ساعت 4 تا پنج 5 بامداد سه‌شنبه در منطقه صفر مرزی لولکدان مربوط به بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه واقع در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه، 12نفر از نیروهای بسیجی و هنگ مرزی ایرانی ربوده شدند. نیروی زمینی سپاه نیز تاکید کرد که این افراد توسط تروریست‌هایی که در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند ربوده شده‌اند. ساعاتی بعد از بیانیه سپاه، گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسؤولیت ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۶۴

همزمانی حادثه تروریستی روز گذشته با دیدارهای کمیته مرزی ایران و پاکستان این شائبه را ایجاد کرد که برخی عناصر مخالف نزدیکی ایران و پاکستان در این ماجرا دست داشتهاند. برخی تحلیلگران منطقهای معتقدند شکی نیست شماری از این عناصر درون دستگاه اطلاعاتی پاکستان حضور دارند، اما سوال این است که آنها این عملیات را در همکاری با عربستان و اسرائیل چنین اقدامی را سازماندهی کرده یا به طور مستقیم عمل کردهاند؟

بررسی حوادث مکرر تروریستی که طی سالهای اخیر در مرز ایران و پاکستان رخ داده، حاکی از حمایت سازمانهای اطلاعاتی خارجی از گروههای تروریستی است. عملیات سهشنبه اما با تمام موارد قبلی تفاوت داشت و شیوه اجرای آن فراتر از توان تروریستهای جیش‌‌العدل بوده است، اما چه کسانی جیشالعدل را برای انجام عملیات تروریستی در داخل خاک ایران آموزش داده و از آن حمایت کردهاند؟

پیشینه نزدیکی موساد و تروریستهای شرق کشور

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» طی مقالهای در سال 2012 به مجموعه اسنادی از سازمان سیا اشاره کرده که نشان میدهد ماموران اطلاعاتی موساد چگونه خود را به عنوان ماموران سیا جا زدهاند تا بتوانند اعضای گروه تروریستی جندا... - که بعدها جیشالعدل از آن منشعب شد - را به همکاری با خود برای مبارزه علیه ایران راضی کنند.

اویک سن، تحلیلگر هندی مسائل منطقه و مقالهنویس نشریه «دیپلمات» با اشاره به احتمال پابرجا بودن ارتباطات نزدیک موساد با جیش العدل به جامجم گفت: همکاری مشترک موساد و سازمان اطلاعاتی سعودی بوده که توانسته چنین عملیاتی را ترتیب دهد. تقریبا شکی وجود ندارد که تعدادی از افسران سازمان اطلاعات پاکستان نیز در این هماهنگیها دست داشتهاند. البته باید به این نکته توجه کرد که آنها از سوی دستگاه حاکمه و دولت پاکستان حمایت نمیشوند.

در واقع این توان مالی و نفوذ گسترده عناصر موساد و سعودی در میان تروریستهای مستقر در پاکستان است که مانع از اعمال قدرت دولت پاکستان در این منطقه میشود.

از سوی دیگر، تنها سه روز پیش از این عملیات تروریستی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست یادداشتی را به قلم جمال ناصر بلوچ به چاپ رساند که در واقع تلاشی است برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به مبارزه مسلحانه گروههای تروریستی علیه ایران.

اویک سن در این خصوص میگوید: ناصر بلوچ که در لندن مستقر است، عضو یکی از گروههای شبهنظامی بلوچ با گرایشهای ضد ایرانی است که هدف خود را شکلگیری بلوچستان بزرگ اعلام میکند. این گروه گرچه هیچگاه از همکاری و ارتباط نزدیک خود با جیشالعدل سخن نمیگوید اما تحقیقات نشان میدهد آنها در ارتباط نزدیک با یکی از بستگان عبدالمالک ریگی هستند که هماکنون ساکن عمان است. به اعتقاد این تحلیلگر مسائل منطقه، شبکه مالی و حمایتی از تروریستهای فعال در مرز ایران و پاکستان بسیار گسترده و قابل تامل است. برای مثال میتوان به گروه تکفیری انصارالفرقان اشاره کرد که تحقیقات نشان میدهد بخشی از حمایتهای این گروه از سوی آمریکا و با وساطت بحرین انجام گرفته است. ایران اکنون تحت حمله شبکه گسترده و پیچیده تروریستی قرار گرفته که از سوی سازمانهای اطلاعاتی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای حمایت میشوند. شبکهای که آشکار و پنهان، همسایگان ایران و گروههای جدایی طلب و تکفیری به عنوان بازوهای آن عمل میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها