گفت‌وگوی جام‌جم با 15 کارشناس سیاسی درباره محورهای سخنرانی روحانی در سازمان ملل

خونخواهی شهدای اهواز در نیویورک

رئیس‌جمهور کشورمان امروز برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک می‌شود. اجلاس امسال در حالی برگزار می‌شود که با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، طبیعی به نظر می‌رسد که این موضوع یکی از محورهای اصلی سخنرانی روحانی در سازمان ملل خواهد بود. اما موضوعات زیاد دیگری هستند که رئیس‌جمهور باید با طرح آنها در مجمع عمومی، موضع بحق کشورمان را تبیین کرده و از آمریکا و متحدانش در منطقه بازخواست کند. از جمله آنها حمایت کشورهای غربی از تروریست‌هاست که با توجه به حادثه تروریستی دیروز می‌تواند جزو محورهای اصلی سخنرانی رئیس‌‌جمهور باشد. جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی، پیشنهادهایی برای سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل دارد:
کد خبر: ۱۱۶۵۷۴۳

پیگیری حادثه تروریستی اهواز

سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان، اشاره به حادثه تروریستی در اهواز را یکی از اولویتهای سخنان رئیسجمهور در سازمان ملل و دیدارهای حاشیه مجمع عمومی دانست و گفت: باید نسبت به آمریکا و اروپا به دلیل حمایت و پناه دادن به گروهکهای تروریستی که بر ضدمردم ایران همچنان مشغول شرارت و ترور هستند موضع طلبکارانه داشته باشیم و بر توقف حمایت از آنان و تحویل مجرمین تاکید کنیم.

این دیپلمات باسابقه، تقبیح سیاست یکجانبهگرایی آمریکا در برخورد با مناقشات و تحولات منطقهای و بینالمللی را از دیگر اولویتهای سفر روحانی به نیویورک عنوان کرد و گفت: آقای ترامپ در متقاعد ساختن افکار عمومی جهانی و حتی شهروندان خود در قبال خروج از برجام، زیر پاگذاشتن توافق بینالمللی دولت قبل از خود و همچنین نقض آشکار قطعنامه شماره ۲۲۳۱ مصوب شورای امنیت که خود عضو دائم آن است هیچگونه موفقیتی نداشته و در نتیجه اسباب انزوای سیاسی کشورش را به شکل بیسابقهای رقم زده است.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان افزود: رئیسجمهور باید در سخنرانیها و دیدارهای خود بر ضرورت تسریع اروپا در برداشتن گامهای عملیاتی و قابل راستی آزمایی در قضیه برجام بویژه در حوزههای مالی، بانکی و نفتی تاکید کند.

حسینی همچنین با تاکید بر ضرورت ابراز نگرانی از دخالتهای سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا و تاکید بر ضرورت توقف آن گفت: از مهمترین سیاستهای غلط واشنگتن در منطقه حمایت گسترده و علنی آمریکا از تجاوز و اشغالگری در فلسطین و یمن و همچنین پشتیبانی از گروههای تروریستی در سوریه و عراق است.وی با اشاره به ضرورت زیر سوال بردن سیاست آمریکا در استفاده از تحریم علیه کشورها از جمله ایران اظهار کرد: عدم همراهی کشورها در این مسیر از یک سو کمک برجستهای به دیپلماسی چندجانبه و دستاوردهای آن است و از سوی دیگر مخالفت با سیاستهای خصمانه و قلدرمآبانه برخی قدرتهای جاهطلب خواهد بود.

تصریح بر مواضع روشن جمهوری اسلامی ایران درخصوص موضوع هستهای، تقویت توان دفاعی موشکی، حمایت از ملتهای مظلومی که مورد تجاوز قرار گرفتهاند، مبارزه با تروریسم، مقابله با اقدامات ثباتزدای آنان و برخی از حامیان منطقهای و فرامنطقهای آنها از دیگر موضوعاتی است که به اعتقاد حسینی باید در مواضع رئیسجمهور در سازمان ملل برجسته شود. حسینی افزود: ابراز نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا و برخورد تبعیضآمیز و استاندارد چندگانه در قضیه حقوق بشر و حقوق زنان از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آنها پرداخته شود.

دفاع قاطع از منافع ملی

هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی گفت: هر کشوری در فرصت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحده عمدتا به موضوعات مربوط به منافع ملی خود میپردازد. رئیسجمهوری اسلامی ایران هم فرصت مناسبی دارد تا با قاطعیت از ادعاها و اتهاماتی که آمریکا علیه ایران مطرح کرده دفاع کند. وی معتقد است رئیسجمهور نه تنها در برابر رایدهندگان بلکه در برابر تاریخ نیز باید پاسخگو باشد بنابراین دفاع قاطع از منافع حیاتی کشور از جمله مسؤولیتهای رئیسجمهور است. باوند بهرهگیری از فرصتهای حاشیهای نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل و گفتوگو با رسانهها و مراکز دانشگاهی و نخبگان را از جمله اقداماتی دانست که براساس آن رئیسجمهور میتواند با دفاع از حقوق و منافع ملی ایران به بیان نظرات خود بپردازد.

حرف از مذاکره جنگ روانی است

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاحطلب حضور رئیسجمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را متمایز از سالهای قبل دانست و تصریح کرد: برای اولینبار است که آقای روحانی در فضایی به سازمان ملل پا میگذارد که ایران همراهی کشورهای مختلف دنیا از جمله اروپا، چین و روسیه را پشت سر خود دارد و آمریکا نیز به خاطر زیر پا گذاشتن تعهدات بینالمللی از جمله برجام در شرایط انزوا قرار دارد.وی بر این باور است که در شرایط کنونی جایگاه سخنگویی ایران در مجامع بینالمللی بالا رفته و روحانی در وضعیت فعلی در مقام شاکی و رئیسجمهور آمریکا در جایگاه متهم قرار دارد و با در نظر گرفتن چنین شرایطی، فرصت کافی برای بیان واقعیات مشکلات ایران فراهم است.

ابطحی با بیان اینکه رویه ترامپ، شومنی است و به جای پاسخگویی به اتهامات درصدد راه انداختن نمایشی مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا است گفت: همه دنیا میدانند که هدف ترامپ از طرح موضوع مذاکره با ایران حل مشکلات کشورمان و جهان نیست و در شرایطی که رهبر انقلاب نیز به طور رسمی رئیسجمهور را از مذاکره با آمریکا منع کردند طبیعی است که این ملاقات صورت نخواهد گرفت چون اساسا سودی برای ایران ندارد. وی اصرار آمریکا برای مذاکره با ایران را یک جنگ روانی دانست و خاطرنشان کرد: در برابر هجمه تبلیغاتی رسانهای که از سوی دولتمردان آمریکایی برای مذاکره با ایران صورت میگیرد رئیسجمهور میتواند در یکی از محورهای سخنرانی خود به این موضوع اشاره کند که ما اهل گفتوگو بودیم و مذاکره هم کردیم و به نتیجه رسیدیم و این توافق مورد قبول سازمان ملل نیز قرار گرفت اما فردی در جایگاه رئیسجمهور آمریکا به همه توافقات پشت پا زده است.

هوشیاری نسبت به چراغسبز آمریکا

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حضور ایران در مجمع عمومی امسال سازمان ملل را متفاوت از همیشه دانست و گفت: امسال بهدلیل پایبندی ایران به برجام، موضع دیپلماتیک ایران، قوی تر از همیشه بوده و موضع آمریکا به دلیل پیمانشکنیهایش در برجام و سایر معاهدات بینالمللی ضعیفتر از همیشه است.

برشمردن تعداد معاهداتی که از سوی آمریکا نقض شده و زیر سوال بردن مشروعیت آمریکا، تاکید بر رویکرد مشارکتجویانه ایران در عرصه بینالمللی و طلبکاری ایران نسبت به آمریکا از جمله محورهایی است که به اعتقاد فلاحتپیشه باید مورد تاکید رئیسجمهور قرار گیرد. حشمتا... فلاحتپیشه با بیان اینکه آمریکا در نیویورک تقسیم کار میکند افزود: آنها در عین ایجاد فضای منفی علیه ایران چراغ سبز هم نشان میدهند اما باید بدانیم که هرگونه دلخوشی به مذاکره با آمریکا، تقویتکننده موضع آنهاست؛ رئیسجمهور باید از موضع اقتدار عمل کرده و نماینده مولفههای قدرت جمهوری اسلامی ایران باشد.

سخنرانی از موضع اقتدار

غلامرضا خواجهسروی، استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تبیین موضع صلحجویانه و حقطلبانه ایران در سطح جهانی با ادبیاتی قابل فهم گفت: ایران باید از موضع طلبکار وارد شود و به عنوان کشوری که تلاش زیادی برای ثبات و صلح در خاورمیانه انجام میدهد از شورای امنیت و اعضای مجمع عمومی بخواهد که جهان به کمک ایران بیاید.

تاکید بر خلف وعدههای آمریکا در برجام و بازگشت تحریمها علیه ایران، تلاش برای شناساندن ملت ایران به استناد ذخایر فرهنگی، تشریح تواناییها و ظرفیتهای ملت ایران از دیگر مواضعی است که به اعتقاد خواجهسروی باید در سخنرانیهای رئیسجمهور برجسته شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به هیچ وجه نباید از مواضع ما بوی کرنش در برابر غرب استشمام شود بلکه باید از موضع اقتدار و ادبیاتی قابل فهم، مواضع بحق کشورمان را تبیین کنیم.

تعیین تکلیف برجام در سازمان ملل

حسن بهشتیپور، کارشناس مسائل بینالملل معتقد است نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا، اصلیترین موضوعی است که رئیسجمهور باید در سازمان ملل به آن بپردازد. وی اجلاس مجمع عمومی را فرصت خوبی برای به چالش کشیدن سیاستهای یکجانبهگرایانه آمریکا دانست و گفت: دشمنان کشورمان، ایران را عامل بیثباتسازی میدانند بنابراین رئیسجمهور باید از این فرصت استفاده کرده و توضیح دهد که نه تنها ایران، بیثباتساز نیست بلکه در جهت مقابله با تروریستها تلاشهای بسیاری دارد.وی همچنین به ظرفیتهای حضور روحانی در نیویورک برای روشن شدن تکلیف برجام اشاره کرد و افزود: رئیسجمهور باید در مذاکرات دوجانبه با رهبران اروپایی به این موضوعات بپردازد و به یک جمعبندی مشخص در این زمینه برسد.

تاکید بر بدعهدیهای آمریکا

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اجلاس سازمان ملل بهترین فرصت برای سخن گفتن از بدعهدیهای آمریکا در مورد برجام و تحریمها و فشارهای ناروا به مردم ایران است. این عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت مطرح کردن مسائل منطقهای از جمله بحران سوریه و یمن و... از جانب روحانی ادامه داد: رئیسجمهور باید در صحن سازمان ملل به آمریکا بگوید که تا ما هستیم شما نمیتوانید غلطی در منطقه کنید.

درخواست جلسه شورای امنیت
علیه آمریکا

الهام امینزاده، استاد دانشگاه، مطالبه جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در ارتباط با نقض برجام و تحریمهای اعمال شده علیه کشورمان را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که رئیسجمهور میبایست نسبت به آن توجه داشته باشد. وی همچنین لزوم توجه به نقض حقوق بشر در مورد ملتهای بحرین و سوریه را - که از حمایتهای غرب برخوردار هستند -از دیگر اولویتهای روحانی در سخنرانی خود دانست. این استاد دانشگاه گفت: زمانی که قطعنامهای نقض میشود شورای امنیت سازمان ملل در آن ارتباط جلسهای تشکیل میدهد، این در حالی است که علیرغم نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا، این شورا تاکنون جلسهای در مورد این موضوع برگزار نکرده است بنابراین آقای روحانی میتواند در سازمان ملل درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت در ارتباط با نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا را داشته باشد.

تاکید بر مقابله بینالمللی با تروریسم

منصور حقیقتپور، کارشناس مسائل بینالملل گفت: دفاع از ارزشهای انقلاب و دفاع از مظلومان بحرین، فلسطین و... باید مورد توجه رئیسجمهور کشورمان قرار گیرد. حقیقت پور افزود: حادثه تروریستی دیروز در اهواز نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است، بنابراین روحانی باید این موضوع را تبیین کرده و بر لزوم مقابله جامعه بینالملل با تروریسم تاکید کند.

به چالش کشیدن نظم ناعادلانه

جواد منصوری، استاد علوم سیاسی گفت: آقای روحانی در این نشست باید درباره نظام ناعادلانه و منفعل سازمان ملل در سطح جهانی صحبت کند. وی محور دیگر سخنرانی رئیسجمهور را بحث درباره وضعیت نابسامان خاورمیانه دانست و خاطرنشان کرد: آقای روحانی باید در این فرصت مسؤولیت همه این نابسامانی و آشفتگیها را متوجه آمریکا و متحدانش کند. از نظر این کارشناس علوم سیاسی بحث درباره تحمیل انواع و اقسام تحریمها و بیعدالتیها از سوی آمریکا به ایران از دیگر محورهای سخنان رئیسجمهور باید باشد.

تاکید بر حمایت عربستان از تروریسم

حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایت مجلس با بیان اینکه روحانی باید به خوبی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را برای سران کشورها تبیین کند گفت: همچنین روحانی باید در مورد تحریمهای ناجوانمردانه علیه کشورمان سخن گفته و در ضمن از سایر کشورها درخواست کند که علیه آمریکا اقداماتی داشته باشند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا موجب بی ثباتی و رشد تروریسم در منطقه است اظهار کرد: به همین دلیل باید نقش این کشور در حمایت از عربستان که به یمن حمله کرده و حوادث انسانی بسیاری را رقم زده است تبیین شود. در این ارتباط می توان به حادثه تروریستی دیروز در اهواز که عربستان سعودی نیز در آن نقش داشته اشاره کرد و نشان داد که ایران قربانی تروریسم است. نقوی حسینی گفت: اگر در این اجلاس سخنانی از سوی ترامپ و... ضد ایران و برخلاف موازین بین المللی مطرح شود، بهتر است هیات ایرانی برخورد انقلابی داشته و اجلاس را ترک کند.

فرصتی برای طرح گلهمندی ایران

علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی میگوید: رئیسجمهور با حجم وسیعی از گلهمندیهای ایران درباره اقدامات نابجای آمریکا و متحدانش وارد مجمع عمومی سازمان ملل میشود و در چنین شرایطی البته امکان دارد که تحریکاتی از سوی برخی از کشورهای همسو با ایالات متحده مبنی بر ترک صندلیها هنگام سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی صورت گیرد اما با این وصف حضور رئیس جمهور در چنین شرایطی در این سازمان ضروری است.

دنیا باید صدای واحد از ایران بشنود

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: طرح موضوعات مربوط به سیاست خارجی باید بهگونهای صورت گیرد که تکرار مواضع رهبر انقلاب باشد و جهانیان بدانند که از کشور تنها یک صدا شنیده میشود. وی این نکته را نیز متذکر شد که تشریفات لازم در جریان این سفر باید بهگونهای باشد که هیچ ارتباط و تماسی در هیچ سطحی میان ایران و مقامات آمریکایی برقرار نشود.

قراردادن آمریکا در موضع انفعال

عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: مهمترین مساله در حال حاضر تشریح عوارض تحریمها و خروج آمریکا از برجام است و بنابراین مهمترین محور سخنرانی رئیسجمهور میتواند بحث درباره عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام باشد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ در پی یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا است خاطرنشان کرد: رئیسجمهور با استفاده از فرصت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل میتواند افکار عمومی جهانیان را به خود جلب کند و بر فضای رسانهای در آمریکا مسلط شود و ایالات متحده را در موضع انفعال قرار دهد.

نشان دادن تصاویر حادثه اهواز

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه آقای روحانی در تریبون سازمان ملل واقعیتهای جامعه بین الملل را برای مردم دنیا تبیین کند به حادثه تروریستی اهواز اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور می تواند برای تبیین و نشان دادن عمق فاجعه دیروز، عکسهای مربوط به کودک شهید شده و مظلومیت خانوادههای داغدار را نشان داده و فریاد خود را بر سر جریان حامی تروریسم که خاستگاهش غرب است بلند کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها