ارتش نیجریه با حمله به راهپیمایی اربعین شیعیان فاجعه آفرید

اربعین سرخ در قاره سیاه

روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، روزهای خونینی برای شیعیان نیجریه بود. نیروهای وابسته به ارتش نیجریه که از سوی سعودی‌ها تحریک و حمایت مالی می‌شوند یک بار دیگر اقدام به آزار و اذیت شیعیان کردند. اوج این آسیب‌ها در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه بود. آنچنان که منابع خبری گفتند در روز یکشنبه دست‌کم هفت نفر در درگیری‌های بین ارتش و شیعیان به شهادت رسیدند. روز سه‌شنبه نیز هم زمان با برگزاری مراسم اربعین حسینی این جنایت به اوج خود رسید و در جریان یورش نظامیان به عزاداران 27 نفر شهید و چندین نفر دیگر مجروح شدند .
کد خبر: ۱۱۷۴۰۸۰

به گزارش فارس، مقامات سیاسی نیجریه از چند روز پیش و همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی تدابیر امنیتی خود علیه شیعیان را تشدید کردند. ارتش نیجریه طی یک هفته گذشته بارها با یورش به اماکن تجمع شیعیان و با انداختن کپسولهای گاز اشک آور اقدام به پراکندن آنها نمود. دراین میان نیروهای دولتی با استفاده از گلولههای جنگی کشتار عزاداران حسینی را در دستور کار خود قرار دادند. روز سهشنبه مردم عزادار ابوجا پایتخت نیجریه شاهد حملات وحشیانه نظامیان بودند. مراسم مردمی اربعین تا ساعت 13 و 30 دقیقه به وقت محلی ادامه داشت و سرانجام نیروهای دولتی با گاز اشکآور و گلولههای جنگی به مردم حمله کردند. یک شاهد عینی گفت: نیروهای پلیس و ارتش نیجریه به سوی طرفداران زکزاکی شلیک کردند. آنجا جسدهای زیادی روی زمین افتاده است. این تجمع مسالمتآمیز با شعارهایی در اعلام وفاداری به آرمانهای امام حسین(ع) در منطقه کوگبو در حومه ابوجا برپاشده بود که با خشونت نیروهای نظامی نیجریه به خاک و خون کشیده شد. جنبش اسلامی نیجریه مراسم اربعین را سازماندهی کرده بود.

سرکوب ادامه دارد

روز گذشته اعلام شد پلیس نیجریه یک روز پس از کشتن تعدادی از شیعیان، بار دیگر به هزاران نفر از هواداران شیخ زکزاکی، روحانی شیعه زندانی، تیراندازی و به سمت آنان گاز اشکآور شلیک کردند. به گزارش ایسنا، طی اعتراضاتی که روز سهشنبه در نیجریه برای آزادی ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه زندانی صورت گرفت، دستکم 400 نفر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه دستگیر شدهاند. این درحالی بود که به گفته یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، راهپیمایی شیعیان بهصورت مسالمتآمیز برگزار میشد. ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد زیادی از اعضای ما مجروح شدهاند و تا کنون آماری از کشتهشدگان در دست نداریم. در عین حال رئیس پلیس آبوجا اعلام کرد: در مجموع 400 نفر از اعضای جنبش اسلامی که در اعتراضات خشونتآمیز شرکت داشتهاند، بازداشت شدهاند.

مقامهای نظامی نیجریه ادعا کردند، تظاهرکنندگان مسلح بوده و با اسلحه و همچنین کوکتل مولوتف نیروهای پلیس را هدف قرار دادند در حالی که تظاهرکنندگان این ادعا را شدیدا تکذیب میکنند و میگویند نظامیان به سمت تظاهرکنندگان که به صورت مسالمتآمیز در حال راهپیمایی بودند، آتش گشودند. در همین حال یک منبع نزدیک به شیعیان نیجریه اعلام کرد در درگیریهای روز سهشنبه دستکم 27 نفر به شهادت رسیدهاند. سازمان عفو بینالملل تایید کرد که سربازان در این درگیری گلوله واقعی شلیک کردهاند.

تکرار کشتارهای پیشین

ارتش نیجریه متهم به کشتن 300 نفر از هواداران جنبش اسلامی این کشور در
سال 2015 و دفن آنان در گورهای دسته جمعی است. کشتار عزاداران حسینی در اربعین نیجریه یاد آور کشتارهای پیشین علیه مسلمانان این کشور است. روز 22 آذر 1394 بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةا...، بیش از350 نفر از شیعیان این کشور کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند و ارتش نیجریه، شیخ زکزاکی و همسرش را بازداشت کرد. شیخ ابراهیم زکزاکی یکی از مشهورترین شخصیتهای اسلامی در نیجریه است که از حدود سه سال پیش در بازداشت به سر میبرد و با وجود بیماری و همچنین صدور حکم قضایی برای آزادیاش، همچنان در بند است. شیخ زکراکی بارها توسط مقامهای دولتی نیجریه بازداشت و زندانی شده است اما خشونتبارترین برخورد با او در 13 دسامبر 2015 میلادی یعنی حدود سه سال پیش بود که از آن زمان وی به صورت پیوست در بازداشت به سر میبرد و تلاشها برای آزادی او همچنان بی نتیجه مانده است. در نیجریه میلیونها شیعه سیاهپوست زندگی میکنند. علاوه بر سرکوبهای رسمی از سوی ارتش نیجریه، شیعیان در معرض حملات گروههای تروریستی نظیر بوکوحرام نیز هستند. با این حال شیعیان نیجریه هر سال مراسم تاسوعا، عاشورا و اربعین را با عشق و شور بی نظیری برگزار میکنند. آنها گاه ساعتها بیابانهای خشک را باکمترین امکانات طی میکنند تا خود را به ابوجا برسانند. دراین میان گروهای وهابی وابسته به عربستان سعودی پیوسته علیه شیعیان تبلیغات منفی میکنند و دولت نیجریه نیز که مبادلات گستردهای با عربستان سعودی دارد تشویق کننده آنهاست.

کشور نیجریه با جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر از کشورهای پرجمعیت آفریقاست. نیمی از جمعیت این کشور مسیحی و نیمی اهل سنت هستند. اما از سال ۱۹۸۰ میلادی و بیشتر از سال ۱۹۹۵م روند رو به رشد گرویدن مسلمانان سنی به مذهب شیعی در این کشور ب افزایش داشته است به گونهای که در حال حاضر تعداد شیعیان تا سه میلیون نفر برآورد میشود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکومیت حادثه اربعین در نیجریه بر حفظ حرمت مراسم مذهبی شیعیان در این کشور تأکید کرد.

قتل عام در اربعین

حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به کشتار عزاداران حسینی در اربعین نیجریه واکنش نشان داد و نوشت: قتلعام راهپیمایان اربعین حسینی(ع) در کشور نیجریه با هیچ منطقی توجیهپذیر نیست. شیخ زاکزاکی دموکراتیکترین رهبر اسلامی است که از انسانیت دفاع میکند.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها