غول‌های مجازی چه خوابی برای ارتباطات بین فردی دیده‌اند ؟

پیام‌رسانی و دیگر هیچ!

ظهور اینترنت مساوی بود با ظهور اتفاقات جدید در ارتباطات میان افراد. شاید آن روز کسی فکر نمی‌کرد که با این اتفاق تازه، تکان‌های شدید در فضای روابط بشری به وجود بیاید تا جایی که برخی روان‌شناسان به آسیب‌هایی که اینترنت و محصولاتی که در بستر آن ایجاد شده، اشاره کرده و انسان‌ها را به مدیریت دسترسی از این امکان توصیه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۲۱

یکی از امکاناتی که با رواج یافتن اینترنت برای کاربران فراهم شده، امکان گفتوگو در اتاقهای گفتوگو موسوم به «چتروم» بود. چترومها تا مدتها تبدیل به یکی از سوژههای روز در میان طیفی از کاربران شده بود. اصولا اگر کسی بخشی از زمان خود در شبانهروز را به سر زدن به «روم»هایش اختصاص نمیداد و پاسخ «پیاِم»هایی که درخصوصی به دستش رسیده بود را ارسال نمیکرد، بخشی از برنامه روزانهاش را ناقص گذاشته بود. البته این موضوع مربوط به زمانی بود که نسل اینترنت موبایل هنوز خیلی فراگیر نشده بود و دسترسی به اینترنت روی رایانههای شخصی رومیزی در خانه یا محل کار وجود داشت. خاطرات دوران «یاهو مسنجر» و «جی تاک» هنوز در ذهن کاربران جریان دارد و وقتی زمستان سال قبل یاهو، مسنجر خود را به طور کلی از دسترس خارج کرد بسیاری سعی کردند خاطرات خود از دوران یاهو مسنجر و همتای گوگلی او را یادآوری کنند.

حالا یاهو اعلام کرده میخواهد مسنجری جدید با عنوان «Yahoo Together» را در دسترس کاربران قرار دهد، خبری که بهانهای درست کرد تا سراغ پیامرسانهای مشابه برویم و مروری بر رفتار آنها در روبهرو شدن با مخاطب داشته باشیم.

بازگشت «یاهو»

خبر خیلی زود دست به دست شد، یاهو میخواهد پیامرسان جدید خود با عنوان «Yahoo Together» را به کاربران معرفی کند تا جایگزین جدیدی برای پیامرسان خاطرهانگیز خود باشد. جوانها و نوجوانهای بسیاری پس از به خاطره پیوستن «یاهو مسنجر» احساس کردن بخشی از حافظه خود را از دست دادهاند و در واقع یاهو براحتی مخاطبانش را با این کار ناامید کرد.

اما با اعلام این خبر سعی کرد مسکنی به این فراموشی تزریق کند تا از این طریق بتواند رضایت مخاطبان خود را دوباره در دست بگیرد. یاهو پس از اینکه با ریزش کاربران روبهرو شد و زمانی که دید کاربران یاهو در دیگر پیامرسانها اقامت کردهاند چنین تصمیمی گرفت.

یاهو در «Yahoo Together» سعی کرده امکاناتی نظیر دیگر پیامرسانها را برای کاربران در نظر بگیرد تا بتواند در بازار داغ رقابت پیامرسانها قافیه را نبازد. البته تا انتشار نهایی این پیامرسان و اقبال مخاطبان باید صبر کرد تا این اتفاق، یعنی جذب کاربران و رقابت «Yahoo Together» با پیامرسانهایی نظیر «واتس اپ»، روی دهد و آنوقت بتوان به قضاوت
نشست.

در خبرها یکی از امکاناتی که برای پیامرسان جدید یاهو اعلام شده بود امکان تماس صوتی بود، اتفاقی که تبدیل به مزیت برای پیامرسانها شده و پیامرسانها تلاش میکنند این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار دهند. حتما در خاطرتان هست که پیامرسان «تلگرام» وقتی عرضه شد فاقد چنین قابلیتی بود ولی برای رقابت با نمونههای دیگر این امکان را فعال کرد تا بتواند دامنه مخاطبان خود را
گسترش دهد.

البته مزیتی که یاهو دارد و خب در نوع خود کم نیست، سود بردن از نام یاهو است. نامی که کاربران خاطرات زیادی با آن دارند و خب همین میتواند در گام اول مخاطبان را به سوی این پیامرسان جذب کند و اگر موفق ظاهر شود حجم کاربران بیشتری را در خود جا دهد. از آنجا که این نرمافزار به صورت آزمایشی در اختیار عدهای محدود قرار گرفته بود، به همین خاطر برخی جزئیات مانند سرعت آن منتشر شده که ظاهرا تا رسیدن به نقطه مطلوب باید منتظر ماند. همچنین اتفاقی در این نرمافزار شاهد خواهیم بود که شاید در مدلهای دیگر به چشم نیاید، آن هم اینکه قابلیتی در نظر گرفته شده تا پیامی را به صورت زماندار میتوان منتشر کرد. Smart Reminders قابلیتی است که به کاربر «Yahoo Together» فرصت میدهد تا به پیامها زمان بدهد تا برای اعضا به شکل یک اعلان به نمایش در بیاید.

یکی از اتفاقاتی که در پیامرسانها شاهد هستم، نسخههای وب یا دسکتاپ است که فعلا یاهو از چنین قابلیتی بهره نمیبرد و خب باید منتظر نشست تا نسخه نهایی این پیامرسان یاهو به صورت عمومی منتشر شود.

پیامرسانی با چاشنی هوش مصنوعی

شاید شنیدن نام پیامرسانی از گوگل برای شما جالب باشد. پیامرسانی که طبق گفتهها بیش از صد میلیون مرتبه دانلود شده و از سوی کاربران مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر بخواهیم اغراقآمیز حرف بزنیم باید بگوییم روزی نیست که گوگل یک رویداد تازه برای کاربران عالم مجازی نداشته باشد. پیامرسان «گوگل الو» که سال 2016 منتشر شده، نرمافزار ارتباطی جدید گوگل محسوب میشد که قرار بود بار پیامرسانهای گوگل را به دوش بکشد.

جدا از قابلیتهایی نظیر امکان تماس متنی و ارسال فایلهای تصویری و مشابه آن که در پیامرسانها تبدیل به پیشفرضهای ثابتی شده تا کاربران را راضی کند، امکانی نظیر ویرایش عکس و... نیز برای کاربران در نظر گرفته شده تا بتواند امتیاز بیشتری در فضای پیامرسانها کسب کند و صدرنشین بماند. گوگل با طراحی هوش مصنوعی برای «گوگلالو» تلاش کرده تا از دیگر رقبا متمایز باشد. در این پیامرسان هوش مصنوعی با توجه به پیام ورودی به کاربر پاسخهایی را پیشنهاد میکند.

این هوش مصنوعی با خوانش پیام وارد شده در واقع دستیار هوشمندی در پاسخ دادن به مخاطب است.

این هوشمندی تنها در مورد پیامهای متنی نیست بلکه در مورد پیامهای تصویری نیز این پیامرسان پاسخ متناسب را پیشنهاد میکند که نشان میدهد هوش مصنوعی «گوگلالو» بسیار پیشرفته و کاربردی است. ترکیب تکنولوژی هوش مصنوعی و پیامرسانها ک قابلیت ویژه را برای کاربران پیامرسان گوگل فراهم کرده است. شاید این مورد در دیگر نمونههای پیامرسانها دیده نشود و بهخاطر این ویژگی و همین وجه تمایز رغبت بیشتری برای استفاده از آن در میان کاربران ایجاد کند.

یعنی گوگل تلاش کرده با استفاده از چنین قابلیتی برگ برندهای در قیاس با دیگر نمونهها ارائه کند. در حالی که در مورد دیگر پیامرسانها به دارا بودن یا نبودن نسخه وب یا دسکتاپ اشاره میشود. این موضوعات در مورد گوگل در فضای دیگری مطرح میشود و کاربران آن را در یک موقعیت تازه داوری میکنند که هماوردی برای آن وجـــود ندارد.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها