جام‌جم پشت‌پرده تعرض‌های اخیر به اماکن دیپلماتیک ایران در اروپا را بررسی می‌کند

سناریوی ضد ایرانی پادوهای غربی

رسانه‌های یونانی دیروز گزارش دادند اعضای یک گروه «آنارشیست» به سفارت ایران در آتن پایتخت یونان تعرض کردند.
کد خبر: ۱۱۶۵۳۴۲

اعضای گروه هرج‌ و مرج‌طلب «روویکوناس» در قالب گروه ده نفره با قوطی‌های رنگ به سفارت ایران حمله کردند و پس از آن متواری شدند.

سخنگوی این جریان آشوبگر در صفحه فیسبوک خود مدعی شد ایران علیه کردها سرکوبگری کرده و این حمله در پاسخ اقدامات ایران صورت گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است گروه روویکوناس پیش از این نیز چند بار در حمایت از کردها به مراکز دیپلماتیک فرانسه و ترکیه و ساختمان‌های دولتی و بین‌المللی آسیب رسانده است.

پیش از این نیز طی روزهای اخیر سفارتخانه ایران در فرانسه و فنلاند و کنسولگری کشورمان در بصره،‌ مورد تعرض عناصر خرابکار قرار گرفته بود.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری دیروز خود با اشاره به اتفاقاتی که طی چند روز اخیر برای اماکن دیپلماتیک ایران در کشورهای خارجی رخ داده گفت: ارتباطی میان حمله به سفارتخانه‌های کشورمان در بصره و پاریس وجود ندارد.

بهرام قاسمی ادامه داد: مسأله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در پاریس مسأله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند، با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت بگیرد. وی تاکید کرد: دولت‌های کشورهای اروپایی موظفند امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ما را تامین کنند و هرگونه خطا و کوتاهی از جانب آنها در این امر خطیر، غیرقابل گذشت است و با برخورد جدی ما مواجه خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیرامون چند حمله اخیر به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای اروپایی نیز با جدیت در حال پیگیری هستیم تا نتیجه نهایی درخصوص اخذ غرامت و محاکمه متعرضین حاصل شود.

ابزار سیاسی

جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تعرضات و اقدامات خرابکارانه برخی نیروهای ضدانقلاب نسبت به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سازمان‌های اطلاعاتی و دولت‌های کشورهای اروپایی به‌طور معمول از اتباع خارجی مقیم اروپا به عنوان یک اهرم و ابزاری برای تحت فشار قراردادن برخی دولت‌های دیگر که با آنها تضاد منافع دارند استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که چنین شیوه‌ای تنها محدود به روزهای اخیر نیست و ده‌ها سال است که کشورهای غربی و آمریکا از چنین رویکردی بهره می‌گیرند خاطرنشان کرد: این رویه تنها محدود و معطوف به فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تعرض به سفارتخانه‌های ایران یا کشورهای دیگر در خاک اروپا نیست. بلکه اروپاییان و آمریکایی‌ها معمولا وقتی می‌خواهند در مورد موضوعی خلاف مصالح ایران تصمیم‌گیری کنند علاوه بر اقدامات سیاسی و بین‌المللی از اهرم فشار خود که همین گروه‌های ضد انقلاب هستند استفاده می‌کنند و با پشتیبانی از آنها زمینه راه‌اندازی راهپیمایی، برگزاری میزگرد و مصاحبه و حمله به سفارتخانه‌ها را فراهم می‌کنند.

منصوری با اشاره به این‌که در طول چهار دهه گذشته ما شاهد چنین اتفاقاتی در اروپا با اشکال مختلف بودیم ابراز کرد: زمانی که بعضی از اعضای گروه‌های تروریستی مثل منافقین در ایران دستگیر یا براساس جرائمی که انجام می‌دادند به مجازات‌هایی محکوم می‌شدند، به موازات آن، گروه‌های ضدانقلاب سفارتخانه‌های ایران در اروپا و کانادا را مورد حمله قرار می‌دادند. وی با بیان این‌که توافقات بین‌المللی بر حفظ و حراست از مراکز سیاسی و فرهنگی کشورها در خاک کشور دیگر تاکید دارد، گفت: دولت‌های اروپایی حتما موظف به برقراری ترتیبات امنیتی در این مراکز برای جلوگیری از تعدی عناصر خرابکار هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

سازمان منافقین عامل اصلی تحرکات

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل اروپا هم در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: تحرکاتی که در بخش‌هایی از نقاط اروپا به سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی چند هفته اخیر شده قطعا با تحریک برخی دولت‌ها صورت می‌گیرد و آنها حتما در پی تشدید فشارهای سیاسی به کشورمان هستند.

وی افزود: عمده کسانی که دست به این گونه اقدامات می‌زنند وابستگی‌هایی به سازمان منافقین دارند و مشخص است چه کشورهایی پشت این سازمان قرار دارند و از آن حمایت می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به حضور مقامات سیاسی سابق و چهره‌های شناخته‌شده‌ای از دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در نشست‌های سازمان منافقین تصریح کرد: حقایق نشان می‌دهد این سازمان تروریستی از سوی چه افراد و دولت‌هایی حمایت و تحریک می‌شوند و همچنین سخنرانی‌هایی که در نشست‌های این گروه آشوب‌طلب بیان می‌شود بویژه کسانی که در حال حاضر در دولت ترامپ هم حضور دارند و بشدت سیاست‌های ایران‌ستیزانه‌ای را دنبال می‌کنند حاکی از همکاری و پشتیبانی این افراد و دولت‌ها از عناصر تروریست و خرابکار است.

مکی با تاکید بر این نکته که دولت‌های اروپایی برابر با توافق‌نامه‌های ژنو مسؤول برقراری امنیت سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی دولت‌های دیگر در خاک کشورشان هستند، ابراز کرد: وقوع این حملات و تعرضات نسبت به سفارتخانه‌های ایران در برخی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد این دولت‌ها از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و با انجام ندادن اقدامات امنیتی برای مراکز سیاسی و فرهنگی ایران در خاک خود زمینه تعرض به این مراکز را فراهم می‌کنند و از سوی دیگر فرصتی را به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی برای جریان‌های ایران‌ستیز در پایتخت‌های خود فراهم می‌کنند تا موج خبری و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران راه بیندازند.

سابقه تعلل اروپا در حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک ایران

در طول چهار دهه اخیر بارها به سفارتخانههای ایران حمله شده است که از جمله مهمترین این حملات اشغال سفارت ایران از سوی گروهک تروریستی خلق عرب در لندن (اردیبهشت 59)، حمله طالبان به سفارت ایران در مزارشریف (17 مرداد 77)، حمله افراد ناشناس به سفارت ایران در برن پایتخت سوئیس(آذر 90)، تعرض به سفارت ایران در کانادا(تیر 91)، حمله منافقین به سفارت ایران در دانمارک و آلمان(آذر 91) و تعرض به بخش کنسولی سفارت ایران در لندن( بهمن 93) بودند.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها