دبیر جشنواره کتاب شهرستان پارسیان اعلام کرد

حال خوش خواندن همه گیر می‌شود

اهداف نمایشگاه بین المللی فرانکفورت فراتر از دنیای یک بُعدی است. در این نمایشگاه بین المللی به جنبه های بسیار متعددی از منظر نشر و چاپ توجه می شود. یکی از موارد توجه به آثاری است که بنا به دلایلی مشخص دیده نمی شوند.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۴۶
درک جهان سوم در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت

به گزارش جام جم آنلاین ، سران بزرگ ترین نمایشگاه کتاب جهان موارد بسیار جامع و مفصلی را مد نظر می گیرند که هر یک از آنها بحث خاصی را می طلبد.

توجه به ناشران سراسر دنیا، ارزیابی آثار جدید، توجه به تحولات دنیای نشر، تکنولوژی های مربوط به این اتفاق و ... مواردی از این دست هستند.

در کنار تمام تحولات عظیمی که در صنعت چاپ و نشر و عرضه آثار ادبی ، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... پدید آمده هنوز بسیاری از نقاط جهان خود را با آنچه که در دنیای نشر وجود دارد تطبیق نداده اند. این عدم تطبیق باعث پایین آمدن میزان نشر در همان نقاط شده است.

سران برگزاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت تمهیدات متعددی را برای یاری به انتشارات کوچک دنیا که نادیده گرفته می شوند اندیشیده است.

بر این اساس متولیان می کوشند آثار ادبیات آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین را در ابعاد بزرگ تر و گسترده تری به معرض نمایش بگذارند چرا که آثار این نقاط در برابر آمریکا و اروپا محلی از اعراب ندارد. به این ترتیب انجمن ترویج ادبیات آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین در حاشیه نمایشگاه راه اندازی شد. عنوان آن شاید مورد پسند نباشد چرا که به عبارت «جهان سوم» در رابطه با آثار عرضه شده از سوی نویسندگان این کشورها به کار برده شده اما به هر حال تلاش ها برای نمایاندن آثار آنها ستودنی است. این انجمن به عنوان یک انجمن غیر انتفاعی گرایش‌های ادبی را زیر نظر دارد و بهترین نمونه‌های نویسندگی خلاقانه از آفریقا، آسیا و آمریکای‌لاتین را با تشویق ارتباطات بین نویسندگان و ناشران جهان سوم و کسانی که در کشورهای آلمانی ‌زبان استفاده می‌کنند را انتخاب می‌کند. این مرکز به عنوان مرکز اطلاعات و فضای باز در مورد ادبیات از آفریق ، آسیا و آمریکای‌لاتین عمل می‌کند و یک گردهمایی درباره « جهان سوم» ایجاد می‌کند. با این شرایط کشورهای جهان سوم و نادیده گرفته شد کم کم فرصت های برابری پیدا می کنند و از تاثیرات حضور در نمایشگاه بین المللی خود را با آنچه که اکنون در دنیای چاپ و نشر وجود دارد وفق می دهند.

بسیاری از آثار ارزشمند در حوزه های مختلف از سوی این کشورها هرگز دیده نشده است آثاری که اگر دیده می شد در ادبیات و فرهنگ دنیا نقشی قابل تعریف پیدا می کرد. ناشران این کشورها چندان قدرتمند و فراگیر نیستند و نویسندگان آنها اثر ارزشمند خود را در جامعه ای کوچک و با مخاطبان محدود ارائه می کنند که این اصلا منصفانه نیست.

نمایشگاه بین المللی فرانکفورت این آثار را در مقیاسی گسترده ارائه می کند و علاوه بر آن برای آن تبلیغ هم انجام می دهد.

افزون بر آن در حاشیه نمایشگاه کمپین علیه بی‌سوادی هم تاسیس شده است و تبلیغات گسترده ای در راستای تقابل با این معضل همه گیر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها