این برنامه رادیویی هر جمعه با سبکی متنوع ساعت 9 و 30 دقیقه پخش می‌شود

رنگین کمان روی موج رادیو جوان

معمولا اکثر مردم دوست دارند از رسانه‌ای استفاده کنند که همراه با آن بتوانند کارهایشان را هم انجام بدهند. ویژگی صوتی رادیو مهم‌ترین دلیل همراهی مخاطبان و محبوبیت این رسانه در میان آنها شده است. این محبوبیت به اندازه‌ای است که بعد از گذشت این همه سال و ظهور رسانه‌های جدید، رادیو پویا‌تر از گذشته به راه خودش ادامه می‌دهد. این مساله وقتی جالب می‌شود که مخاطب رادیو نیز با چالش برنامه‌های شبکه‌های مختلف درگیر می‌شود. رنگین‌کمان برنامه‌ای است به تهیه‌کنندگی عباس پیری، کارگردانی امیر زنده دلان، نویسندگی حامد کریمی و مجری-بازیگری امیر زنده دلان، پیمان قریب‌پناه، شیرین سپهراد، آسیه گرجی، آرنوش آصف وزیری و سمانه مبلغ حسینی، نوازندگی بهزاد اسفندفر و خوانندگی نیما عزت‌پور. شما می‌توانید با تنظیم روی موج اف ام و ردیف 88، هر جمعه از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه صبح جمعه متفاوتی را تجربه کنید.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۱۹

در رادیو جوان سبک خودمان را داریم

نام عباس پیری در دایرهالمعارف مخاطبان رادیو به عنوان تهیهکنندهای با پخش موسیقیهای متفاوت و برنامههایی با فضایی متنوع تعریف شده است. پیری درباره برنامه رنگینکمان میگوید: در این برنامه از المان رنگینکمان استفاده کردهایم و آیتمهای برنامه بر اساس هفت رنگ رنگینکمان چیده شده است. در کل رنگینکمان مجلهای برای صبح جمعه است.

او ادامه میدهد: هیچ وقت نباید سعی کنیم شبیه کسی باشیم، باید خودمان باشیم. ما هیچ وقت نمیتوانیم صبح جمعه با شما را بسازیم. صبح جمعه با شما یک برنامه قدیمی است که در همه ردههای سنی مخاطب دارد. ما در رادیو جوان هستیم و باید سبک و مخاطب خودمان را داشته باشیم. در شرایطی که همه شبکهها مشغول تهیه برنامههای صبح جمعهای هستند، ما در رنگینکمان تلاش کردهایم با پخش موسیقی و آیتمهای کوتاه فضا را متنوع کنیم. البته موسیقیهای این برنامه را هم خودمان تولید میکنیم. فکر میکنم توجه به همین نکات، امضایی باشد که میتواند ما را از دیگر برنامهها متمایز کند. پیری با پخش موسیقی‌ها و پالس‌های متنوع سعی می‌کند فضای برنامه را عوض کند. همین کوتاه‌بودن بخش‌های برنامه، استودیو را هم پویاتر می‌کند و آن انرژی که مخاطب از رادیو می‌گیرد، واقعا در فضای استودیو نیز وجود دارد. پیری برای همه برنامه‌هایش موسیقی‌های خاص همان برنامه را انتخاب و سعی کرده تا از آن موسیقی در برنامه‌های دیگر استفاده نکند. از نظر او همین فضای موسیقایی، شناسه یک برنامه رادیویی است.

پیری درباره چالش برنامه‌اش با کمی تامل گفت: در رنگین‌کمان یک سوال را در دو ساعت ادامه نمی‌دهیم. سه سوال در فواصل تقریبی 40 دقیقه‌ای در برنامه مطرح می‌شود. به همین دلیل مخاطب هم از دنبال کردن برنامه خسته نخواهد شد.

عباس پیری که تجربه تهیه‌کنندگی برای موج جوونی را هم دارد درباره ارتباط بین رادیو و مخاطب معتقد است رسانه باید ذائقه مخاطبش را تامین کند، اما... او مثال می‌زند که اگر اکثر مخاطبان ما موسیقی پاپ دوست دارند ما نباید فقط موسیقی پاپ پخش کنیم. یک تهیه‌کننده رادیو می‌تواند با انتخاب یک موسیقی سنتی مناسب و پخش آن در زمانی مناسب، تاثیرگذار باشد.

کارگردانی رادیو مثل رهبری ارکستر است

مخاطبان برنامه‌های نمایشی رادیو قطعا امیر زنده‌دلان را می‌شناسند. زنده‌دلان سال‌ها قبل با برنامه هفت‌شنبه دقیقا در همین ساعت از روز جمعه همراه مخاطبان رادیو جوان بوده است. او درباره تفاوت رنگین کمان با تجربه قبلی‌اش می‌گوید: هفت‌شنبه سبک و سیاق خاص خودش را داشت. مهم‌ترین تفاوت برنامه رنگین‌کمان با هفت‌شنبه در تنوع نمایش‌هاست. در آن برنامه شخصیت‌های ثابتی داشتیم، اما ما در برنامه رنگین‌کمان با یک ساختار متنوع نمایشی پیش می‌رویم. در واقع خودمان را به قالبی خاص محدود نکردیم. ویژگی رنگین‌کمان این است که بازیگر باید آنقدر قدرتمند باشد تا با صدایش مفاهیم را در لحظه انتقال بدهد در عین حال بانمک هم باشد. بازیگران ما باید درهمان فضای اندک و چند دقیقه‌ای که روی آنتن هستند لحظه را شکار کنند و مفهوم و حس را به مخاطب انتقال دهند.

او معتقد است هر چه تنوع کاراکتر در نمایش بیشتر باشد، می‌توان حرف و پیام بیشتری را به مخاطب منتقل کرد. زنده‌دلان باید حواسش به همه بازیگران باشد چون آنها معمولا فضا و زمان زیادی برای تمرین ندارند و این یکی ازچالش‌های برنامه زنده رنگین‌کمان است. اما او با شناختی که از صدا و توان بازیگرانش دارد، روند نمایش زنده را هدایت می‌کند.

امیر زنده‌دلان بعد از گذشت سال‌ها فعالیت در رادیو کمی مکث می‌کند و بعد مطمئن‌تر ادامه می‌دهد: کارگردانی رادیو مانند رهبری یک ارکستر است. باید همه صداها هارمونی داشته باشد. از نظر او، زنده، نمایشی و طنز بودن برنامه سه نکته‌ای است که سختی کار را بیشتر می‌کند.او در همه برنامه‌های زنده همیشه می‌گوید: اگر این برنامه زنده است به عشق شما زنده است.

ایجاد فضایی پرنشاط و مفرح

قطعا در برنامه‌های نمایشی، ساختار متن باید از پایه و اساس درست باشد. همکاران این برنامه به قلم حامد‌کریمی چنان اعتماد دارند که همین باعث می‌شود بتوانند آنچه او نوشته را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

حامد کریمی نویسنده برنامه رنگین‌کمان که با برنامه‌های چهل تکه و صبح صبا در رادیو صبا و برنامه پنج دری در رادیو جوان همکاری‌اش را با رادیو آغاز کرده است، درباره این برنامه گفت: برنامه رنگین‌کمان در قالب یک برنامه 120 دقیقه‌ای با حدود 14‌آیتم نمایشی و سه بخش مسابقه است که نویسندگی ۱۱ آیتم به همراه سه بخش مسابقه را به عهده دارم.

به نظر کریمی مهم‌ترین فاکتور در نویسندگی رنگین‌کمان، تعداد شخصیت‌هاست که بنا به قابلیت‌های هر بازیگر تیپ‌های متعددی طراحی شود. مهم‌ترین اصل در نویسندگی یک برنامه صبحگاهی شاد مخصوص جمعه‌ها ایجاد فضایی پرنشاط و مفرح برای مخاطبان است.

کریمی معتقد است؛ تفاوت اصلی یک برنامه دارای ماهیت طنز جدی با برنامه‌های طنز و رایج سرگرم‌کننده در رسانه‌های مختلف در این است که شما در طنز جدی به شکلی از نگاه قشر خاصی به طنز می‌پردازید، اما در برنامه طنز و سرگرمی باید به شکلی کار را بنویسید که بتوانید با هر قشر و سنی ارتباط برقرار کنید. او این طور ادامه می‌دهد: ما در برنامه‌مان مسائل روزمره را با نگاهی متفاوت و همراه با طنز نگاه می‌کنیم. اگر نقدی دارد یا اگر طرح موضوعی می‌کند، اینها با چاشنی طنز است . دلیل اقبال طنز رنگین‌کمان هم همین ملموس بودنش است.

حامد کریمی در صحبت‌هایش درباره مسابقه برنامه توضیح می‌دهد: سوال‌ها را به شکلی انتخاب می‌کنیم که شنونده بتواند با برداشتی آزاد از آن به طور طنز پاسخ دهد. این مساله یکی از دلایل موفقیت رنگین‌کمان و مشارکت مخاطب در آن است.

خلاقیت، عنصر موفقیت رنگین‌کمان

مخاطبان رادیو جوان سمانه مبلغ حسینی را بیشتر در قالب برنامه‌های جدی و گفت‌وگو محور می‌شناسند. به نظر مبلغ حسینی ارتباط قوی بین تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه در کنار متن‌های خوب باعث می‌شود مجری-بازیگرها نیز با تمرکز بیشتر و روحیه بهتری اجرا کنند. او عنوان می‌کند: بسیاری پیامک می‌زنند و می‌پرسند که شما واقعا الان در استودیو هستید؟ باورشان نمی‌شود که همه اتفاق‌ها به طور زنده می‌افتد و در همان لحظه همه عوامل برنامه با انرژی آیتم‌ها را اجرا می‌کنند. تهیه‌کننده و کارگردان رنگین‌کمان فضا را برای بداهه‌گویی در برنامه باز گذاشته‌اند و همین سبب می‌شود تا مجری-بازیگرها بتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند.

به گفته مبلغ حسینی، عباس پیری همیشه سعی کرده برنامه هایش با رنگ‌آمیزی صدای متنوع باشد. به نظر او کمتر تهیه‌کننده‌ای مانند پیری برای برنامه‌هایش تا این اندازه وقت می‌گذارد که از صداها، افکت‌ها و موسیقی‌ها در جای مناسب استفاده کند. همین حساسیت و سختگیری تهیه‌کننده در انتخاب‌ها باعث می‌شود عوامل با انرژی بیشتر سر کار بیایند و برنامه‌ای با فضای متفاوت شنیده شود.

ستاره نجفآبادی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها