هوانوردی و نجوم، جزو علومی هستند که مردم را مجبور می‌کنند سر به هوا باشند! در بسیاری از موارد دیده می‌شود شاخه‌های مختلف علوم پیچیده همچون هوافضا، دانش‌های پایه، مهندسی و حتی علوم، به نظر غیر مرتبط با همکاری یکدیگر پروژه‌های بسیار بزرگی را پیش می‌برند. پروژه سوفیا یکی از پروژه‌های مهم ناسا، از بارزترین مثال‌های همکاری هوانوردی و دانشمندان فعال در زمینه اخترفیزیک برای کشف اعماق کهکشان‌هاست. امروز می‌خواهم در پی انتشار خبر سپرده‌شدن فرماندهی سوفیا به یک بانوی خلبان، از این پروژه برایتان بنویسم.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۸۳

دانش ستارهشناسی با قدمت چند هزارساله، ضمن کمک به بشر در گسترش دیگر علوم پایه، طی قرون اخیر و بخصوص در صد سال اخیر دستخوش تغییرات و پیشرفتهای بسیاری شده است. از طراحی و ارسال ماهوارههای نجومی و تلسکوپهای فضایی مانند تلسکوپ هابل تا امکان کشف اعماق کهکشان با استفاده از تلسکوپهای رادیویی بسیار بزرگ، ازجمله این پیشرفتهاست.

رصد آسمان شب از روی زمین با تلسکوپهای تحقیقاتی بزرگ یا تلسکوپهای تقریبا کوچک آماتوری، همواره برای پیشرفت دانش ستارهشناسی فضای مناسب داشته است، اما تقریبا همه رصدگران در شرایط حساس تجربه مواجهه با آسمان ابری یا بارندگی را داشتهاند. برای کاهش اثرات رطوبت بر رصد اجرام آسمانی، ناسا با طراحی پروژهای منحصربهفرد ،گام بزرگی برای رصد و تحلیل ستارهها برداشت. با بهرهگیری از یک بوئینگ 747-SP و با نصب یک تلسکوپ مادون قرمز در انتهای آن، امکان رصد اجرام عمیق آسمان به وجود آمد. این تلسکوپ با حساسیت بسیار زیاد در مقابل نور و جذب حداکثری نورهای تابششده از ستارهها، این امکان را به دانشمندان میدهد تا بتوانند با تحلیل طیفهای نوری، به ماهیت و مواد سازنده آنها پیببرند.

نام سوفیا سرواژه عبارت Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy اقتباس شده است. همانطور که از این نام نیز برمیآید، یک رصدخانه استراتوسفری برای ستارهشناسی در طول موج فروسرخ است که با صعود به ارتفاع 39هزار تا 45هزار پایی (معادل 12 تا 14 کیلومتری از سطح دریاهای آزاد) بسیار نزدیک به انتهای لایه تروپوسفر و ابتدای لایه استراتوسفر پرواز میکند. نزدیک به 99 درصد از آبهای موجود در جو زمین پایینتر از لایه پروازی این هواپیما قرار دارد؛ به همین دلیل میتوان با خیال آسودهتری از عدم تداخل بخار آب موجود در جو به رصد آسمان پرداخت.

الیزابت روت، نخستین بانوی خلبانی است که توانسته مسؤولیت فرماندهی این رصدخانه آسمانی را به عهده بگیرد. او ضمن داشتن تحصیلات آکادمیک در رشته پزشکی، توانسته با سپری کردن دورههای مختلف پرواز در نیروی هوایی ارتش آمریکا و تجربه پرواز در شرکتهای هواپیمایی مسافربری، نیازمندیهای لازم برای قبول سرخلبانی این هواپیمای پهن پیکر را فراهم آورد. خانم روت در مورد انگیزههای لازم برای قبول چنین شغلی از سوی یک بانوی خلبان، به این نکته اشاره کرده است که فعالیت در کنار دانشمندان با انگیزه بالا میتواند بسیار جذاب باشد و البته انتخاب به عنوان خلبان در مجموعه ناسا از میان 5 درصد بانوی فعال در صنعت هوانوردی، شاید بتواند نشانه خوبی برای دیگر خانمهای علاقهمند برای تلاش بیشتر و انگیزه مضاعف در رشته خودشان باشد.

خلبان محمدتقی امیرسام

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها