امتیازات برنامه «مشتی‌باش» شبکه استانی خراسان رضوی

ببینید و «مشتی» شوید

همین که برنامه‌ای به شبکه پایتخت معنوی ایران انتساب دارد، معلوم است با کاری متفاوت‌تر و دشوارتر از دیگران روبه‌روست. چنین برنامه‌ای باید ضمن رعایت شان و منزلت عنوان شهر بهشت و صاحب آن، علی بن موسی‌الرضا(ع) برای خیلی از مخاطبان رنگارنگ خود از جنس زائر و مجاور جذاب و دیدنی بنماید. تاک‌شوی شبانه «مشتی‌باش» عنوان برنامه‌ای است که از نام تا تیتراژ پایانی با صدای رضا یزدانی روی تصاویری از حرم منور رضوی، بوی مشتی شدن و به تعبیری معنویت می‌دهد و مجری و مهمان و مخاطب خود را هر چند به کوتاهی دقایقی به خوبی‌ها دعوت می‌کند. مجموعه‌ای در 80 قسمت60 دقیقه‌ای که امیرمهدی کلیدری و مصطفی عادل‌خانی، تهیه‌کنندگی و سامان سالور کارگردانی آن را به عهده دارند. این برنامه شاد و مفرح توانسته با گنجاندن عنصر خلاقیت به بخش‌های مختلف خود، یک سر و گردن بالاتر از برنامه‌ای استانی ظاهر شود و در سطح ملی حرفی برای گفتن داشته باشد. علاقه‎مندان دیدن مشتی‌باش، می‌توانند آن را بجز در شبکه استانی خراسان رضوی در شبکه شما دنبال کنند. در ادامه به چهار امتیاز مشتی‌باش اشاره می‌کنیم:
کد خبر: ۱۱۶۲۲۵۸

دکوری با شناسنامه

متفاوتترین جزء مشتیباش، دکور شاد و شلوغ آن است که در نخستین برخورد مخاطب با برنامه کاملا به چشم آید. دکوری که در لوکیشن شهرک «مشهد دوستداشتنی»، (موزه نمایشی تاریخ مشهد) جانمایی شده و از نمادهای فرهنگی مشهد از جمله عکس و عکاسخانه، پذیرایی با چای همراه با نبات و زعفران خراسانی، هدیه دادن کاشی حرم مطهر رضوی و کتاب چکیده شاهنامه فردوسی به مهمانان و... بهره برده است. البته حضور پرشور خانوادههای مشهدی هم در بخشی از این دکور، حس و حال خوبی را به برنامه بخشیده و در القای حس نزدیکی مهمانان و همین طور تماشاچیان پای گیرندههای تلویزیونی به شهر مشهد کمک شایان توجهی کرده است.

استفاده از رنگهای شاد و روشن با نورپردازی کافی، یکی از مهمترین دلایل خسته نشدن چشم و احساس مخاطب از 60 دقیقه دنبال کردن برنامه است، نکتهای که کمتر در برنامههای امروز تلویزیون شاهد آن هستیم. فضای باز و چند بعدی دکور به مانور دوربینها و در نتیجه تنوع منظرهای دید تماشاچیان برنامه کمک کرده و باعث شده برخلاف بسیاری از برنامههای گفتوگومحور، دست مجری برای حرکت و جا به جایی در صحنه باز باشد.

مجری مشتیطور

شنیدن نام علی اوجی در قامت مجری یک برنامه کافی است تا بدانیم با چطور اجرا و برنامهای طرف هستیم. اوجی شخصیت شاد، متبسم و خودمانی دارد که آن را خواه ناخواه در هر کار خود ساری و به مخاطبش منتقل میسازد. او از سلام و احوالپرسی سرچراغی تا لحظه خداحافظی، موجی از احساس سرزندگی را با شوخیها و طنازیهای بیانی از جنس خود به تماشاگران حاضر در صحنه و بینندگان تحمیل میکند.

از آنجا که خودش دستی بر آتش هنر در پشت و جلوی دوربین دارد، با همه چهرههای دعوت شده به برنامه آشناست و این حس قرابت و دوستی به نشستن و درست عمل آمدن شوخیهایش کمک کرده است.

معمولا اشکالی که به انتخاب مجری برنامههای استانی گرفته میشود، دعوت از مجریان پایتختنشین و غیربومی است که دستاندرکاران مشتیباش با ظرافت از کنار تیغ این نقد عبور کردهاند و سکان اجرا را به دست کسی دادهاند که با نام مشهد و حرم رضوی ماجرای مشترکی دارد. همان طور که همه میدانند، علی اوجی اولین بار از همسرش، نرگس محمدی در صحن انقلاب بارگاه منور حضرت رضا(ع) خواستگاری کرده است.

سلبریتیها در نمای نزدیک

مثل مجری، مهمانان مشتیباش هم معمولا از بین افرادی انتخاب شدهاند که به عبارتی با مشهد و حضرت ثامن الحجج(ع) زلفی گره زدهاند. چهرههای مطرح ملی و استانی عالم فرهنگ، هنر، ورزش و... که به هر نحو کاری در ارتباط با مشهد یا امام رضا (ع) انجام دادهاند، مهمان ویژه مشتیباش میشوند. این برنامه از آغاز پخش خود تاکنون میزبان چهرههایی مانند لاله اسکندری، فلورا سام، مجید اوجی، صبا راد، مانی رهنما، مرجانه گلچین، لیندا کیانی، مهدی یغمایی، الناز حبیبی، محمدرضا هدایتی، وحید شمسایی و علی ضیا بوده است.

در این برنامه بیننده به بهانه دعوت و گفتوگوی صمیمی و خودمانی با نامداران عرصههای مختلف در باب ارزشهای اخلاقی، زیارت حرم رضوی، کیفیت آشنایی با مردم شهر مشهد، بیان خاطرات کاری و شخصی یا میزان مشارکت شان در امور خیر، ابعاد دیگری از آنها به معرض نمایش میگذارد که به سهم خود میتواند از حواشی و شایعات پیرامون زندگی سلبریتیها بخصوص در فضای مجازی بکاهد و نمای واقعیتری از آنها به مخاطبان و طرفدارانشان نشان دهد.

همه اجزا در خدمت یک معنا

با کمی دقت در عناصر فرمی و محتوایی مشتی باش، میتوان به نیت مستتر برنامهسازان پشت آن پی برد که همه ابزارها را در خدمت اصالت دادن به معنویت دستاویز خود ساختهاند تا به قول خودشان همه با دیدن برنامه مشتی شوند.

این نیت با استفاده از توان مادی و معنوی شخصیتها برای همراهی با امور خداپسندانه در قالب ساخت مدرسهای ویژه معلولان، کمک به زوجهای بیبضاعت آبرومند و حراج تابلوی نقاشی و عکسهای پرتره هنرمندان مدعو در دل مشتیباش گنجانده شده است.

در اجرای عملی این ایده، آنچه جذاب به نظر میرسد، خلاقیت گروه برنامهساز در ارائه این بسته پیشنهادی خیرخواهانه به مهمانان است؛ اینکه مثل برنامههای معمول تلویزیونی تنها به اعلام یک شماره تلفن یا معرفی اپلیکیشن برای جذب کمکهای احتمالی بسنده نکرده، بلکه به خود زحمت دادهاند و آن را با سروشکلی جذاب و قابل لمس پیشکش میکنند.

در بخشی از دکور، یک میز جانمایی شده که قرار است حامل ماکت مدرسه معلولان باشد و هر مهمان روی آن سهم پیشنهادی خود را از ساخت مدرسه با قلمی یادداشت میکند و متعهد میشود آن را در صفحه مجازی خود با طرفدارانش به اشتراک بگذارد تا هر کس، هر مقدار آن را که میتواند تقبل کند.

در نقطه دیگری هم پیکان سبزرنگی پارک شده، به این نیت که با کمکهای جمعآوری شده مهمانان برای زوجهای بیبضاعت گل زده شود و همه به خانه بخت بروند. یکی دیگر از ایدههای خلاقانه خیرخواهانه برنامه هم بوم نقاشی است که توسط هر مهمان به سبک مورد علاقهاش رنگ میخورد و در پایان به حراج گذاشته خواهد شد. همین طور عکسهایی که به یادگار در عکاسخانه برنامه از مهمانان گرفته میشود، به نفع امورخیر حراج خواهد شد. البته در کنار مهمانان، بینندگان هم میتوانند در اینامور خیرخواهانه مشارکت کنند.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها