گرچه باورش اندکی سخت است، اما طبق یک گزارش علمی در سال 2018 نقش یک انگل به نام توکسوپلاسما گوندی در افزایش نرخ تصادفات رانندگی به اثبات رسید. این فرضیه اولین بار در سال 1998 در ایالات متحده متعاقب یک تصادف منجر به مرگ در اثر ابتلا به این انگل مطرح شد.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۸۵

تحقیقات بعدی در کشورهای چک، ترکیه و روسیه این فرضیه را تایید کرد. در کشور ما نیز اخیرا نتایج پژوهشی روی رانندگان اهوازی، حاکی از نقش این انگل در افزایش تصادفات رانندگی در خوزستان بود.

فرم بالغ انگل توکسوپلاسما گوندی در روده گربه زندگی میکند و اووسیست همراه با مدفوع گربه در محیط پراکنده میشود. اگر اووسیست همراه با غذای آلوده بویژه سبزیجات وارد بدن انسان شود، داخل مغز و عضلات کیست تشکیل میدهد که فرم نابالغ انگل است.

خوردن گوشت آلوده حاوی کیست انگل نیز بیماری زاست. این آلودگی بسیار شایع بوده و
39درصد از جمعیت ایران سابقه ابتلا به آلودگی را دارند؛ آلودگی در افراد سالم معمولا بدون علائم است؛ گاهی علائمی نظیر تب، گلودرد، تورم گرههای لنفاوی، سردرد و درد عضلانی بروز میکنند.

در فرم مخفی بیماری، حضور انگل توکسوپلاسما گوندی، داخل سلولهای مغزی موجب تغییرات آنزیمی و افزایش دوپامین میشود. دوپامین یک پیامرسان عصبی بوده که در احساس پاداش و لذت در مغز نقش دارد.

افزایش دوپامین موجب تغییر الگوی روحی و رفتاری شده و حین رانندگی سبب طولانیشدن زمان واکنش میشود. یعنی مشابه زمان مصرف الکل، کند شدن عکسالعمل راننده در مواجهه با موانع موجب تصادف میشود.

این بیماری با داروهای آنتیبیوتیک و ضدانگلی قابل درمان است.

مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده، گوشت نیمپخته، کباب خونی، جگر آبدار و شیر غیرپاستوریزه موجب ابتلای انسان میشود. اجتناب از تماس یا نوازش گربههای ولگرد بویژه در پارکینگ مجتمعهای آپارتمانی یا حیاط منازل ویلایی ضروری است. زیرا طبق تحقیقات، در شهر تهران حدود 90 درصد گربههای ولگرد و 36 درصد گربههای خانگی سابقه ابتلا به انگل توکسوپلاسما را داشتهاند.

دکتر بهادر حاجیمحمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها