گزارش جام‌جم از پشت صحنه‌های فتنه سعودی - آمریکایی در عراق

آتش بصره کار مردم نیست

کد خبر: ۱۱۶۳۵۱۳

طی روزهای گذشته شهر محروم و درعین حال ثروتمند بصره به کانونی از نا آرامی و تشنج تبدیل شد. اوج این تشنج‌ها روز جمعه گذشته بود که در جریان آن برخی آشوبگران ناشناس و مجهول به کنسولگری ایران در این شهر یورش بردند و آن را به آتش کشیدند. این اتفاق زنگ خطر بزرگی برای مقامات عراقی بود و به آنها فهماند دست‌های توطئه‌گر خارجی دست به کار شده‌اند تا با موج‌سواری بر نارضایتی‌های مردم، اهداف شوم خودشان را تحقق بخشند .

دولت عراق دیروز با فروکش کردن ناآرامیها حالت فوقالعاده را در بغداد و بصره لغو کرد. این وضعیت روز جمعه به دنبال تشدید ناآرامیها برقرار شده بود. هیات هماهنگی معترضان در استان بصره نیز از توقف تظاهرات با هدف شناسایی خرابکاران و توطئهگران و اعطای فرصت به نیروهای امنیتی برای حل بحران در این استان خبر داد. بسیاری از اهالی بصره بر این باور بودند عناصری مشکوک اعتراضات را آنها از مسیر خود منحرف کرده است .

روز جمعه علاوه بر کنسولگری ایران، دفاتر بسیاری از احزاب شیعه از جمله دفتر جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم و حزب الفضیله و یک بیمارستان در بصره به آتش کشیده شد. پیش از آن نیز معترضان به دفاتر چند حزب سیاسی دیگر حمله و آنها را به آتش کشیده بودند . آنها برای چندمین بار به ساختمان استانداری بصره حمله و به آن آسیب رساندند.

محکومیت و اقدام عاجل

حمله به کنسولگری ایران در بصره با محکومیت گسترده مقامات عراقی مواجه شد. حیدر العبادی، نخستوزیر عراق یگانهای امنیتی مسئول حفاظت از موسسات و کنسولگری ایران در بصره را مامور انجام تحقیقات در این باره کرد. بحران ایجاد شده در بصره که هنوز لاینحل باقی مانده است، موجب شد تا پارلمان عراق، اعلام کند نشستی فوقالعادهای برای بررسی این بحران برگزار خواهد کرد.

ناآرامیهای بصره از سهشنبه هفته گذشته شروع شد و همچون شعله که بر آن نفت ریخته شده باشد روز به روز بیشتر زبانه کشید. در جریان این ناآرامیها تاکنون بیش از 11 نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدهاند. ساکنان استان بصره که شمار آنها به بیش از دو میلیون نفر میرسد، به سوء خدمات دولتی اعتراض دارند. نارسایی در آب و برقرسانی، کمبودهای بهداشتی، نرخ بالای بیکاری و محرومیت تاریخ گذشته این منطقه کاسه صبر مردم در این شهر را لبریز کرده است. اعتراضها و ناآرامیها در این استان، تنها در روز جمعه سه کشته و 45 زخمی به همراه داشت.

آیت‌ا... سید کاظم حائری از مراجع تقلید عراق در واکنش به حوادث اخیر بصره گفت: حق شما تظاهرکنندگان است که خواسته‌های مشروع و قانونی خود را مطالبه کنید. اما حمله به اموال عمومی و خصوصی هیچ توجیهی ندارد و آسیب رساندن به این اموال به بهانه مطالبه حقوق و اصلاح اوضاع به هیچ عنوان صحیح نیست. سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای درباره حوادث بصره، حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران‌ در این شهر را بشدت محکوم کرد. نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز در پیامی توییتری از کوتاهی نیروهای امنیتی در برخورد بموقع با خرابکاران در بصره انتقاد کرد و گفت: نیروهای امنیتی در برخورد با باندهای آتش‌افروز و خرابکار کوتاهی کردند و دیر وارد عمل شده‌اند.

توطئه‌ای سعودی - آمریکایی

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق، عراق با اشاره به حوادث اخیر در شهر بصره تأکید کرد حوادث این شهر خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند. وی گفت: اگر اعتراضات به کمبود آب است همه می‌دانند وزیر آبرسانی کابینه از جریان صدر و نفر اول دولت هم حیدرالعبادی است، پس چرا دفاتر جریان صدر و دفاتر نخست‌وزیر به آتش کشیده نمی‌شود؟ دبیرکل عصائب اهل حق عراق گفت: ما که در دولت نقشی نداریم چرا باید دفاترما سوزانده شود؟ وی درعین حال تاکید کرد اوضاع به بن‌بست رسیده و حیدر العبادی باید استعفا کند. الخزعلی در عین حال یادآور شد: آمریکا طرح تجزیه عراق را مدیریت می‌کند و حوادث اخیر بصره این مسأله را آشکار کرد.حمله به مقر احزاب و گروه‌های عراقی در بصره کار افرادی است که طرح‌های خارجی و مشکوک را پیاده می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند در جریان انتخابات اخیر، مردم بصره بیش از تمام گروه‌های سیاسی به ائتلاف فتح رأی دادند که ریاست آن را هادی العامری فرمانده الحشد الشعبی به عهده داشت. حال سوال اینجاست چرا شعارها برخلاف نتایج انتخابات مطرح می‌شود؟ پیش از این بارها شاهد موج سواری جریان‌های خاص بر تظاهرات و اعتراضات مردمی در کشورهای دیگر بوده‌ایم، آنچه امروز در شهر بصره اتفاق می‌افتد نسخه جدیدی با امضای سعودی - آمریکایی است که برای این شهر پیچیده شده است. شاید آن زمانی که کنسولگری عربستان سعودی در بصره فعالیت خود را آغاز کرد، دلسوزان نظام سیاسی عراق باید چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردند.

اعتراضات مردمی که از مدت‌ها پیش در شهر بصره واقع در جنوب عراق آغاز شده بود، طی روزهای اخیر رویکردی کاملا متفاوت به خود گرفت و ناگهان به صورت تحرکات مشکوک شبانه، آتش زدن مراکز الحشد الشعبی و شیعیان طرفدار ایران خود را نشان داد .تحرکات افراد مشکوک در حمله شبانه به کنسولگری ایران در شهر بصره در حالی اتفاق می‌افتد که مردم بصره دو هفته پیش در اعتراض به بازگشایی کنسولگری عربستان در این شهر به خیابان‌ها ریختند و شعارهای ضد سعودی سردادند. امروزه آمریکا و عربستان سعودی تلاش دارند از اعتراضات صورت گرفته برای مبارزه با فساد و تامین مطالبات معیشتی مردم در راستای اهداف شوم خود و تشکیل دولت مورد نظر خود سوء‌استفاده کنند. به اعتقاد کارشناسان پس از آن‌که سوریه روند آرامش در پیش گرفته است حامیان گروه‌های تروریستی ازجمله عربستان سعودی عراق را مستعد آتش‌افروزی‌های آینده خود دیده‌اند.

به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر پول‌های کثیف سعودی با هماهنگی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به جدّیت مشغول کار شده‌اند تا ایام اربعین، روزهای داغ و تلخی را پیش روی عراقی‌ها قرار دهند. همه این مساله ایجاب می‌کند مقامات عراقی و رهبران سیاسی این کشور بشدت هشیار باشند و اجازه ندهند یک بار دیگر عراق دستخوش طمع‌ورزی توطئه‌گران شود.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها