نگاه تحقیر‌آمیز آمریکا به اقدامات اروپا برای حفظ برجام

بولتون: اروپا در لفاظی قوی و در پیگیری ضعیف است

واکنش‌ها به بیانیه ایران و 1+4 درباره برجام ادامه دارد و در حالی که مقامات وزارت خارجه کشورمان از این بیانیه به عنوان یک اقدام مهم یاد می‌کنند که نشانه عزم اروپا برای دستیابی به راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکاست، اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد چندان اروپایی‌ها را در این مسیر جدی نمی‌گیرند.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱۶

در همین زمینه میتوان به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست ضدایرانی که در نیویورک برگزار شد اشاره کرد.

بولتون در اظهارات خود به اروپا نسبت به همکاری با ایران هشدار داد و در عین حال گفت: اتحادیه اروپا در لفاظی قوی و در پیگیری ضعیف است. وی همچنین درباره خبرهایی که از تلاش اروپا برای ایجاد سازوکار ویژه برای پرداختهای مربوط به صادرات و واردات ایران منتشر میشود افزود: ما پیشرفت این سازوکار را که هنوز وجود ندارد و تاریخ مشخصی هم برای ایجاد آن تعیین نشده، زیرنظر خواهیم گرفت. ما اجازه نخواهیم داد تحریمهای ما توسط اروپا یا هر کس دیگری زیر پا گذاشته شود.

عراقچی: در مذاکره با اروپا با ظرایف فنی آشنا شدیم

با این حال سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه که بهصورت ویدئویی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، از نشست دوشنبهشب ایران و 1+4 و بیانیهای که پس از آن قرائت شد بهعنوان نشستی مهم یاد کرد و گفت: ایدههایی طرح و سازوکارهایی برای دریافت و پرداختهای بانکی ایران طراحی شده که وزرای خارجه، اینها را بررسی و از آنها استقبال کردند و به کارشناسان ماموریت دادند این سازوکارها را در اسرع وقت نهایی و مستقر کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: امیدواریم قبل از دور بعدی تحریمهای آمریکا در 14 آبان، این سازوکارها یا حداقل بخشی از آنها مستقر شود.

اینکه مسیر ویژه مالی برای ایران طراحی شده، در بیانیه آمده و این مسیر در اروپاست ولی امکان استفاده کشورهای ثالث نیز وجود دارد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد: کشوری که بیرون از اروپا خریدار نفت ایران است میتواند از این مسیر استفاده کند و تا وقتی نهایی نشود جزئیات آن بیان نمیشود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا 1+4 دنبال مشروعیتزدایی از تحریمهای آمریکاست یا دور زدن این تحریمها، ادامه داد: مشروعیتزدایی که اتفاق افتاده و این کشورها با اقدام خود برای مقابله با تحریمهای آمریکا میگویند ما مشروعیتی برای این تحریمها قائل نیستیم و دوم اینکه راهحلهایی پیدا میکنند که این تحریمها را کنار بزنند. وی عنوان کرد: بحث بر سر دورزدن و کارهای غیرقانونی نیست، بلکه یافتن سازوکارها و کانالهای بانکی است که آمریکا نتواند مانع آن شود. در مذاکره با اروپا با ظرایف فنی آشنا شدیم. دوستان در صنعت و معدن، کشتیرانی و ... همه هستند از جمله از بانک مرکزی تا بتوانیم کانالهای بانکی را برقرار کنیم. اگر بحث بانکی درست شود، خیلی از بحثهای نفتی هم درست خواهد شد.

عراقچی افزود: مهمترین اولویت ما سازوکارهای مالی و بانکی است و اگر مستقر شوند قدمهای بعدی را برخواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: اگر اروپا، چین و روسیه نتوانند کاری کنند سناریوهایی را در نظر گرفتهایم و ما مطابق نحوه عملکرد طرف مقابل حرکت میکنیم.

معاون وزیر خارجه همچنین در بخشی از صحبتهای خود با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا به هیچ وجه ظرفیت گفتوگو را ندارد، گفت: اگر احیانا آمریکا تمایلی برای بازگشت به برجام داشته باشد، این بار این ایران است که شروط خود را خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی مردم ما حتما توجه دارند اینکه هیچ انگیزهای برای مذاکره و گفتوگو با آمریکا نداریم از باب لجبازی نیست، بلکه براساس منطقی کاملا استوار است. ما به هیچ وجه نمیتوانیم با کسی که عدم تعادل و پایداری در مواضع خود دارد و از طرف دیگر به توافق دولت قبلی خود پایبند نیست، وارد گفتوگو شویم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام، آسان نخواهد بود، گفت: البته چشماندازی برای این موضوع وجود ندارد و هنوز دولت آمریکا به این عقلانیت و باور نرسیده که به مسیر تعامل در چارچوب برجام بازگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها