قبل از پرداختن به موضوع سفر نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و چرایی این رخداد باید به این نکته اشاره کرد که نظام‌های عربی منطقه عمدتا مستبد و دیکتاتور هستند و مشروعیت خود را از صندوق آرا به دست نمی‌آورند و از این رو هیچ توجیه منطقی جز حمایت قدرت‌های خارجی مثل آمریکا از این نظام‌های مستبد برای بقا و ماندگاری آنها وجود ندارد. از این رو کارکرد این نظام‌های مستبد این است که در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز منافع استعمار را تامین کنند و برای کسب رضایت قدرت‌های بزرگ هم باید این کشورهای مستبد از امنیت اسرائیل حمایت کنند. پس در نگاه اول باید این نکته را خاطرنشان کرد که در عرصه سیاست خارجی نمی‌توان هیچ شأنیتی برای نظام‌های دیکتاتور عربی قائل شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۵۷

اما نکته دیگری که حائز اهمیت است، چرایی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و دیدار با سلطان قابوس، حاکم عمان است که در چنین مرحلهای تا این حد آشکار شده است. نباید فراموش کرد تحرکاتی از سوی رژیم صهیونیستی از قبل شروع شده و حاکی از آن است که این اقدام در راستای کسب مشروعیت برای رژیم صهیونیستی در منطقه است. حضور هیات ورزشی صهیونیستی در دوحه و ابوظبی و افراشته شدن پرچم آن در قطر و پخش سرود به اصطلاح ملی رژیم صهیونیستی از جمله این اقدامات است. با نگاهی به این اتفاقات میتوان دریافت سفر نتانیاهو به عمان و دیدار با سلطان قابوس با رویدادی خارج از قاعده روبهرو نیست، بلکه براساس محاسباتی چنین رخدادی صورت گرفته است.

اما درباره این سفر، تحلیلگران گمانهزنیهای متعددی دارند. برخی بر این باورند نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی در داخل با بحرانهای متعددی روبهروست و از این رو تلاش میکند با چنین مانورهایی توجه داخلی و خارجی را به موضوعات دیگر معطوف کند. از سوی دیگر گروهی برآنند که این سفر در راستای اتخاذ تدابیری برای تقابل با ایران صورت گرفته است. البته در این میان عدهای هم معتقدند عمان تلاش دارد نقش واسطی را میان اختلافات کشورهای منطقه ایفا کند که البته در رابطه با این سفر مقامات عمانی از جمله یوسف بن علوی هر گونه واسطهگری عمان را تکذیب کردند. نکته دیگری که در برخی تحلیلها وجود دارد، این است که شاید این سفر و حواشی مربوط به آن تلاشی برای منحرف کردن اذهان و افکار عمومی نسبت به پرونده قتل خاشقجی باشد که با توجه به واکنشهای اخیر خارجی ضربه سنگینی به حیثیت بنسلمان، ولیعهد عربستان سعودی وارد کرده است.

در مجموع با توجه به تحلیلهای متعدد و قابل تاملی که در این باره وجود دارد، معتقدم باید صبر کرد و دید روزهای آینده چه اخباری درباره توافقات احتمالی در این دیدار منتشر خواهد شد. اما به هر حال چنین رویدادی حاکی این از است که برخی کشورهای منطقه در پی عادیسازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند و سخنرانی اخیر یوسف بن علوی هم حکایت از چنین رویکردی دارد. او در این سخنرانی به این نکته اشاره کرده که باید برای حل مسائل میان اسرائیل و فلسطین، گذشتهها را پشت سر بگذاریم و به آینده نگاه کنیم و پیش برویم. تجربهای که البته در گذشته هم اتفاق افتاده و دیدهایم بعد از به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی مصر در دوره انور سادات چه بر سر این کشور اسلامی و عربی آمد. به عبارتی دیگر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نهتنها هیچ سودی برای کشورهای اسلامی ندارد، بلکه به تقویت دشمن در سرزمینهای اسلامی کمک خواهد کرد و این خسارت کمی نیست.

سیاوش فلاحپور

تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها