به مناسبت عید غدیر سراغ یکی از سادات سینما و تلویزیون رفتیم

دوقبضه سادات هستم!

وقتی تصمیم گرفتم به مناسبت عید سعید غدیر خم، سراغ یکی از سادات سینما بروم، سیدجواد هاشمی اولین اسمی بود که بلافاصله به ذهنم رسید. باوجود این‌که می‌دانستم این روزها مشغول ساخت فیلم دیگری در سینمای کودک و نوجوان به نام «تورنادو» است و ممکن است به تماس تلفنی ما پاسخ ندهد، با او تماس گرفتیم. هاشمی اما مهربان پاسخگوی ما شد و خبر جالب و خوشی را هم درباره خودش مطرح کرد؛ او گفت که سر عقد دخترش است و اگر اشکالی ندارد حدود یک ساعت دیگر برای مصاحبه تماس بگیرم.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۹۹

حاصل گفت‌وگوی ما با این بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و مجری سید و خوش‌اخلاق را در ادامه می‌خوانید؛ لازم به توضیح نیست که این تماس حدود یک ساعت بعد از تماس اولیه با آقای هاشمی گرفته شد!

احیانا در عید غدیر خم مراسم و برنامه خاصی در خانواده دارید؟

چون هم خانواده خودم و هم خانواده همسرم از سادات هستیم، همیشه دید و بازدید در این روز از مهمترین برنامههای ما بوده است.

پس دو قبضه سادات هستید.

(میخندد) بله، این دوقبضه بودن و چون اینکه بچههای ما سادات دوطرفه هستند، همیشه عیدغدیر را با دیدارهای خانوادگی و رفت و آمد سپری میکنیم. بدون شک باتوجه به اینکه عیدغدیر، عید سادات و به فرمایش نبی مکرم «بزرگترین عید امت من، غدیر است.»، من خودم خیلی تلاش میکنم اکثر مراسم خوبی که داریم در همین ایام اتفاق بیفتد تا آن میمنت و مبارکی اسم سادات و اسم جدمان حضرت محمد (ص) در آن باشد.

البته خوشبختانه از میان رسوم قدیمی عیدغدیر، هنوز هم برگزاری مراسم خواستگاری، عقد و عروسی در این روزها، در جامعه ما فراگیر و پرطرفدار است.

صددرصد همینطور است. منتهی من خودم تعصب خاصی روی امیرالمومنین دارم و خیلی این روز برایم مهم است، به همین دلیل تلاش میکنم حتما با تقارن این روز، خیلی از اتفاقات خوب زندگیام رقم بخورد.

باتوجه به این دوقبضه سادات بودن، احتمالا بچههای خانواده و فامیل باید قلکها و کیسههایشان را در روز عیدغدیر حسابی پر کرده باشند!

(میخندد) بله، اصولا اینطوری است.

بهجز پیوند مبارک دخترخانمتان در این ایام که به روزی فراموشنشدنی برای شما، ایشان و خانواده تبدیل شده، خاطره خوش دیگری از عیدغدیر در گذشته دارید؟

الان حضور ذهن ندارم، اما اصولا عیدغدیر همیشه برای من مملو از خاطرات است. جشن عروسی دخترم که دیگر جای خود دارد، چون ما مدتها منتظر بودیم که امشب فرابرسد و بتوانیم عقد و ازدواج ایشان را برگزار کنیم. و چه چیزی زیباتر از این که من بهترین روز زندگی دخترم را در این روز با امیرالمومنین و بچههای علی (ع) شریک شوم.

در جامعه ما که با برگزاری مراسم و برنامههای مختلف به خوبی به روز عیدغدیر خم بها میدهند، اما چقدر خانواده سینما در این روز مشارکت میکند؟ آیا به عنوان مثال امکان این وجود دارد که برخی جشنهای سینمایی در این روز و چنین ایامی برگزار شود؟ این آرزوی محالی است یا قابلیت اجرا دارد؟

اگر منظورتان جشنهای سینمایی و گرامیداشتها و بزرگداشتهاست که شاید اهالی سینما این روز را خیلی نزدیک به مقوله سینما ندانند. از این نظر بله، فکر میکنم این اتفاق بعید است.

دستکم نمیتوان به عنوان فرصت یک همنشینی سینمایی به روز عیدغدیر نگاه کرد؟

بله، عیدغدیر میتواند مناسبت خیلی خوبی برای همنشینی و دیدار هنرمندان باشد. من خودم در این ایام و در شبهای غدیر خیلی به اینطرف و آنطرف دعوت میشوم. شاید به خاطر اینکه سید هستم، این اتفاق زیاد میافتد. بعضی وقتها میبینم در یک روز، به بیشتر از صد جا دعوت شدهام. اما امیدوارم حداقل یک روزی در چنین ایامی سادات سینما دور هم جمع شوند و در عیدغدیر یک دورهمی سبز داشته باشند.

می دانستید بیشتر سادات سینما تهیهکننده هستند؟!

(میخندد) عجب! نمیدانستم.

این معنی خاصی دارد؟

نمیدانم، اما چون خودم هم به جرگه تهیهکنندهها پیوستهام، فقط میتوانم با آنها همدردی کنم!

در تئاتر و تلویزیون، هنرمندان سراغ واقعه عیدغدیر خم رفتهاند و به مفاهیم آن پرداختهاند، اما در سینمای حرفهای نه به صورت مستقیم و از جنبه تاریخی به این روز پرداخته شده و نه حتی شاهد قصههایی مبتنی بر مفاهیم و مضامین این رخداد و آموزههای حضرت علی (ع)بودهایم. آیا نمیتوان قصههای جذابی در این خصوص را به تصویر کشید که درضمن آوردهای هم برای مخاطب داشته باشد؟

اگر منظورتان پرداخت مستقیم موضوع غدیر است، باید بگویم از دو جنبه میتوان وارد این معرکه تاریخی شد؛ یکی حواشی غدیر است که میتواند به شکل تاریخی باشد و هم به روز. فکر میکنم وارد شدن به حواشی غدیر خیلی اتفاق خوبی است، برای اینکه غدیر شناسانده و اهمیت آن تحلیل شود. چه خوب است که این تحلیل، هنرمندانه باشد. بحث دیگر ورود به عرصه تخیل است، برای اینکه ما با قصهپردازی و نه صرفا داستان راستان بتوانیم این مفهوم را به روز و حتی تاریخ، دراماتیزه کنیم و درباره آن فیلمنامه و نمایشنامه بنویسیم و کار کنیم. فکر میکنم درمورد این دومی، خیلی میشود برای کودکان و نوجوانان کار کرد و مقوله غدیر را به آنها شناساند تا شیعه بودنشان با هدف دنبال شود. بنابراین باید وارد عرصه تخیل شویم و نترسیم، اصل موضوع مهم است که واقعیت دارد. معتقدم حتی میتوان بدون نگاه به جنبههای تاریخی، خود غدیر را در قالب قصههایی جذاب به تصویر کشید.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها