عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید از آنجا که شرکت‌های اقتصادی چندملیتی هستند برای همکاری با ایران تحت تأثیر بیانیه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۲۹

احمد انارکیمحمدی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانیه مشترک ظریف و موگرینی بعد از نشست گروه 1+4 اظهار کرد: با وجود بیانیههایی که مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا امضا میشود، شاهد هستیم شرکتهای خارجی از قراردادهای خود با ایران خارج میشوند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و فشارهایی که آمریکا به کشورهای اروپایی و ایران میآورد خروج شرکتها از قرارداد با ایران طبیعی است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: با وجود این وزیر خارجه کشور بهعنوان نماینده ایران با نماینده اتحادیه اروپا مذاکراتی را دنبال میکنند تا بر فشار و جوی که علیه ایران ایجاد شده است فائق آیند و بیانیهها مقدمات کار محسوب میشود.

وی بیان کرد: امیدواریم بیانیهها به شرایط اقتصادی بهتر و همکاری با فعالان اقتصادی اروپایی منجر شود، اما از آنجا که شرکتها و فعالان اقتصادی چندملیتی هستند و به عبارتی تابع دولتها نیستند، باید گفت بیانیههای سیاسی تاثیری بر تصمیمگیریهای شرکتهای اقتصادی ندارد. انارکیمحمدی با بیان اینکه فعالان اقتصادی کاری به بیانیهها ندارند، گفت: فعالان اقتصادی اروپایی کمتر تحت تأثیر بیانیهها قرار میگیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته این بیانیهها بر همکاری شرکتها و بانکهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت دارد و میتوانیم برای همکاری با آنها با تکیه بر بیانیه مشترک پیش برویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود واقعیاتی که در بیانیهها وجود دارد؛ اما امیدواریم با این بیانیهها مقدمات برای بهبود شرایط فراهم شود، چرا که سیاستهای کلی نظام و تصمیمگیریها روشن است و فقط باید صبر کرد.

اروپاییها اقدام عملی کنند

از سوی دیگر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد، بیانیههای مشترک با اتحادیه اروپا مصرف داخلی برای اروپاییها دارد؛ در حالی که ایران خواهان اقدام عملی است. سیدعلی ادیانی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برخی از بندهای اقتصادی بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در نشست 1+4 اظهار کرد: چنین بیانیههایی برای اروپاییها مصرف داخلی دارد و آن چیزی که ما از مذاکرات با اروپاییها تعقیب میکنیم ، این است که طرفین مذاکره به سود و انتفاع برجام برسند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید بیانیهها اینطور باشد که اتحادیه اروپا و آمریکا خیالشان از اینکه ایران غنیسازی را از 20 درصد به
3درصد کاهش دادهایم راحت باشد، یعنی ما نقد دادهایم نسیه هم نگرفتهایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها