وقتی نوک انگشتان پا به پایین خم می‌شود و مفصل میانی انگشتان به حالت خمیده قرار می‌گیرد، به این وضعیت «انگشت چکشی» می‌گویند. در این حالت مفاصل دردناک و ملتهب می‌شود و عملکرد مهم راه رفتن را دچار اختلال می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۲۸

دلایل زیادی باعث بروز انگشت چکشی میشود، اما اگر زود اقدام شود، میتوان با حرکات ساده این عارضه را درمان و اصلاح کرد. مهمترین علت به وجود آمدن این اختلال استفاده از کفش تنگ و نامناسب است. پوشیدن کفشهایی که نوک باریک دارند یا پوشیدن کفشهای پاشنهدار به دلیل افزایش فشار به قسمت جلویی پا، باعث پدیدآمدن عارضه انگشت چکشی و ایجاد انحراف شست به داخل میشود. بروز این مشکل در انگشتان دوم و سوم پا شایعتر است. کوتاهی تاندونها و غلافهای کف پایی هم میتواند علت زیاد شدن قوس کف پا و به وجود آمدن انگشت چکشی در افراد باشد. صدمات وارد شده به پا و وجود هر نوع التهاب مفصلی در بروز این اختلال موثر است و ابتلا به این عارضه در بیماران دیابتی، رماتیسمی، مبتلایان به نقرس و بیماریهایی که باعث تورم و التهاب مفاصل انگشتان میشود، افزایش پیدا میکند.

از مهمترین علامتهای انگشت چکشی، پینه و میخچه است. سایش مکرر مفصل میانی انگشتان با رویه کفش و همچنین افزایش فشار بر ناحیه زیرپنجه یا سینه پا به تشکیل پینه یا بروز میخچه در این قسمتها منجر میشود. به طور معمول این عارضه با کوتاهشدن عضلات و تاندونهای خمکننده انگشت و کشیدهشدن عضلات صافکننده آن همراه است و این عدم تعادل عضلانی باعث حلقهای شکل شدن انگشتان میشود. علاوه بر تمرینات فیزیوتراپی برای درمان این اختلال از روشهای متفاوتی استفاده میشود، یکی از متداولترین روشها استفاده از آتل یا اسپلینت است که به مرور باعث صاف شدن انگشتان میشود؛ گاهی هم انگشت آسیب دیده را با قراردادن لایهای نرم به انگشت کناری میبندند (معمولا انگشتان 2و3) که میتواند به درمان کمک کند.

فیزیوتراپیست تمرینهایی را برای اصلاح این بدشکلی به بیمار آموزش میدهد تا به صورت مداوم در منزل انجام شود. برای نمونه فرد باید در حال نشسته پای مبتلا را روی زانو دیگر بیندازد و با دست انگشتان درگیر را به سمت بالا بکشد و سعی کند آنها را صاف کند.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها