گزیده ای از فعالیت های جبهه فرهنگی میقات ظهور در راهپیمایی اربعین سال 1394 را مشاهده کنید.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۳۳
خاورهای تبلیغی (فیلم)

جبهه فرهنگی میقات ظهور جمعیتی جهادی و مردمی است، متشکل از طلاب، دانشجویان و علاقه مندان به نشر معارف دینی و اسلامی از اقشار مختلف که مهمترین مسئولیت خود را تبلیغ مبانی دینی به صورت سازمان یافته و با برنامه تعریف کرده است. طبیعی است که چنین گروهی تصمیم داشته باشد از فرصت بی‌نظیر اربعین به منظور رسالت تبلیغی خود استفاده کند؛ لذا جبهه فرهنگی میقات ظهور از اولین سالهای پیاده روی اربعین در مسیر پیاده روی حضوری تبلیغی و فعال داشت.

خلائی که طلاب جبهه در جریان پیاده روی اربعین مشاهده می‌کردند این بود که زائران به سبب اینکه بیشتر زمان خود را در راه سپری می‌کردند و فقط در زمان‌های استراحت به مواکب می‌رفتند، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی درون موکب‌ها شاید چندان برایشان جذابیت نداشت و گاه شنیده می‌شد که مبلغان از این سخن می‌گفتند که زائران در موکب ها به دلیل خستگی، حوصله چندانی برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی ندارند. این خلاء ایده جدیدی را برای طلاب این مجموعه ایجاد کرد که بتوانند همزانی که زائر در حال پیاده روی است، مبلغان پا به پای زائران در مسیر حرکت کنند و در عین حال برنامه‌های تبلیغی خود را نیز برای زائران اجرا کنند.

ایده این بود که مسئولین جبهه، خاورهایی را تحت عنوان خاورهای فرهنگی درنظر بگیرند که تمامی لوازم یک برنامه تبلیغی مفید و مورد نیاز زائران شرکت کننده در پیاده روی اربعین را در خود داشته باشد؛ از مبلغ و سیستم صوتی گرفته تا راوی و ملزومات نماز جماعت در مسیر و بسته های و ایده های فرهنگی- تبلیغی و ... این کار در سال اول یا دو خاور فرهنگی شروع شد که یکی در مزر مهران مستقر بود و دیگری در کل مسیر نجف تا کربلا به صورت سیار برنامه اجرا میکرد ولی کار سال به سال گسترده تر شد تا امسال که به لطف الهی تعداد خاورهای فرهنگی به 12 خاور رسیده است.

ماشین ها محدوده تعریف شده خود را دارند و به طور نمونه گفته می‌شود ماشین یک از عمود یک تا سیصد، این ماشین هفت روز از صبح تا شب این مسیر را حرکت میکند و صبح دوباره به عمود اول بازمی‌گردد. سایر ماشین ها نیز به همین شکل و به صورت گردشی این جریان تکرار می‌شد. افرادی که در پیاده روی شرکت می‌کنند معمولا بخشی از مسیر را با خاورهای فرهنگی جبهه میقات ظهور همراه می‌شوند و زیاد پیش می آید که برنامه ها آنقدر برایشان جذابیت داشته است که سوال می‌کنند ماشین بعدی شما کجاست تا بتوانند ادامه مسیر را همراه با آن طی کنند.

البته تمام برنامه تبلیغی جبهه میقات ظهور به صورت سیار نیست؛ در برخی از عمودها مثل عمود هزار که معمولا محل وعده زائران است و افراد بسیاری روزانه زمان نسبتا زیادی را در حوالی این عمود می‌گذرانند هیچ برنامه خاصی برای افراد وجود ندارد. جبهه با توجه به این نیاز، یکی از خاورهای فرهنگی را در کنار این عمود اسکان داده است تا از این فرصت برای کار تبلیغی و فرهنگی استفاده کند.

جبهه میقات ظهور در سال 97 به توفیق الهی حدود 280 نفر را به پیاده روی اربعین اعزام کرده است که تقریبا 120 نفر از این افراد به صورت طلبگی و تبلیغی اعزام شده اند و در همین خاورهای فرهنگی خدمت می‌کنند.

آنچه مهم است این است که ما با مسیر پیاده روی اربعین مواجه هستیم و معتقدیم اگر قرار است کار تبلیغی و فرهنگی انجام شود هم باید در مسیر و در حال حرکت برگزار شود و این نکته، تفاوت فعالیت جبهه فرهنگی میقات ظهور با سایر گروههای فرهنگی موجود در اربعین است که بتواند مدل جدیدی را برای تبلیغ ایجاد کند که بتواند هم به لحاظ تعداد مخاطب و هم به لحاظ کیفیت و کمیت برنامه های فرهنگی که برای مخاطب تدارک دیده شده است به نتایج حداکثری دست یابد؛ چنان که شاید از یک صبح تا شب چند هزار نفر را در ساعات مختلف روز پوشش می‌دهد. برخی از این افراد برای ساعت‌ها با ماشین همراه هستند و از برنام های فرهنگی آن استفاده می‌کنند و مواردی وجود داشته است که حتی زائران خسته بعد از همراه شدن با این ماشین‌ها و تنوع وکیفیت برنامه‌ها به سبب انرژی و انگیزه بیشتری که برای ادامه مسیر پیدا کرده‌اند از ما تشکر کرده‌اند.

چنان که بیان شد شاخصه این فعالیت همین ارتباط حداکثری با مخاطب است چرا که سایر روش‌های تبلیغی مثل ارتباطات چهره به چهره و یا جلسات در مواکب برای شرایط خاص پیاده روی اربعین نمی‌توانست این میزان از درگیر کردن مخاطب را داشته باشد. در عین حال باید بیان کنیم که این نتایج محصول یک کار جهادی است و زیاد پیش آمده است که خادمان جبهه به دلیل حجم سنگین کارهایی که داشته اند حتی فرصت چندانی برای زیارت هم پیدا نکرده‌اند که خود نشان از دغدغه و اهمیت این فعالیت در نظر این خادمان دارد.

مطلب مهم و شایان ذکر اینکه این فعالیت با تمام گسترد‌گی و تنوعی که دارد محصول یک بسیج و جهاد مردمی است؛ هم نیروهای انسانی که فعالیت می‌کنند به صورت جهادی وقت و توانایی هایشان را در مسیر معرفت افزایی دینی قرار داده‌اند و هم امکانات مورد نیاز این فعالیت گسترده توسط همین افراد و هیئت‌های مردم نهاد تامین شده است. مسئولین جبهه به لطف الهی و با تکیه بر توان و اخلاص همین مجموعه‌های مردمی و جهادی امید دارند بتوانند در سالهای آینده شرایطی را ایجاد کنند که بتوانند تمام مسیر را پوشش بدهند چنان که یک زائر بتواند از ابتدای پیاده روی ازشهر نجف تا پایان مسیر در شهر کربلا با کاروان تبلیغی جبهه همراه باشد و از برنامه های مختلف آن استفاده کند.
در انتها خلاصه‌ای از فعالیت‌های تبلیغی جبهه که غالباً در قالب همین خاورهای فرهنگی انجام می‌شود را به صورت فهرست وار تقدیم نظر شما می‌کنیم:

ارتباط چهره به چهره با زائران و گفتگو در زمینه معارف دینی به صورت کوتاه و در عین حال موثر
تهیه بسته موبایلی که برای هر روز یک فولدر اختصاص یافته که ترکیبی هستند از عکس، مداحی، سخنرانی، محتواهای متناسب با زیارت اربعین و مواردی از این دست که بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت.
برگزاری نماز جماعت در مسیر پیاده روی اربعین در اول وقت به این شکل که گاهی در روز پنج یا شش بار نماز جماعت برگزار شود به همراه یک سخنرانی 5 دقیقه ای در بین نمازها
برگزاری ختم قران در مسیر پیاده روی؛ گاهی در یک روز حدود سه یا چهار ختم قران انجام میشود
روایت گری در مسیر پیاده روی به چهار زبان فارسی، عربی، ترکیه ای و انگلیسی
برگزاری مراسمات با موضوعات استکبارستیزی که خیلی در میان عراقی‌ها و زائرین سایر کشورها مورد استقبال قرار گرفته است دوست دارند خودشان این مراسم را برگزار کنند
یکی از برنامه هایی که امسال به دلیل مشکل کمبود بودجه امکان برگزاری آن ایجاد نشد تهیه بسته‌ها و هدایای فرهنگی بود که به زوار هدیه داده می‎شد
برنامه تشکر از خادمان و مواکب عراقی در مسیر پیاده روی و دادن هدیه به آنها

برای اطلاعات بیشتر به سایت جبهه فرهنگی میقات ظهور به آدرس mighatezohoor.ir مراجعه فرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها