نکات بهداشتی مهم که زائران باید بدانند

زیارت به سلامت

همه ما بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم که «پیشگیری بهتر از درمان است». شاید این جمله تکراری به نظر بیاید ولی این‌که چقدر افراد به این جمله عمل کرده باشند، مساله‌ای تامل برانگیز است.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۲۱

با توجه به اینکه افراد زیادی به مناسبت اربعین راهی کربلا میشوند، دانستن برخی نکات ضروری برای این دسته از افراد و خانوادههایشان خالی از لطف نیست. نکات بهداشتی، تنها به روزهای زیارت محدود نمیشود و بعد از آن نیز برخی نکات بهداشتی برای زائران و همچنین خانوادهها و آشنایان که به استقبالشان میروند وجود دارد. دکتر پیمان لسان پزشکی، کارشناس پیشگیری از بیماریها و سرپرست کلینیک مشاوره بیماریهای رفتاری مرکز بهداشت غرب تهران به برخی از این نکات مهم میپردازد.

شستوشوی مداوم دستها

یکی از نکاتی که زائران باید توجه ویژه به آن داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماریهای تنفسی بویژه بیماریهای تنفسی ویروسی است. از آنجا که در اماکن زیارتی ازدحام بسیار زیاد میشود، احتمال ابتلا به این بیماریها نیز افزایش مییابد. همچنین شرایط اقلیمی عراق بهگونهای است که اختلاف دما بین روز و شب وجود دارد که همین مساله میتواند افراد را مستعد ابتلا به بیماریهایی چون آنفلوآنزا و سرماخوردگی کند. با توجه به این موارد، افرادی که به بیماری مبتلا شدهاند باید حتما از ماسک استفاده کنند تا بیماری خود را به دیگران منتقل نکنند. همچنین شستوشوی مداوم دستها (هر دو سه ساعت یکبار) میتواند در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای واگیردار نقش مهمی ایفا کند. برای این منظور در وهله اول باید از صابون مایع یا کاغذی به صورت فردی استفاده کرد و در صورت دسترسی نداشتن به این صابونها میتوان از ژلها یا اسپریهای ضدعفونی کننده بهره گرفت.

حواستان به تغذیه باشد

یکی دیگر از مسائلی که میتواند برای زائران عزیز مشکل ایجاد کند، بیماریهای گوارشی است. به همین دلیل برای پیشگیری باید حتما از آب آشامیدنی و شربتهای مطمئن و بستهبندی شده استفاده کرد. اجتناب از مصرف آب آشامیدنی که بطری آن در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفته ضروری است.

اضافه کردن آبلیمو به آب آشامیدنی میتواند در پیشگیری از بیماریهای گوارشی موثر باشد. زائران نباید از سالاد، سبزیهای خام، گوشت، مرغ، ماهی و ... که خوب پخته نشده استفاده کنند. مصرف غذاهایی که چند بار گرم شده باشد، میتواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. علاوه بر این، مصرف لبنیات غیرپاستوریزه نیز ممنوع است. زائران در صورت تمایل به مصرف کنسرو باید آن را بجوشانند و از مصرف کنسروهایی که در آنها باد کرده بپرهیزند. مصرف غذاهای آبکی باید محدود شود و به جای آنها از غذاهای خشک استفاده شود. برای نوشیدن چای باید حتما از لیوان کاغذی استفاده کرد.

غذاهایی که زائران از آن استفاده میکنند باید حتما دارای روکش باشد تا حشراتی مانند مگس روی آنها ننشیند چون مگس ناقل برخی بیماریهای گوارشی است.

ماسکهای ضدغبار

با توجه به اینکه ذرات گرد و غبار در آسمان عراق میتواند وجود داشته باشد، افراد باید حتما از ماسک استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که ماسکهای معمولی، قابلیت این را ندارند که بتوانند جلوی گرد و غبار را بگیرند در نتیجه باید از ماسکهای فیلتردار استفاده کرد. به غیر از ماسک، داشتن وسایل شخصی چون جانماز، مهر، تسبیح، چادر، کیسه خواب، ملحفه و دارو به میزان کافی ضروری است.

مصرف آنتیبیوتیک؛ خوب یا بد؟

با توجه به اقلیم عراق و فصلی که در آن قرار داریم، بیماریهایی که میتوانند در افراد مشکل ایجاد کنند، بیشتر تنفسی و از نوع ویروسی هستند در نتیجه آنتیبیوتیکها تاثیری در درمان بیماریهای ویروسی نخواهند داشت بویژه در شرایطی که تب هم مطرح نباشد. با توجه به موارد یاد شده، افراد برای درمان باید به پزشک مراجعه کنند و از مصرف آنتیبیوتیکها به شکل خودسرانه بپرهیزند.

دردی اگر ماند!

بروز دردهای عضلانی به دلیل پیادهروی طولانی مدت طبیعی است و دلیل آن میتواند به آماده نبودن بدن افراد مرتبط باشد. همچنین کمبود آب و مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی میتواند دلیلی برای ابتلا به این دردهای عضلانی باشد. آن دسته از افرادی که دچار دردهای عضلانی میشوند، باید به پزشکان مستقر در اماکن زیارتی مراجعه کنند اما اگر بعد از بازگشت هم این دردها وجود داشت و یک هفته بعد از بازگشت فرد همچنان دچار درد باشد، در چنین شرایطی باید علت درد مورد بررسی قرار بگیرد تا بروز درد ناشی از یک بیماری نباشد.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها