لوازم دانش آموزی را با جنس و کیفیت سلامت تهیه کنید

فصلی از جنس خریدهای دانش‌آموزی

کوچک که بودم و این موقع‌های سال و نزدیک مدرسه، آنقدر برای خرید کیف و کفش و مانتو و شلوار ذوق داشتم که هر روز را تا روز موعود می‌شمردم. روز خرید هم که دیگر جای تعریف ندارد که چه حال و هوایی داشتم. تازه اصل ماجرا بعد از خرید شروع می‌شد که به خانه می‌رسیدم. هر روز تقریبا دو سه بار مانتو و شلوار و کفشم را می‌پوشیدم و به اصطلاح در خانه رژه می‌رفتم و تا رسیدن اول مهر لحظه‌شماری می‌کردم، اما مگر تمام می‌شد این روزهای انتظار؟ حالا خیلی از آن سال‌ها گذشته، اما هنوز هم نزدیک مهر که می‌شود همان حال و هوا را دارم و کلی به حال دانش‌آموزان غبطه می‌خورم. اما این روزها با توجه به تنوع محصولات و کالاهایی که در بازار وجود دارد، خرید کردن دشوارتر شده و گاهی خانواده‌ها را سردرگم می‌کند. علاوه بر این، موقع خرید باید به جنس و کیفیت جنس هم توجه داشت تا سلامت دانش‌آموزان به خطر نیفتد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۹۱

باری بر دوش کودک نگذارید

کیف از جمله ملزومات هر دانشآموزی است و باید با دقت و حساسیت زیادی آن را خریداری کنید. اگر بخواهید از نظر سلامت و ایمنی هم حساب کنید، مناسبترین کیفها برای مدارس و دانشآموزان، کولهپشتیها هستند که وزن را روی شانهها تقسیم میکنند. در خرید کیف، به جثه فرزندتان دقت کرده و اندازهای را انتخاب کنید که اندازه جثه او باشد و اندازهای را نخرید که تا چند سال از آن استفاده کند. کولههایی که مناسب جثه کودک نباشند، فشار بیش از حدی را به بدن آنها وارد کرده و آسیبزاست. وزن کیف نباید بیش از 10 تا 20 درصد وزن بدن کودک باشد. قسمت پشتی و بندهای کوله حتما باید دارای پد بوده و نرم باشد تا سنگین شدن کوله، روی شانهها و کمر اثر نگذارد. کولهای بخرید که از چند قسمت یا جیب ساخته شده باشد تا کودک بتواند وسایلش را تقسیمبندی کند.

پاپوش مناسب

سایز پا معمولا تا 18 سالگی رشد میکند و هر شش ماه، نیم سایز به اندازه پا اضافه میشود. بنابراین، کودکان تقریبا هر سال به کفش دیگری نیاز دارند تا هنگام راه رفتن احساس راحتی کنند. سایز مناسب پای کودک را برایش خریداری کنید. از آنجایی که معمولا یک پا بزرگتر یا پهنتر از پای دیگر است، موقع خرید، هر دو کفش تازه را آزمایش کنید تا از اندازه بودن هر دو لنگه مطمئن شوید. از خرید کفشهای تنگ یا گشاد جدا خودداری کنید. برای این که متوجه شوید کفش اندازه پای او هست یا نه، باید بین نوک کفش و سر انگشت شست، به اندازه پهنای انگشت شست پا فاصله باشد به طوری که کودک بتواند انگشتان پا را آزادانه داخل کفش حرکت دهد. پهنترین قسمت پا باید هماندازه با پهنترین قسمت کفش باشد. بند یا چسبی که کفش را محکم میکند باید به گونهای باشد که هنگام راه رفتن، پاشنه پا از کفش جدا نشود. کفش نباید در پا بچرخد. کفشی که برای کودک میخرید باید از داخل و خارج پای او را حمایت کند.

لوازم بهداشتی، همراه کودکان

وسایل بهداشتی از جمله ملزوماتی است که دانشآموزان هنگام حضور در مدرسه باید همراه داشته باشند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند. بهتر است یک کیف کوچک برای آنها تهیه کنید که داخل آن حداقل یک بسته دستمال کاغذی، لیوان نشکن، مسواک به همراه درپوش و خمیردندان قرار دهید.

اگر لیوان جای زیادی اشغال میکند، از لیوانهای تاشو استفاده کنید. اگر از ظرفهای پلاستیکی برای گذاشتن میوه و غذا استفاده میکنید، ظروفی را انتخاب کنید که مواد شیمیایی مضر در ترکیبات آن استفاده نشده باشد. روی این ظروف عبارت BPA Free حک شده است. علاوه بر این در انتخاب بطری آب پلاستیکی که معمولا دانشآموزان با خود همراه دارند نیز باید مراقب بوده و به دنبال این کلمه روی آن باشید.

لوازم‌التحریر بهداشتی

هنگام خرید لوازم‌التحریر، در کنار زیبا و شکیل بودن، به بهداشتی و سلامت بودن آنها هم توجه داشته باشید. مداد، خودکار، خط‌کش و... جزو وسایلی هستند که مرتب با دست کودکان در ارتباط است و استفاده از جنس نامناسب و رنگ‌های غیربهداشتی که روی بدنه آنها به کار می‌رود، به مرور ممکن است مشکلات پوستی و تنفسی در آنها ایجاد کند. تماس مداوم پوست دست با لوازم‌التحریر ناسالم و غیربهداشتی، حساسیت‌های پوستی در کودکان به‌وجودمی‌آورد. همین‌طور، کودکان در سنین پایین‌تر ممکن است مداد و خودکار را حین نوشتن وارد دهان خود کنند که در صورت شیمیایی بودن رنگ بدنه، موجب مسمومیت آنها می‌شود. مدادهای شمعی، ماژیک‌های رنگی و جوهر خودکار که موقع استفاده به دست پس می‌دهد نیز ممکن است حساسیت و آزردگی پوستی ایجاد کند. معمولا لوازم‌التحریر باید براساس استانداردهای خاصی تولید شوند که کارخانه‌های معتبر آنها را رعایت می‌کنند، بنابراین والدین حتما از مراکز معتبر لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان خود را خریداری کرده و از دست‌فروش‌ها خرید نکنند.

لباس گرم با شروع سرما

با نزدیک شدن به فصل پاییز، کم‌کم سرمای هوا بویژه صبح‌های زود که دانش‌آموزان به سمت مدرسه می‌روند، خودی نشان می‌دهد. به همین دلیل والدین بهتر است به دلیل شیوع عفونت‌های ویروسی در این فصل و جلوگیری از سرماخوردگی فرزندانشان، لباس گرم به آنها بپوشانند. هوا که سرد می‌شود، به جای این که یک لباس ضخیم به کودک بپوشانید، از چند لایه لباس نازک‌تر استفاده کنید تا هوای باقی‌مانده بین لایه‌های لباس، کودک را گرم‌تر نگه دارد.

منابع: businessinsider و kidspot

ندا اظهری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها