فرماندار تالش گفت: سیل اخیر بالغ بر 126 میلیارد تومان بر زیرساخت های شهرستان و 170 واحد مسکونی در روستاها خسارت زده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۴۵
خسارت 126 میلیارد تومانی سیل در تالش / تخریب 170 واحد مسکونی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید عیسی مهدوی در جلسه ستاد بحران شهرستان تالش که با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در محل فرمانداری تالش برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی اخیر و سیل بالغ بر 126 میلیارد تومان به زیرساخت های شهرستان تالش خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه اینگونه بارش و طغیان رودخانه های شهرستان در سال های اخیر در منطقه کم نظیر بوده است، ادامه داد: بنا به گزارش بنیاد مسکن، سیل به 170 واحد مسکونی در مناطق روستایی خسارت زده است و به 20 عدد تیر، 500 متر فیبر نوری و 950 متر کابل هوایی بخش مخابرات را تخریب کرده است.

وی افزود: سیل مهرماه 130 متر طول شبکه خطوط آب شهری، 2 هزار و 313 متر طول شبکه گاز، 5 هزار و 420 متر طول شبکه آب روستایی و 3 هزار و 250 متر طول شبکه برق را از بین برده است.

مهدوی، خسارت وارده به شبکه راه های شهرستان را سنگین برشمرد و گفت: این خسارات شامل؛ 48 کیلومتر راه اصلی و روستایی و رانش شانه خاکی، ترانشه و یک دستگاه پل کامل تخریب شده و 10 دستگاه پل دارای خسارت جدی است.

وی اضافه کرد: خسارت وارده به بخش کشاورزی 20 هکتار زراعی، 12 هکتار باغی، 2500 قطعه مرغ، 17 رأس گاو، 90 درصد سردهنه های بتنی و 100 درصد سردهنه های سنتی می باشد و سه سردهنه، 40 کیلومتر ساماندهی و دیواره حفاظتی در بخش آب منطقه ای تخریب شده است.

فرماندار تالش در ادامه با برشمردن نواحی آسیب دیده از سیلاب اخیر، عنوان کرد: عمده خسارت های وارده، به روستاهای پی سرا و شاندرمن، محله جوکندان و دهنه طولارود از بخش مرکزی و روستاهای خرجگیل و شیخ محله و گیجاو از بخش اسالم است و در سایر بخش ها هم به صورت موردی مشکلاتی ایجاد شده است که درصدد رفع ان می باشیم.

وی اصلی ترین دلیل آسیب دیدگی مناطق مسکونی در سیلاب اخیر را ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حرایم رودخانه ها اعلام داشت و خاطرنشان کرد: متأسفانه در روستای خرجگیل و گیجاو اسالم علی رغم هشدارهای بخشداری و دهیاری و آب منطقه ای برخی از روستائیان اقدام به ساخت و ساز در بستر حرایم نموده اند که با جاری شدن سیل دچار آسیب جدی شده اند و در ساعات اولیه با تلاش دستگاه های امدادی به اسکان موقت برخی از این خانوار ها اقدام شد.

وی در این خصوص افزود: طی مکاتبات صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی و بنیاد مسکن استان در تلاش هستیم خانوارهای در بستر و حرایم رودخانه ها را به مکان های مناسب و امن انتقال دهیم تا در معرض خطر ناشی از وقوع سیل نباشند.

رئیس ستاد بحران تالش به تلاش های دستگاه های اجرایی شهرستان در ساعات اولیه وقوع سیل و بارندگی با توجه به پیش بینی های اولیه اشاره کرد و افزود: با وجود آسیب دیدگی ها به زیر ساخت های شهرستان هم اکنون در زمینه برق رسانی جز در 13 خانوار روستای پی سرای جوکندان مشکلات سایر مناطق شهرستان برطرف شده است.

مهدوی ادامه داد: در زمینه گاز رسانی، به 340 خانوار در سطح شهرستان آسیب جدی وارد شده بود که با تلاش و پیگیری پرسنل اداره گاز شهرستان مشکلات 275 خانوار مرتفع گشت و 65 خانوار به دلیل عدم جاده دسترسی دارای مشکل قطع گاز می باشد.

وی از قطعی آب شرب 6 هزار خانوار در ساعات اولیه وقوع سیلاب و آسیب دیدگی سیستم آب شرب شهرستان خبر داد و گفت: طی اقدامات انجام شده و اعزام نیروهای کمکی معین شهرستان املش و ماسال و تلاش نیرو های آبفار شهرستان جز در روستای کلات مشایخ از بخش کرگانرود (300 خانوار) به دلیل تقلیل آب دهی چشمه بر اثر سیل و رانش در اکثر نقاط مختلف شهرستان مشکل آب شرب مرتفع شده است.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی 18 مسیر و جاده دسترسی روستایی با تلاش اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان و بخش خصوصی، عنوان داشت: با اعزام ماشین آلات سنگین به مناطق مختلف و کمک بخشداران و دهیاران طی روز گذشته سرعت کمک رسانی جهت بازگشایی معابر افزایش یافته و هم اکنون دو جاده دسترسی روستای پی سرای جوکندان و دهنه طولارود به دلیل شدت آسیب دیدگی مسدود می باشند.

فرماندار تالش در پایان ضمن تشکر از همراهی معاون عمرانی استاندار گیلان و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در جهت حل مشکلات ناشی از سیل، با توجه به وجود 11 رشته رودخانه دارای ظرفیت طغیان در شهرستان تالش و روستاها و اراضی باغی و زراعی و تأسیسات در جوار آنها خواستار توجه و تأمین اعتبار از منابع ملی جهت بهسازی و دیواره سازی مناطق حساس و آسیب زا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها