان کردنش میارزد. محیطی شیک و مدرن دارد و چیزهای خوب زیادی در مورد آن است. تنها مساله در مورد این برنامه، برخی محدودیتهای آن در نسخه رایگان است، مثل امکان تنظیم حداکثر سه اکانت ایمیل. البته برای بیشتر کاربران این محدودیتها خیلی اذیتکننده نیست و امکانات دیگر آن مانند اتصال به دراپباکس، اورنوت، گوگل داکس و سرعت بالای آن، نسخه رایگان را به یک گزینه عالی برای استفاده عموم کاربران تبدیل کرده است. میلبرد فقط برای ویندوز عرضه شده است و آن را میتوانید در سایت getmailbird.com پیدا کنید.

همهفن حریف

شاید ایام کلاینت (eM Client) را بتوان نزدیکترین برنامه از نظر حجم امکانات و ویژگیها به اوتلوک مایکروسافت دانست. هدف این برنامه ارائه یک راهحل جامع برای کارهای دفتری و ارتباطات کاری است. با وجود آنکه ایام کلاینت در اصل برای ایمیل طراحی شده، اما در آن میتوانید تقویم، مدیریت وظایف، مدیریت مخاطبان و حتی امکان چت را هم پیدا کنید. ایام کلاینت در نسخه رایگان یک محدودیت بزرگ دارد که ممکن است برای کاربران زیادی دردسرساز باشد؛ پشتیبانی از تنها دو اکانت ایمیل. اگر مشکلی با این محدودیت ندارید یا بخواهید از نسخه پولی آن استفاده کنید، ایام کلاینت یک نرمافزار جامع و کامل است که نیاز شما را به یک بسته نرمافزاری رفع میکند.

این برنامه با توجه به ساختار و ارتباطاتش با دیگر برنامههای مایکروسافتی تنها برای ویندوز وجود دارد و آدرس دانلود آن emclient.com است.

نرمافزارهای داخلی سیستمهای عامل

برنامههایی که در متن اصلی معرفی کردیم، با وجود رایگان بودن همگی عالی هستند. بنابراین نگران نباشید که نتوانند کار شما را در زمینه مدیریت ایمیلها راه بیندازند. هر کدام را خواستید امتحان کنید و ببینید با کدامشان راحتتر هستید. اما اگر باز هم حس میکنید این نرمافزارها برای شما پیچیده هستند و دنبال گزینههای عادیتر و سادهتر میگردید، میتوانید به برنامههای ایمیلی خود سیستمعاملتان سر بزنید. نرمافزار میل (Mail) در ویندوز 10 برنامه خوب و کارایی است که در محیط ساده و واضحش میتوانید تمام اکانتهای ایمیلتان را وارد و کنترل کنید. البته برخی آن را یک برنامه بیاستفاده و اضافی میدانند، ولی به نظر من برای بسیاری از کاربران یک گزینه عالی مدیریت ایمیلهاست.

آنهایی هم که از رایانههای مک استفاده میکنند، حتما با اپل میل (Apple Mail) آشنا هستند که سابقهای تقریبا به اندازه خود سیستمعامل دارد. محیط اپل میل برای تازهکارها میتواند کمی پیچیده و آزاردهنده باشد، ولی اگر استفاده از آن را شروع کنید و کمی با چم و خمش آشنا شوید، احتمالا از آن خوشتان خواهد آمد و همه کارهای ایمیلی خود را به آن خواهید سپرد.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها