رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

دولت در مسکن کارنامه قبولی نگرفته است/ هیچ حرکت مثبتی برای بهبود مسکن نشد

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

آخوندی به شعارهایی که با آن‌ها رأی گرفت، عمل نکرد

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با اشاره به شعارها و برنامه‌های وزیر مستعفی راه و شهرسازی ازجمله طرح «مسکن اجتماعی»، گفت: آقای آخوندی به شعارهایی که با آن‌ها رأی گرفت، عمل نکرد.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۶۶
آخوندی به شعارهایی که با آن‌ها رأی گرفت، عمل نکرد

حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن، در گفتگو با خبرنگار «جام جم آنلاین» بیان داشت: در سال گذشته هم در رکود به سر می‌برد اما متأسفانه امسال رکودی سنگین‌تر از سال قبل بازار مسکن را دربر گفته است و از تیرماه وارد رکود سنگین‌تری شدیم، به‌طوری‌که در تیرماه نسبت به سال گذشته 25 درصد، مردادماه حدود 36 درصد و در شهریور 46 درصد و به اعتقاد بنده در مهرماه هم بالای 40 درصد کاهش حجم معاملات را نسبت به ماه‌های مشابه در سال قبل شاهد هستیم.


وی بابیان این‌که این کاهش حجم معاملات بیانگر این است که رکودی چشمگیر و عمیق در بازار مسکن حاکم بوده است، گفت: با توجه به تحولاتی که در حوزه ارز ایجاد شد بازارهای موازی هم در قیمت مسکن تأثیر گذاشتند و قیمت مسکن هم یک رشد غیرمنطقی و نامتعارف داشت، به‌طور مثال در خیلی از نقاط کشور به‌خصوص شهرهای بزرگ قیمت مسکن بیش از 100 در صد افزایش یافت.

عقبایی در ادامه تأکید کرد: تمامی این موارد نشان‌دهنده این است که یک رکود تورمی عمیق بر بازار حاکم شده است، به این معنا که درعین‌حال که معاملات بسیار کمتر شده است اما از طرف دیگر قیمت‌ها نیز هیچ‌گونه کاهشی نداشته است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت مسکن در ماه‌های آینده خاطرنشان کرد: ما امسال در حوزه مسکن پاییزی همراه با رکود سنگین را تجربه خواهیم کرد، آن‌هم رکود تورمی یعنی هم رکود سنگین خواهد بود و هم این‌که قیمت‌ها تغییر زیادی نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: تشدید تحریم‌ها در 13 آبان ماه تأثیرگذار در حوزه مسکن نمی‌بینم و برداشتم این است که در پاییز مانند تابستان رکود تورمی عمیق خواهیم داشت و حتی ممکن است معاملات کمتر هم شود و اگر خوش‌بینانه هم بخواهم بگویم قیمت‌ها ثابت مانده و افزایشی نخواهد داشت اما کمتر نمی‌شود.

وی در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سه‌ماهه زمستان بیان داشت: اگر در آبان و آذر و دی‌ماه شاهد یک ثبات نسبی در نرخ ارز باشیم، ممکن است در 2 ماه پایان سال در برخی از نقاط کشور، آن‌هم در برخی بافت‌های شهرهای بزرگ که رشد سوداگرنه و بیش از 80 درصد داشته است، شاهد شکستن حباب 25 درصدی باشیم.

عقبایی بابیان این مطلب که اگر قیمت ارز همچنان متلاطم باقی ماند، تورم در 3 ماه زمستان هم ادامه خواهد داشت، گفت: ممکن است این رکود به 6 ماه سال 98 تسری پیدا کند، بازار مسکن مانند بازارهای طلا و دیگر بازارها نیست و همان‌طور که ورود به رکود در بازار مسکن زمان‌بر است خروج از آن‌هم زمان‌بر خواهد بود و ممکن است حتی چندین سال طول بکشد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی دریکی دو سال ابتدایی دولت یازدهم گفتند که به بحث‌های مطالعاتی حوزه مسکن می‌پردازند و ما نسبت به آن‌یکی دو سال ابتدایی نقدی نداریم، زیرا قائدتا زمانی که وزیری مسئولیت یک وزارتخانه را تحویل می‌گیرد این حق را دارد که کار شتاب‌زده‌ای را انجام ندهد و فرصت مطالعاتی داشته باشد، اما پس‌ازآن امید این را داشتیم که در حوزه مسکن اجتماعی کار عملیاتی و اجرایی انجام دهند اما این انتظار ما بی‌جواب ماند و هیچ کار خاصی در این حوزه انجام نشد.

نائب رئیس اتحادیه مسکن خاطرنشان کرد: آقای آخوندی اصلی‌ترین و تنهاترین شعارشان تولید مسکن اجتماعی بود و مجلس بر اساس این شعار به آقای آخوندی رأی اعتماد داد، ایشان در دوره قبل وزارتشان هم بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرده بودند.

وی تأکید کرد: البته ما نه‌تنها توقع نداریم که دولت تولید مسکن کند بلکه مخالف تولید مسکن توسط دولت هستیم اما سیاست‌گذاری و راهبرد هدایت انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن در تکان دادن چرخه تولید از مطالبات عمومی مردم، مجلس و همه جامعه بود تا بتواند تولید مسکن را در کشور بالا ببرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

عقبایی بابیان این‌که از سال 92 تا سال 96، حدود 40 درصد کاهش تولید در کشور داشته‌ایم، اضافه کرد: ما سالانه حدود یک‌میلیون واحد مسکونی نیاز داریم در دولت یازدهم تولید مسکن زیر 300 هزار واحد مسکونی در سال بود و این به معنای فاجعه در این حوزه است، با این توضیحات چیزی در حدود 14، 15 سال زمان می‌برد تا به یک توازن در عرضه و تقاضا برسیم.

این کارشناس مسکن در ادامه اظهار داشت: در زمان وزارت آقای آخوندی چه در حوزه تولید مسکن که یکی از شاخص‌های اصلی است و چه در حوزه تمهیدات برای انبوه‌سازان و یا حوزه تعاملات با سایر دستگاه‌ها و چه در حوزه مدیریت زمین متأسفانه اتفاق خاصی صورت نگرفت.

وی گفت: در دولت دوازدهم مجدداً همان شعارهای قبلی را مطرح کردند و گفتند که ما درگیر مسکن مهر بودیم و حالا می‌خواهیم طرح‌های خود را عملیاتی کنیم، اما بازهم دیدیم که سیاست‌های این دولت همان سیاست‌های قبلی است و کار اجرایی انجام نخواهد شد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران مسکن اظهار داشت: آقای آخوندی در حوزه صنعتی سازی و تخصصی شدن تقاضای ساختمان هم کار خاصی نکرد، نکته دیگر اینکه توقع ما از آقای آخوندی این بود که به‌عنوان وزیر، موافق مالیات بر عایدی مسکن باشد، اما وی مخالف این مسئله بود و این جای تعجب داشت که انگار سوداگران باید سود بیشتری ببرند.

عقبایی تصریح کرد: عملکرد و تمرکز آقای آخوندی بیشتر بر حوزه راه بود تا شهرسازی و مسکن، لذا اعتقاد من این بود که حوزه راه باید از حوزه مسکن جدا شود تا بهتر بتوان به مطالبات مردم رسیدگی کرد.

وی یادآور شد: قانون اساسی به‌عنوان بالاترین سند کشور، تأمین مسکن مناسب را وظیفه دولت دانسته و دولت هم این کار را بر عهده وزارت مسکن گذاشته، اما در این چند سال حتی توازن میان مالکیت و مستأجری هم از بین رفته است، به‌طوری‌که تعداد مستاجرین افزایش‌یافته است، و 37 درصد جمعیت کشور مستأجر هستند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: علاوه بر این، از حدود 80 میلیون نفر جمعیت کشور، حدود 20 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که این‌یک تهدید برای آنها محسوب می‌شود.

عقبایی تصریح کرد: این‌ها همه وظایف وزارت راه و شهرسازی است که باید برای آنها برنامه میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد، اما متأسفانه کمتر به آنها توجه شده و حتی به موضوع مسکن اجتماعی هم که آقای آخوندی برمبنای آن روی اعتماد گرفت، هیچ توجهی نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها