زنان چقدر می‌توانند در تولید ملی نقش داشته باشند؟

چرخ‌های زنانه تولید

در سال‌های اخیر زنان توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف، عملکرد موفقی داشته باشند. معلم، جراح، کارمند، مهندس و... فرقی نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۹۵

زنان در هر شغلی که باشند پا به پای مردان تلاش میکنند. زنان در صنعت، تولید و کشاورزی نیز به دستاوردهای خوبی رسیدهاند بویژه در عرصه تولید ملی باعث به گردش درآمدن چرخ اقتصاد شدهاند. نمایشگاه زنان و تولید ملی که این روزها در حال برگزاری است، بهانهای بود برای پرداختن به چند بانوی موفق که هر کدام در زمینهای خاص، کسب و کاری راه انداختهاند.

توان تولید بالاست

تولید ملی با فراز و نشیبهای زیادی روبهروست ولی بسیاری از تولیدکنندگان توانستهاند با حداقل امکانات، کالاهای با کیفیتی را به بازار عرضه کنند. رقابت در بازار، بین کالاهای داخلی و وارداتی زیاد است و همین مساله میتواند کار را برای تولیدکنندگان داخلی سخت کند. نوشین زعفرانیان، بانوی موفقی است که در رشته طراحی و چاپ پارچه دانشگاه الزهرا(س) تحصیلکرده و همراه چهار نفر از دوستانش، سالهای زیادی است که به تولید محصولات چهل تکهدوزی پرداخته است، او میگوید: حدود 50 نفر خانم برای تولید محصولات مختلف با ما همکاری دارند و کار دوخت را انجام میدهند. تولید محصولات چهلتکهدوزی، فضای زیادی نمیخواهد و هر خانمی میتواند بهعنوان کار در منزل آن را انجام بدهد و کسب درآمد کند. ما علاوه بر تولید، آموزش این هنر را نیز داریم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. تولیداتمان به لحاظ کیفیت، در سطح بالایی قرار دارند چون از مرغوبترین پارچهها استفاده میکنیم.

شاید برخی افراد تصور کنند مثلا خرید یک پتوی چینی چهل تکهدوزی شده، مقرون به صرفهتر از خرید یک پتوی چهل تکهدوزی ایرانی است، در حالیکه این باور چندان درست نیست چون برای تولید این پتوهای چینی، معمولا شستو شو انجام نمیشود و پتو با یک بار شستن، کیفیت خود را از دست میدهد.

بهعنوان تولیدکننده، عملکرد موفقی داریم و میتوانیم مقدار تولیدات خود را افزایش بدهیم و برای تولید مشکلی نداریم ولی در رابطه با تجاریسازی و تبلیغات، نیاز به حمایت داریم. بهطور کلی، خانمها میتوانند در تولیدملی نقش بسیار مهمی ایفا کنند به شرط آنکه این باور در سطح جامعه چه بین خانمها و آقایان، روز به روز گسترش یابد.

وقتی شما را جدی میگیرند

نقش خانمها در تولید و اقتصاد، تنها به تولیدات هنری محدود نمیشود و در عرصههای دیگر نیز خانمها میتوانند عملکرد موفقی داشته باشند. مهندس مهری جلالی همراه خواهرش، چهار سال به پرورش شترمرغ پرداخته است و درباره نقش خانمها در تولید ملی چنین میگوید: شاید تعدادی از خانمها تصور کنند در برخی عرصهها، مثل کشاورزی نمیتوانند به موفقیت برسند یا چندان جدی گرفته نمیشوند در حالیکه این باور نادرست است. خانمها اگر واقعا بخواهند به موفقیت برسند و برای آن تلاش کنند، حتما نتیجه خواهند گرفت. ضمن اینکه اگر در زمینه کاری که انجام میدهند علم کافی و توانمندی داشته باشند، حتما در بازار فارغ از جنسیتشان، جدی گرفته میشوند.

کارآفرینی با سرمایه کم

شاید خیلی از افراد تصور کنند برای تولید، نیاز به سرمایه زیاد و جای بزرگ است در حالیکه خانمهای زیادی با حداقل امکانات و با کمترین سرمایه توانستهاند وارد عرصه تولید شوند و در صورت داشتن سرمایه بیشتر و حمایت، حتی این پتانسیل را دارند که محصولات خود را در قالب بزرگ نیز تولید کنند.

فاطمه صادقی، تولیدکننده محصولات خانگی با خرمالوست، او میگوید:ابتدا کارم را با تولید آبغوره شروع کردم و بعد از آن سراغ تولید شور، ترشی، سرکه و آبلیمو رفتم. با توجه به اینکه در حیاط خانهمان خرمالو داریم، به این فکر افتادم محصولات خانگی مرتبط با خرمالو نیز درست کنم و نتیجه آن تولید سرکه خرمالو، چیپس و کیک خرمالو، شیره خرمالو، مربای خرمالو و رب خرمالو شد. کارم را با ده میلیون تومان آغاز کردم و توانستم برای یک خانواده بدسرپرست نیز اشتغالزایی کنم و در صورتی که حمایتی از من صورت بگیرد، میتوانم برای صد خانوار هم اشتغالزایی کنم.

محصولات بدون واسطه و به شکل مستقیم عرضه میشوند. به همین دلیل درآمد نسبتا خوبی ایجاد میکنند. اما بهعنوان یک تولیدکننده، باید محلی را برای ارائه محصولاتم داشته باشم چون نمایشگاههای موقت و اینچنینی، نمیتوانند پاسخگوی فروش باشند از طرفی هم هزینه اجاره مغازه بالاست. چنانچه مسئولان، نمایشگاهها یا غرفههایی را به صورت دائمی برای عرضه محصولات خانگی دائر کنند، میتوان میزان تولید را با اطمینان روز به روز بیشتر کرد. خانمهایی که میخواهند یک شغل خانگی راه اندازی کنند باید به تنوع محصولات خود توجه ویژهای داشته باشند تا بتوانند برای هر سلیقه یا ذائقهای محصول به بازار عرضه کنند. اگر خانمها به این نکته توجه کنند، قطعا موفق خواهند شد.

این نمایشگاه را از دست ندهید

نمایشگاه زنان و تولید ملی، از 15 شهریور تا 24 شهریور و از ساعت 10 صبح تا 9شب در بوستان گفتوگو دائر است. این نمایشگاه با هدف حمایت از کالای ایرانی و اشتغال بانوان برگزار شده و در آن تولیدگنندگان مطرح در کنار یکدیگر، به عرضه محصولات خود میپردازند. «عزیز قانعی راد» مدیر اجرایی نمایشگاه زنان و تولید ملی، از ویژگیهای این نمایشگاه میگوید: «غرفهسازی نمایشگاه به گونهای در نظر گرفته شده که در شأن خانواده ایرانی باشد. علاوه بر این، محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه میشوند، تنوع زیادی دارند و برای تمام سنین در نظر گرفته شدهاند ضمن اینکه محصولات هم مردانه و هم زنانه هستند. پوشاکی که در نمایشگاه زنان و تولید ملی عرضه میشوند، به لحاظ سایزبندی متناسب با پیکر ایرانی در نظر گرفته شدهاند و افراد براحتی میتوانند لباس مناسب و اندازه خود پیدا کنند، برخلاف بسیاری از مراکز خرید که لباسهای آنها غالبا خارجی هستند و با سلیقه ایرانی همخوانی ندارند، محصولات این نمایشگاه متناسب با سلیقه ایرانیهاست. محصولات در نمایشگاه، حدود 25 تا 30 درصد ازارنتر از بازار به فروش میرسند و این یک مزیت برای خریداران محسوب میشود. مانتو، پوشاک مردانه، پوشاک زمستانه، کفش، کمربند، کیف، لباس شب زنانه، لباس روزانه (کجوژآل) مردانه و زنانه، کوله پشتی مدرسه، چهل تکه دوزی، ترمه و...، محصولات این نمایشگاه به حساب میآیند.»

پانیذ پیراسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها